Aviseringar
Rensa alla

Att radera någon på facebook.


mynona

Fingerprints:

Viktig fakta är att:
1. Hon är en sjukt påfrestande person på flera olika nivåer.
2. Hon kan sätta sig och prata skit om mina vänner med mig. Ja, det irriterar mig.
3. Hon tar alltid allt personligt och överdramatiserar allt.

Då är det ju faktiskt personligt ...

Fingerprints:

Så ja, jag orkade inte och tog bort henne. Nu tar hon det personligt i och med att hon är en av de få klasskamrater som blivit borttagna (fast dude, jag är kompis med 10 av 20 från förra klassen) och sitter och skriver som en tok på facebook. Det värsta av allt är att jag faller in i det och får dåligt samvete.
Borde jag ens ha det? Är det här verkligen så utpekat på henne?

.... men det är ok att det är personligt: det är (eller borde vara) just det personliga som avgör vem man har som vänner. Det är ett sammanhang där det är tillåtet att vara personligt. Alltså finns det ingen anledning för dig att ha dåligt samvete.

Det bästa är förstås att inte sätta som vän personer man inte gillar från första början, men det kan kanske vara svårt ibland. Försök att undvika att göra det.

Kort sagt: visst är det personligt och därmed har hon anledning att ta det personligt, men eftersom det här är ett sammanhang där det är tillåtet att vara personlig bör hon egentligen bara acceptera det även om det känns surt för henne och du har ingen anledning att ha dåligt samvete även om det hade varit bäst om du inte lagt till henne från början, för då hade ni båda sluppit detta tjafs.

Det kan vara så besvärligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inte rösta, men klart det är personligt om man tar bort någon. Då tyder ju det på att man inte vill ha kontakt med just den personen mer. Men hur den man tar bort reagerar beror på hur den ser er relation och hur den värdesätter den. Och kanske även på hur osäker den är som person.

Tycker inte själv att du gjorde något fel, fastän det är beklagligt att flickan tog illa vid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Hästar finns inte
0.0% (0 st)

Fint. Vi verkar troende allihopa. Tron på hästen och dess existens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som mynona säger är det inget fel med att inte önska kontakt med någon pga dens person. Tvärtom är det väl helt i sin rätt att man dömer någon efter hur den är, och den här gången ansåg du att det här var en människa du helst slapp, vilket är helt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Då är det ju faktiskt personligt ...

jo absolut, men jag gjorde eller sa aldrig något som gjorde att hon skulle ta det så. Vilket jag absolut inte ville då jag hatar att såra människor.


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints:

jo absolut, men jag gjorde eller sa aldrig något som gjorde att hon skulle ta det så. Vilket jag absolut inte ville då jag hatar att såra människor.

Hon anade det nog och hon hade rätt. Tar någon bort en handlar det ju logiskt sett om att de antingen är likgiltiga eller också direkt negativt inställda, så slutsatsen är inte svår att dra. Rent reflexmässigt är den första reaktionen då negativ, men denna reaktion går ju över, i olika takt, beroende på. Själv tycker jag nog att man kan resonera i termerna att det inte finns någon anledning att sörja över att någon inte vill ha kontakt med en eftersom man inte får ut mycket av en kontakt som inte är ömsesidig. Men om hon är sådan som du beskriver henne är det inte konstigt att hon reagerar starkt.

Det bästa sättet att avsluta en relation är kanske egentligen att tala om varför man inte längre vill ha kontakt, för det finns få saker som tär mer än att undra varför. Samtidigt verkar er relation inte såpass nära att det borde behövas. Hur som helst tycker jag inte att du borde behöva ha alltför dåligt samvete: visst har hon tagit illa upp av något du avsiktligt har gjort, något som normalt utlöser dåligt samvete, men samtidigt var det i ett sammanhang där det är ok att vara just personlig.

