Aviseringar
Rensa alla

att lita på sina känslor eller sitt förnuft


Ämnesstartare

känner för att rösta på förnuft
:s


   
SvaraCitera

Förnuft, skulle jag gärna vilja säga. Men jag är väldigt känslostyrd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst någonstans en liknelse om detta med känslor och förnuft och jag gillar jämförelsen.

Det stod att man kan se hela vår varelse som en båt med motor och styre, känslorna/passionen är motorn och förnuftet är styret. Utan motorn står båten still. Utan styret har den ingen destination, kan färdas runt i cirklar och kan gå på grund.

Det ädlaste är en kombination av dessa i rätt balans, så nej jag röstar inte i tråden. Jag har fått nog av binära pollar där bara svart eller vitt gäller.


   
SvaraCitera
reben

asså de vicktigaste e hitta wise mind då tar man bäst bslut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känslor e ju d som e för Nuft?


   
SvaraCitera

Vad har ädelhet med tillförlitlighet att göra?

Gamlefarbror Pastill: förnuft

Mina känslor lurar mig hela tiden, har aldrig riktigt kunnat lita på dem... förnuftet är stabilt och ordnat, sviker sällan, men mitt arbetar oftast rätt långsamt, så det där med att snabbt fatta beslut fungerar dåligt för mig...


   
SvaraCitera

Ledsen att säga det, men: det är både intressant och relevant att problematisera dikotomin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skrev nog mest så för att slippa att folk bara smartass-ar sig istället för o svara på frågan men jo det är det väl egentligen

förnuftigt att följa känslor o känns ofta rätt när det är förnuftigt. på lång sikt. men i ett beslut så framstår de ofta som motpoler. känsla kan ha en visdom o insikt som inte kan uttryckas i rationella termer (härledningar, bevis, sannolikhet, handfasta prioriteringar) men kan också låta sig bedras av hägringar producerade av ovanor. men på sån abstrakt nivå så tycker jag att känsla o förnuft är svåra att skilja åt alls, tycker man lika gärna kan kalla det för ett lösdrivande frånkopplat förnuft som inte går att kommunicera i konkreta känslotermer.


   
SvaraCitera
Lounge

Förnuft alla gånger. Det är något jag har lärt mig då jag ofta får tankar och känslor som snarare beskriver min sjukdom snarare än det befintliga. Måste använda förnuftet för att komma någonstans.


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: förnuft

"tyvärr" kan det också påverkas av känslor


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: förnuftigt att följa känslor o känns ofta rätt när det är förnuftigt. på lång sikt. men i ett beslut så framstår de ofta som motpoler

Jo, men mest för att vi är vana vid att tänka att det är så vi människor är funtade. Men egentligen är det ju inte så att hjärnan arbetar seriellt med ett system i taget, utan parallellt med flera samtidigt. Förnuftet, känslorna, vad du käkat i dag, hur bekväma dina kläder är och vilket väder det ute etc. samverkar och påverkar i olika grad hur du handlar, vilka beslut du fattar och allt det där... för egen del finner jag det väldigt svårt att isolera någon specifik faktor, möjligen förnuftet då, så visst, jag tror väl ändå att förnuftet har en särställning.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

att följa känslor har aldrig lett till något gott, det är de viktigaste livet lärt mig.


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: låta sig bedras av hägringar producerade av ovanor

Det kan förnuftet också! Även tankar som upplevs som fullständigt förnuftiga och klara kan grumlas av felaktiga föreställningar som grundar sig i känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja d var underförstått i jämförelsen. typ byråkrati är väl ett exempel

krångligt ämne


   
SvaraCitera
mynona

Tycker förnuftet finns till för att tjäna känslan och uppfylla dess syften. Känslor är väl inte alltid förnuftiga, då de kan förvrida saker bortom proportioner, men jag kan se en viss skillnad bortom ytliga känslor - jag är inte säker på hur de ska beskrivas - och "magkänslan", instinkten. 


   
SvaraCitera