Aviseringar
Rensa alla

att registrera ett trossamfund


Ämnesstartare

jag har kommit fram till att den verksamhet som mitt band sysslar med bör hållas inom någon typ av organisation som är kapabel att på ett enkelt sätt skatta för sina inkomster, att denna organisation ska utgöra en egen juridisk person, och att verksamhetens egendom på ett enkelt sätt ska kunna särskiljas från individuella medlemmars. således har jag kollat in möjligheten att registrera någon typ av förening, och vilken som är mest ändamålsenlig har inte varit helt lätt att besluta. men nu är det gjort. vi ska registrera oss som ett trossamfund.

ett registrerat trossamfund är, enligt lag (1998:1593) om trossamfund, en organisation som registrerats enligt denna lag, och kraven är att organisationen i sin ansökan anger

# 1. trossamfundets namn och postadress,
# 2. trossamfundets stadgar,
# 3. en kontaktperson som är behörig att företräda trossamfundet i frågor om registrering samt kontaktpersonens namn, postadress och personnummer eller samordningsnummer eller, om sådana nummer saknas, födelsedatum.

...vilket inte är något problem. ett registrerat trossamfund är under vissa omständigheter som jag inte orkar leta upp för stunden (några av kraven för allmännyttiga ideella föreningar, i princip) även berättigade till mycket fördelaktiga skattelättnader, vilka heller inte ska vara något problem att uppfylla. således så verkar ett registrerat trossamfund som rätt väg att gå. det enda som skiljer en ideell förening från ett registrerat trossamfund, utöver registreringen, är i princip att en organisation måste syssla med religiös verksamhet och hålla gudstjänster för att få registrera sig, och jag är gud, och vi har spelningar, det kan väl knappast vara något annat än gudstjänster, i praktiken.

frågan är bara, jag misslyckas katastrofalt med att ta reda på vilken myndighet som man anmäler sitt trossamfund till. skatteverket, socialtjänsten, livsmedelsverket, nämnden för hemslöjdsfrågor? det framgår helt enkelt ingenstans.

så, alla ni med egna religiösa trossamfund, hur gjorde ni när ni registrerade er verksamhet? övriga tankar kring mitt projekt?


   
Citera
Ämnesstartare

konstaterade precis att det är kammarkollegiet som man ska anmäla verksamheten till, vilket känns lagom pretto. men nåväl. vad är era egna erfarenheter av religiös verksamhet i egen regi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Efter att ha läst 15hp associationsrätt hade jag gärna hjälpt den som frågar om råd. Men jag avstår nog i detta specifika fall.

Om ditt "trossamfund" lyckas undgå kontrollerna som sker löpande så lovar jag att jag käkar upp två suddgummi ifall det inte avregistreras av kammarkollegiet inom ett år.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

hålla gudstjänster

Men hur fungerar det om ens religion inte håller på med gudstjänster då? Räknas man inte då? [confused]

Chryseus:

lovar jag att jag käkar upp två suddgummi

Nu måste du ju göra det här, Leijonsparf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Om ditt "trossamfund" lyckas undgå kontrollerna som sker löpande så lovar jag att jag käkar upp två suddgummi ifall det inte avregistreras av kammarkollegiet inom ett år.

då jag idag räknade på saken och konstaterade att en tredjedel av allt folk som jag regelbundet träffar är utbildade jurister så tror jag faktiskt att jag klarar mig utan din hjälp.

Åtta:

Men hur fungerar det om ens religion inte håller på med gudstjänster då? Räknas man inte då? [confused]

om jag inte minns fel så räknas även såpass luddiga saker som gemensam bön/meditation/själasökande som likvärdiga i sammanhanget.

Åtta:

Nu måste du ju göra det här, Leijonsparf!

funderar som sagt starkt på det, och är rätt övertygad om att jag skulle mötas av framgång vad gäller just registreringen som trossamfund. vad gäller delen om allmännyttighet så är jag däremot mer tveksam, innan jag kom på att religiöst samfund vore awesome så skissade jag på stadgar för en ideell förening, och konstaterade att det är rätt knepigt att få ihop stadgar som fyller våra syften och fortfarande räknas som allmännyttig. det är främst öppenhetskravet det faller på, men om det däremot är ett religiöst samfund så kan jag ju helt enkelt skriva in att ett krav är att en potentiell medlem delar vår tro. och jag har rätt svårt att tänka mig att särskilt många icke önskvärda individer skulle skriva under på stadgar som inkluderar att de intygar tron på mig som gudom, högsta väsen och högsta andlig ledare, vars ord är destillerad sanning och visdom.


