Aviseringar
Rensa alla

Att motverka panikångest


Ämnesstartare

Hur kan man göra för att motverka panikångest på egen hand? Har ni några tips på hur man kan lugna ner sig själv när man känner att paniken är på väg? Syftar då på mer lindrig panikångest. Egna erfarenheter av metoder som har fungerat?


   
Citera

uppehålla sig med annat tror jag


   
SvaraCitera
höna

ring någon bra vän! var ej själv iallafall. prata med någon om något som ej har å göra med din ångest eller vad du har ångest över


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Chibibbi:

Syftar då på mer lindrig panikångest. Egna erfarenheter av metoder som har fungerat?

har en del astöntiga grejer som hjälpt mig
tex
har en ugglering. den är bra pga jag har bestämt mig för att den betyder att jag är för smart för att låta känslorna styra mig. Så när jag ser den så kan jag andas och tränga bort panikkänslan. I början brukade jag gå iväg för att det försvann ifall jag flyttade mig från situationen som var jobbig. Först flydde jag hem, sen flydde jag till toa, och sen bara till korridoren. Nu brukar det gå att genomlida även i klassrum.

Bäst för mig har det iaf funkat att bli arg på ångesten. Den ska inte komma här och förstöra. Lika löser lika, och om min hjärna tänker förstöra för mig genom att få ångest så ska jag ta all hjärnkapacitet jag har till mitt förfogande för att fajtas bort det. Typ.


   
SvaraCitera

brukade ringa mamma också, men märkte efter ett tag att det bara var ett sätt att lägga över ansvaret för problemet till nån annan. så slutade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag brukar fokusera på något med blicken, koncentrera mig på det föremålet totalt, noggrant tänka på alla dess detaljer och samtidigt andas jättedjupt.

Funkar oftast!

Men tror att alla behöver hitta sitt egna sätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Typ.

Fick du hjälp och stöd med att hitta den där metoden eller var det något du hanterade helt själv?

poop:

http://www.angest.se/riks/node/25

Tack!


   
SvaraCitera

Ta ett djupt andetag.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Fick du hjälp och stöd med att hitta den där metoden eller var det något du hanterade helt själv?

hittade på den själv. Fast det tog ett tag, tills jag kom till en punkt då jag verkligen bestämde mig för att nej, nu räcker det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Fick du hjälp och stöd med att hitta den där metoden eller var det något du hanterade helt själv?

Har en kompis som hade anorexi förut, men fortfarande har ångestattacker. Hon hade en ring som hon fick av sin mamma när hon blev inlagt som hon kunde titta på och liksom vrida runt på fingret på varje gång hon fick sina attacker, och det hjälpte.

Sånt är fascinerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar andas och tänka på antingen tomma eller bra saker, djurdokumentärer är en favorit också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Tack!

fick ett papper med det av min kurator så det lär ju inte vara så värdelöst typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubbig:

djurdokumentärer

åh, har du några bra tips på dokumentärer ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

hittade på den själv. Fast det tog ett tag, tills jag kom till en punkt då jag verkligen bestämde mig för att nej, nu räcker det.

Starkt av dig! Får prova det också. Tack!

poop:

fick ett papper med det av min kurator så det lär ju inte vara så värdelöst typ

Alright, får kolla närmare på det! Tack, återigen!

Fingerprints:

Har en kompis som hade anorexi förut, men fortfarande har ångestattacker. Hon hade en ring som hon fick av sin mamma när hon blev inlagt som hon kunde titta på och liksom vrida runt på fingret på varje gång hon fick sina attacker, och det hjälpte.

Tror det kan vara för att hennes mamma symboliserar trygghet för henne. Och eftersom hon fick ringen av modern, så utstrålar den också en känsla av trygghet och lugn. Bara en tanke. =)

Fingerprints:

åh, har du några bra tips på dokumentärer ?

Ta helst det privat. Tror nämligen tipsen som tas upp här kan vara till hjälp för andra som söker svar på samma fråga som jag. Då ser jag helst inte att de svaren kommer bort bland djurdokumentärer och off topic. 🙂 Tack för dina bidrag i tråden, btw.


   
SvaraCitera