Aviseringar
Rensa alla

att säga negerboll?


Ämnesstartare

Asså "negerbollar" är nå sjukligt gott. Varför tycker folk att se ska vara rasistisk fast ordet negerboll står för något bra? Och att de är fler vita än svarta som tycker ordet neger är kränkande. Skit i historian bakom ordet. Frågan är vad man har för syfte. Om man vet själv att man inte är rasist så säg vad du vill. Du borde inte få svära heller om vi ska prata kränkande ord. 


   
Citera
23an
 23an

Sianna9090: Skit i historian bakom ordet.

Wow... ska vi strunta i historian bakom en massa annat som hänt bara för att folk ska få använda vissa ord eller göra vissa grejer bara för att man själv inte ser sig som rasist?


   
SvaraCitera

Neger betyder svart. Boll betyder sfär. Svartsfär.

Folk tolkar neger som kränkande för att det ofta beskriver människor med mörkare hy som har ett direkt ursprung från Afrika.


   
SvaraCitera

Negro betyder svart och inte svart slav som många säger. Det är taget från spanskans negro (asså svart). Bara för att slavägare har anvönt ordet betyder det inte att ordets innebörd ändras. Om folk säger jävla invandrarae blir inte invandrare ett fult ord för det?


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Negro betyder svart och inte svart slav som många säger. Det är taget från spanskans negro (asså svart). Bara för att slavägare har anvönt ordet betyder det inte att ordets innebörd ändras. Om folk säger jävla invandrarae blir inte invandrare ett fult ord för det?

Om jag säger jävla blondin, jävla stornäsa eller jävla hora, blir inte det negativt då?


   
SvaraCitera
Smilen

Är fel. 


   
SvaraCitera

Ett ord 


   
SvaraCitera
Smilen

SvenskWithAttitude:

Om jag säger jävla blondin, jävla stornäsa eller jävla hora, blir inte det negativt då?

Jo det är negativt. 


   
SvaraCitera
23an
 23an

Axelinaaas: Bara för att slavägare har anvönt ordet betyder det inte att ordets innebörd ändras.

Fast det gör det väl ändå?
Visst att ursprunget till det inte varit något negativt men om det senare blir det så är det väl ändå något negativt? Det finns massvis med ord som har fått negativ klang p.g.a olika orsaker trots att dessa inte är det egentligen.


   
SvaraCitera

Sianna9090:  Skit i historian bakom ordet. Du borde inte få svära heller om vi ska prata kränkande ord. 

Du kan ju inte skriva "skit i historian bakom" sedan undra varför folk ser det som rasistiskt. 
"Fan" "Jävlar"  är inget kränkande ord.
Sååå....

23an:

Wow... ska vi strunta i historian bakom en massa annat som hänt bara för att folk ska få använda vissa ord eller göra vissa grejer bara för att man själv inte ser sig som rasist?

Ellerhur alltså.


   
SvaraCitera

Sianna9090: Varför tycker folk att se ska vara rasistisk fast ordet negerboll står för något bra?

Förklara gärna varför negerboll står för något bra.


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:

Om jag säger jävla blondin, jävla stornäsa eller jävla hora, blir inte det negativt då?

Blondin är inget negativt ord i sig. Beskriver bara en person med en viss hårfärg. Samma sak som neger. Inget negativt ord i sig. Man kan använda nästintill alla ord negativt men ordet i sig får ingen negativ betydelse för att vissa använder det på ett annat sätt. 


   
SvaraCitera
Exner

   
SvaraCitera

23an:

Fast det gör det väl ändå?
Visst att ursprunget till det inte varit något negativt men om det senare blir det så är det väl ändå något negativt? Det finns massvis med ord som har fått negativ klang p.g.a olika orsaker trots att dessa inte är det egentligen.

Då tycker jag att vi ska suta kalla folk för blondiner. Känner mig extremt krängt. Säg ett ord som har TYDLIG NEGATIV innebörd i bara sig som var ett neutralt ord från början. 


   
SvaraCitera