Aviseringar
Rensa alla

Att leva för evigt


Ämnesstartare

Ja det är det. Eller ja, man kommer ju inte leva för evigt men den potentiella livslängden ökar ju markant iaf.


   
SvaraCitera
Papper

I am eternal, a life immortal in darkness
Alone I have wandered in the mysteries eternal


   
SvaraCitera

svartarosen:

Att kopiera in ditt medvetande i en dator så att du kan leva för evigt, är det något du vill göra?

Nabla:

Möjligtvis i ett spel! Typ Oblivion, eller KotOR.

Förutsatt att man själv kan bygga på med sin fantasi, och att man på något sätt kan ta in ny information så att man inte får slut på ideer.

Annars väljer jag nog att leva för evigt i min egna kropp istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte att det kommer att vara omöjligt att kunna leva i sin egen kropp så länge man vill. Vi utvecklas allt mer och mer inom genetisk forskning och att kunna ersätta organ med syntetiska är ingen svår uppgift redan idag. Vi har syntetiskt blod, syntetiskt hjärta och även andra organ har gått att skapa i konstgjord väg. Det är dock så att efter några hundra år så kanske du bara har ca 10% kvar av din kropp, din hjärna. Det är väl bara det man vill ha kvar eller?


   
SvaraCitera

Fisktandborste:

Det är väl bara det man vill ha kvar eller?

Lite tentakler skulle sitta fint också, men ingen överflödig modefluga som "ryggrad" eller "nervsystem" =)

Tror ni man skulle kunna ersätta vår hjärna med ett syntetiskt substitut, dvs överföra medvetandet, våra minnen och vårt känsloliv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

Nej någon kommer bara hacka den och spamma mitt medvetande på internetforum.

Illa [sad]

Fisktandborste:

ca 10% kvar av din kropp, din hjärna. Det är väl bara det man vill ha kvar eller?

Well, vi använder ju bara 30% av hjärnan som det är, vi klarar oss nog ändå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera

Fixa in mej i tibia så! Men kanske kommer få lite ont i ögonen av den kassa grafiken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lalle NÄTVANDRARNA:

Tror ni man skulle kunna ersätta vår hjärna med ett syntetiskt substitut, dvs överföra medvetandet, våra minnen och vårt känsloliv?

Tror jag helt klart. och även Hjärndoping kommer att vara vanligt, och i vissa länder även lagligt.

Achia:

Well, vi använder ju bara 30% av hjärnan som det är, vi klarar oss nog ändå...

Mer myt än sanning skulle jag faktiskt vilja säga. Vi använder nog mer, men dock så använder vi olika delar i olika tillfällen. Så vi använder aldrig hela hjärnan samtidigt. Till exempel. Om vi skulle ta bort en del kanske vi skulle förlora hörseln på högra örat, medans ett annat kanske vi skulle få ADHD eller liknande.


   
SvaraCitera

Fisktandborste:

Tror jag helt klart. och även Hjärndoping kommer att vara vanligt, och i vissa länder även lagligt.

Vad menar du med hjärndoping?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisktandborste:

Om vi skulle ta bort en del kanske vi skulle förlora hörseln på högra örat, medans ett annat kanske vi skulle få ADHD eller liknande.

personligen tycker jag faktiskt att sånt är väldigt intressant, om en del av hjärnan slutar att fungera, kan man då använda en annan. Om vi hypotetiskt säger att varje människa har 30% av sin hjärna att använda, om då en del av hjärnan inte fungerar, kan du då uttnyttja en annan?
Ett exempel är ju vissa handikapp som t.ex kan göra att man får svårt för social komunikatiion men istället har fotografiskt minne.


   
SvaraCitera

Jag ska fan leva för evigt. Hittills så har det gått väldigt bra.


   
SvaraCitera

Achia:

personligen tycker jag faktiskt att sånt är väldigt intressant, om en del av hjärnan slutar att fungera, kan man då använda en annan. Om vi hypotetiskt säger att varje människa har 30% av sin hjärna att använda, om då en del av hjärnan inte fungerar, kan du då uttnyttja en annan?

Va? Nej, det där stämmer inte. Vi använder självklart inte hela hjärnan på samma gång, men det beror enbart på att alla hjärnans funktioner inte behöver vara aktiverade samtidigt. Men vi använder hela våran hjärna då alla delar fyller en viss funktion och behövs. Ifall en del av hjärnan dör så kan man däremot klara sig då resten av hjärnan delvis kan ta över dess funktioner, beroende på vad det gäller för funktioner. Men skulle till exempel syncentrat förstöras så blir du blind, trots att dina ögon fungerar som de ska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nithon:

Vi använder självklart inte hela hjärnan på samma gång, men det beror enbart på att alla hjärnans funktioner inte behöver vara aktiverade samtidigt. Men vi använder hela våran hjärna då alla delar fyller en viss funktion och behövs.

Men om vi då säger att en "normal" funktion som tex social konpetens inte är aktiverad hos en person, är det då möjligt att andra funktioner istället blir aktiverade, som t.ex fotografiskt minne eller d.yl?


   
SvaraCitera

Achia:

Men om vi då säger att en "normal" funktion som tex social konpetens inte är aktiverad hos en person, är det då möjligt att andra funktioner istället blir aktiverade, som t.ex fotografiskt minne eller d.yl?

Jag har ingen aning, men jag antar att om en hjärna har nedsatta funktioner i ett område så kan den kompensera det genom att vara överaktiv på ett annat.


   
SvaraCitera