   
SvaraCitera

[love]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hyser mycket stor tillgivenhet till dig till följd utav detta.

MVH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Hyser mycket stor tillgivenhet till dig till följd utav detta.

du hyser mycket stor tillgivenhet till mig med anledning av att jag består av awesomenäs. din plötsliga känsla av tillgivenhet är mer ett symtom på detta.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

jag har rätt svårt att tänka mig att särskilt många icke önskvärda individer skulle skriva under på stadgar som inkluderar att de intygar tron på mig som gudom, högsta väsen och högsta andlig ledare, vars ord är destillerad sanning och visdom.

Ögon i en plåthink:

Hyser mycket stor tillgivenhet till dig till följd utav detta.

Redan efter några minuter har du hittat en möjlig kandidat. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile][love]

vad heter eran religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Redan efter några minuter har du hittat en möjlig kandidat. [no-no]

tolererar inte att du kallar nämnda fröken för oönskvärd, du är nu endast välkommen som medlem om du formellt ber om ursäkt för saken.

samt, on topic nu. i och med att frågeställningen väl egentligen är avklarad, vilka anser ni vara grunderna för en bra religion? religiösa bud finnes redan, dock inte nedskrivna än så länge, roliga hattar kommer förmodligen inte bli aktuellt, men vi har börjat skissa på uniformer. det är ju en bra början.

dzjugasjvili:

vad heter eran religion?

namn på religioner är bara av värde om man erkänner andra religioner som riktiga. eller ja, i bemärkelsen gudstro/livsåskådning/filosofi så kan de ju anses existera, men att faktiskt ge dem ett namn antyder att det skulle finnas något godtagbart alternativ. man behöver inte skapa sig en artificiell känsla av samhörighet om man har rätt.

dessvärre så måste ju ett registrerat trossamfund ha ett namn, så ja. men jag har inte kommit på något än.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

tolererar inte att du kallar nämnda fröken för oönskvärd

Ah. Du har så rätt. Jag ber så mycket om ursäkt till fröken Plåthink. [sad]

Leijonsparf:

du är nu endast välkommen som medlem om du formellt ber om ursäkt för saken.

Ni har inga roliga hattar, så då är jag inte intresserad. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

roliga hattar kommer förmodligen inte bli aktuellt, men vi har börjat skissa på uniformer

är pickelhaube tillåtet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ah. Du har så rätt. Jag ber så mycket om ursäkt till fröken Plåthink. [sad]

duktig!

Åtta:

Ni har inga roliga hattar, så då är jag inte intresserad. [no-no]

vi funderade på att införa en huvudbonad modellerad efter den sovjetska pilotkan, fast vi konstaterade att det är mer slagkraftigt med enhetliga frisyrer, modellerade efter den klassiska frisyr som var populär i wehrmacht. fast den kommer sannolikt inte bli obligatorisk för de medlemmar som inte deltar i vår kulturverksamhet i form av bandmedlemmar.

Viljans Triumf:

är pickelhaube tillåtet?

vi kommer inte att förbjuda den, men heller inte aktivt uppmuntra till den. med reservation för ändringar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

då jag idag räknade på saken och konstaterade att en tredjedel av allt folk som jag regelbundet träffar är utbildade jurister så tror jag faktiskt att jag klarar mig utan din hjälp.

Aha, men då kan du ju på allvar inte ha frågat de om hjälp. De borde veta bättre än att föreslå trossamfund. Fast det är klart, det finns ju duktiga jurister och usla jurister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Aha, men då kan du ju på allvar inte ha frågat de om hjälp. De borde veta bättre än att föreslå trossamfund. Fast det är klart, det finns ju duktiga jurister och usla jurister.

vilken person överhuvudtaget skulle föreslå att en förening av detta slag skulle registreras som ett trossamfund? det säger inget om huruvida det är genomförbart.


   
SvaraCitera