Aviseringar
Rensa alla

att lära barn engelska


Ämnesstartare

hej hörni

jag jobbar som läxhjälp och har fått i uppdrag att en gång i veckan fram till sommarlovet lära två barn (de är åtta och tio år) engelska. tänkte mig ett upplägg som gör att det är roligt för dem (vill ju inte vara stränga läxtanten som tvingar i dem tvåhundra glosor i veckan) men vill såklart att de lär sig så mycket som möjligt

även om jag redan har lite idéer skadar det inte med lite extra inspiration, så ge mig era bästa tips och idéer på hur jag ska lägga upp lektionerna


   
Citera

tv-spel


   
SvaraCitera
Kudhos

Läsa böcker. 

Be dem skriva något på engelska och så går ni igenom saker och ting tillsammans. 

Ha regelbundet men få glosor som makes sense, typ att de ska kunna 5 verb och dess böjningar i veckan. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Och lär dem subject-verb agreement. De kommer få lärarpussy hela skolgången om de kan det utan problem


   
SvaraCitera

barn i den åldern lär sig språk ofantligt mycket lättare och bättre om de får mycket input och härmar språkljud i tal än om de nöter glosor, så det roliga upplägget och förslaget om tv-spel är definitivt att se det ur rätt vinkel

kan man hitta filmer, musik (helst med så mycket text som möjligt), serier och serietidningar som tilltalar just dem ökar deras chans att fånga upp inte bara språket utan allt runtom det som gör inlärningen väldigt ~äKtA~, till exempel kulturspecifika sociala konventioner, idiomatiska uttryck, svårare nyanser i intonation och uttal, etc

de behöver så klart inte veta allt detta, de behöver bara läsa och lyssna på skit och imitera det

att se barnfilm med engelskt tal och engelsk text kan vara effektivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos
Be dem skriva något på engelska och så går ni igenom saker och ting tillsammans. 

ja, det är en bra idé!

payphonepimp:
barn i den åldern lär sig språk ofantligt mycket lättare och bättre om de får mycket input och härmar språkljud i tal 

att se barnfilm med engelskt tal och engelsk text kan vara effektivt

ja, så därför tänkte jag lägga störst fokus på att prata, ett av målen är ju att de ska känna sig bekväma i att prata engelska och kunna göra sig förstådda. har du tips på någon film som inte är så lång? runt en timme kanske, så man hinner prata lite om den efteråt

Kudhos
Ha regelbundet men få glosor som makes sense, typ att de ska kunna 5 verb och dess böjningar i veckan. 

tänkte nog att främst skolan får stå för att ge läxor i form av glosor, men att vi när vi till exempel ser en film tar upp ord och uttryck som hör till/är svåra att förstå, eller att vi har olika teman för lektionerna där vi pratar om ett visst ämne

edit: ska självklart gå igenom grammatik under tiden vi skriver/pratar också


   
SvaraCitera

Läsa och lyssna 


   
SvaraCitera

Säg det först på svenska och sedan på engelska, eller iaf delar av det.
Slutar aldrig imponeras av småbarns språkförmåga. Oftast kan ungarna som börjar på förskolan ytterst få svenska ord, om några alls men lär sig i princip utan undantag jättefort.
En unge på två år (hen pratade ovanligt rent och var rätt begåvad överlag för sin ålder) behärskade tre språk i princip (hen var ju ändå två år) felfritt och agerade ofta tolk när det kommit nya barn.


   
SvaraCitera

Låt de använda sin engelaka i form av skådespeleri. Det blir roligt och de får uppleva och använda det i teorin. Tillexempel gå och handla, besöka doktorn osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Låt de använda sin engelaka i form av skådespeleri. Det blir roligt och de får uppleva och använda det i teorin. Tillexempel gå och handla, besöka doktorn osv...

det låter kul! ska klura vidare på den idén


   
SvaraCitera

Hjälp dem översätta texter till musik de gillar, sedan kan ni sjunga dem tillsammansTumme upp


   
SvaraCitera

Nej, gör inte som Aristoteles säger. Sjung inte.

mvh andra halvan av bandet Sorry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Nej, gör inte som Aristoteles säger. Sjung inte.

mvh andra halvan av bandet Sorry

hahahaha

förstår inte vad du pratar om


   
SvaraCitera

terrormat:

hahahaha

förstår inte vad du pratar om

Mycket gladMycket gladHjärta


   
SvaraCitera

Filmer, serier och spel har hjälpt mig mycket med engelskan ända sedan jag var liten.
Inga krav på att man ska kunna lära sig dittan och dattan utan man lyssnade, såg översättningen och lärde sig många ord själv.


   
SvaraCitera