Jag skulle ha ingorerat det i hopp om att hon snart hittar något annat at reta sig på, vilket hon antagligen gör med tanke på hur du säger att hon är. Om hon går runt och sprider prat om dig en längre tid så hade jag sansat förklarat att hon beter sig på ett sätt jag inte gillar och att vi därför inte har någon anledning att umgås.


   
SvaraCitera
time
 time

Fingerprints:

Om det är någon som står mig nära (Du röstade på detta alternativ)

Eller snarare, om jag tycker att det är helt omotiverat. Men du har ju en valid reason och du bestämmer helt själv vilka du vill vara vän med!


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Ja, ibland (Du röstade på detta alternativ)

Det beror HELT på vad för relation vi har nu, vad vi har för historia bakåt och vad vi kan tänkas ha för framtida grejer tillsammans. Människor tar bort folk på Facebook av väldigt olika anledningar. Om någon jag har en mycket ytlig relation med tar bort mig tar tänker jag sällan på det twice. Vissa vill inte ha inaktuella relationer (vad kargt det uttrycket låter [crazy]) på Facebook, vissa vill bara ha goda vänner på Facebook.

Själv brukar jag inte ta bort gamla klasskompisar för att de postar tråkiga saker jag inte vill läsa, utan bara dölja deras uppdateringar från mitt flöde. [blush]

Jag tycker inte att du ska ha kontakt med henne om du inte vill det. Hon har ingen okränkbar rätt till din person. Hon må bli arg, låt det vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ja, alltid (Du röstade på detta alternativ)

Fast det betyder ju inte att jag bryr mig/säger något, aldrig varit med om tror jag dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ja, ibland (Du röstade på detta alternativ)

fast brukar ej märka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

klart det är personligt om man tar bort någon

jaha ja!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Hon anade det nog och hon hade rätt.

absolut och jag nekar inte att det var personligt, men det borde inte ha tagits personligt av henne. Men jag har väldigt sällan haft kontakt med henne och därav förstår jag inte varför hon ens bryr sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

men klart det är personligt om man tar bort någon.

Men saken är ju den att jag skrev ut på facebook att jag skulle rensa bort människor jag inte hade kontakt med (vilket innebär att jag tog bort många fler än henne vilket gör det hela betydligt mindre personligt). Då tog det fem minuter för henne att skriva till mig att hon förstod att jag skulle ta bort henne, att hon inte tyckte det var alls konstigt önskade mig lycka till osv. Så att hon ändå lyckades bli upprörd i efterhand förstår inte jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Men saken är ju den att jag skrev ut på facebook att jag skulle rensa bort människor jag inte hade kontakt med (vilket innebär att jag tog bort många fler än henne vilket gör det hela betydligt mindre personligt). Då tog det fem minuter för henne att skriva till mig att hon förstod att jag skulle ta bort henne, att hon inte tyckte det var alls konstigt önskade mig lycka till osv. Så att hon ändå lyckades bli upprörd i efterhand förstår inte jag.

Det är inget fel om det är personligt, så det jag sade var ingen kritik. Du bestämmer helt själv vem du vill ha kontakt med. Visst är det tråkigt att hon blir sårad och tar illa vid, men du bör inte ha kvar henne som vän om du inte vill det. Om det inte var personligt är inte det heller värre. Men det jag försökte säga var att det är luuuugnt bruden. Du har inte gjort något fel och försök att inte låta henne påverka dig. Man kan inte mer än beklaga att hon blev ledsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det är inget fel om det är personligt, så det jag sade var ingen kritik. Du bestämmer helt själv vem du vill ha kontakt med. Visst är det tråkigt att hon blir sårad och tar illa vid, men du bör inte ha kvar henne som vän om du inte vill det. Om det inte var personligt är inte det heller värre. Men det jag försökte säga var att det är luuuugnt bruden. Du har inte gjort något fel och försök att inte låta henne påverka dig. Man kan inte mer än beklaga att hon blev ledsen.

haha sårrryyy! Jag har bara lite dåligt samvete


   
SvaraCitera