Aviseringar
Rensa alla

Att säga ifrån när någon gör fel


Ämnesstartare

Varför är det så, att när någon gör fel (medvetet) och får tillsägelse, då blir sur?!
Exempel: Jag jobbade på som strandansvarig idag. Till min något stora förvåning lägger en stor motorbåt till vid badbryggan där barn badar. Jag går raskt fram och säger vänligt, men bestämt, åt honom att där kan han självklart inte ha sin båt. Då blir han sur och svarar, och dialogen följer;

Jag: Här kan du ju inte ha din båt!
Han: Nä, det vet jag väll?!
Där blev jag en aning ställd, men svarar direkt: Vad gör du här då??
Skitargt startar han motorn och puttrar därifrån.

Men det dröjer inte länge innan nästa båt kommer, och denna gång parkerar en bit från strandkanten, precis där det börjar bli grunt.
Även denna gång får jag skynda fram, och denna snubbe blir så arg att han svär och går på.

Det går inte att missa båtförbudet. det är skyltat, och finns speciella markeringar. Så det är medvetet. Och det här är bara två exempel.

Varför då bli arg på oss anställda som bara sköter våra jobb?! Speciellt som det gäller SÄKERHET!

Varför tror ni att det är så, diskutera!


   
Citera
Ämnesstartare

för att de lägger ansvaret på individen som ser till att andra följer reglerna, och inte på de som utformat reglerna individen måste följa


   
SvaraCitera
mynona

Därför att de vet att de inte kan försvara sin handling och det gör att de skäms och det gör dem förödmjukade och det gör dem arga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha finns det inget bättre ställe dom kunde ställa sina båtar på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
haha finns det inget bättre ställe dom kunde ställa sina båtar på?

Jo, lastkajen några hundra meter bort har en båtbrygga.

mynona:
Därför att de vet att de inte kan försvara sin handling och det gör att de skäms och det gör dem förödmjukade och det gör dem arga

Ja, så kan det vara. Får vid så dumma svar, som dom slänger ur sig, blir jag bara grinig.

amsi:
för att de lägger ansvaret på individen som ser till att andra följer reglerna, och inte på de som utformat reglerna individen måste följa

Antagligen. Men dom har också ett ansvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror dom skärms för att erkänna att dom gjort fel. Och reagerar då fel genom att bli arga istället för att acceptera att dom gjort fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Tror dom skärms för att erkänna att dom gjort fel. Och reagerar då fel genom att bli arga istället för att acceptera att dom gjort fel.

Och då blir arga på fel person.

Än mer irriterande är att de som bryter mot reglerna där är mellan 30-60 år. Inga störande tonåringar, liksom. Jag hade haft överseende med med om de var ungdomar, som bara vill testa gränserna. Men vuxna borde ju veta bättre.


   
SvaraCitera

fel e rätt o tvärt om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Volvo4life: Jo, lastkajen några hundra meter bort har en båtbrygga.

dumma svenskar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aa, båtmänniskor är ett märkligt folk.. Kan inte låta bli att fråga btw; 

Volvo4life: där barn badar.

Vart någonstans är det varmt nog att bada!?!?!? Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båtfolket röstar i regel blått och tycker att legalt sjöfylleri och fri fart i sälskyddsområden är frågor värda att kämpa för. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Aa, båtmänniskor är ett märkligt folk.. Kan inte låta bli att fråga btw; 
Vart någonstans är det varmt nog att bada!?!?!? Glad

Stranden jag jobbar på heter Kalmarsand, och ligger i Bålsta. 20 grader i vattnet idag Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan brorsan, vilka vider du har stött på. Det du skriver är sant och extremt intressant! Tror gärna att många vill framstå mer eller mindre perfekta, alltså att de inte gör fel. Så det kan vara en aning nedvärderande att någon påpekar fel. Trots som du gjorde, i välmening. Som sagt intressant, och som mrman skrev; att de skäms och vet inte riktigt hur man ska hantera situationen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind:
Fan brorsan, vilka vider du har stött på. Det du skriver är sant och extremt intressant! Tror gärna att många vill framstå mer eller mindre perfekta, alltså att de inte gör fel. Så det kan vara en aning nedvärderande att någon påpekar fel. Trots som du gjorde, i välmening. Som sagt intressant, och som mrman skrev; att de skäms och vet inte riktigt hur man ska hantera situationen. 

Väl talat, syrran. Och det är bara att hålla med. Men så finns det ju så många hänsynslösa som inte vill ta ansvar över sina egna handlingar.
Man vill ju inte att det ska hända något, speciellt inte när man i min position bär ett stort ansvar över vad som händer.


   
SvaraCitera