Aviseringar
Rensa alla

att lära barn engelska


Ämnesstartare

hej hörni

jag jobbar som läxhjälp och har fått i uppdrag att en gång i veckan fram till sommarlovet lära två barn (de är åtta och tio år) engelska. tänkte mig ett upplägg som gör att det är roligt för dem (vill ju inte vara stränga läxtanten som tvingar i dem tvåhundra glosor i veckan) men vill såklart att de lär sig så mycket som möjligt

även om jag redan har lite idéer skadar det inte med lite extra inspiration, så ge mig era bästa tips och idéer på hur jag ska lägga upp lektionerna


   
Citera

tv-spel


   
SvaraCitera
Kudhos

Läsa böcker. 

Be dem skriva något på engelska och så går ni igenom saker och ting tillsammans. 

Ha regelbundet men få glosor som makes sense, typ att de ska kunna 5 verb och dess böjningar i veckan. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Och lär dem subject-verb agreement. De kommer få lärarpussy hela skolgången om de kan det utan problem


   
SvaraCitera

barn i den åldern lär sig språk ofantligt mycket lättare och bättre om de får mycket input och härmar språkljud i tal än om de nöter glosor, så det roliga upplägget och förslaget om tv-spel är definitivt att se det ur rätt vinkel

kan man hitta filmer, musik (helst med så mycket text som möjligt), serier och serietidningar som tilltalar just dem ökar deras chans att fånga upp inte bara språket utan allt runtom det som gör inlärningen väldigt ~äKtA~, till exempel kulturspecifika sociala konventioner, idiomatiska uttryck, svårare nyanser i intonation och uttal, etc

de behöver så klart inte veta allt detta, de behöver bara läsa och lyssna på skit och imitera det

att se barnfilm med engelskt tal och engelsk text kan vara effektivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos
Be dem skriva något på engelska och så går ni igenom saker och ting tillsammans. 

ja, det är en bra idé!

payphonepimp:
barn i den åldern lär sig språk ofantligt mycket lättare och bättre om de får mycket input och härmar språkljud i tal