Aviseringar
Rensa alla

Att sjunga


Ämnesstartare

Mina klasskompisar har inte givit mig mer än en bytta förvirring då jag frågade hur man gjorde för att sjunga.

Sedan jag kom in i målbrottet, har jag inte kunnat gå upp i ljusa toner ö.h.t. När jag sedan frågade hur man gör när man sjunger fick jag svaret "hitta din huvudklang".

När jag frågade vad huvudklang var, sa de att det var tjejernas ljusa ton och att killarnas motsvarighet var falsett och att killarna vanligtvis (antagligen, eller?) sjunger med bröstklang.

När jag då försökte sjunga blev jag tillsagd att "Neej neej nu sjunger du ju med bröstklang, du ska sjunga med huvudklang."

Varför måste jag sjunga med huvudklang bar för att jag är brud? Jag ligger ju ändå nästan på samma nivå som killarna gör.

...Så.
Är det så att man alltså kan träna sin huvudklang så att man på något sätt sjunger mörkare med den? Att huvudklang bara handlar om att det inte ska kännas i halsen/bröstet som det gör när man pratar?

Sjunger killar också egentligen med sin "huvudklang" och inte talröst, bara att de automatisk kan göra det mörkt?

Vill kunna sjunga:


   
Citera
Ämnesstartare

Lyssna inte på dem. Du kan sjunga med vilken djäfvla klang du
vill.

Alla brudar är inte sopraner och väl är väl det.


   
SvaraCitera

lyssna inte på va nån säger [wink] brudar sjunger alltid bra iaf så de e inge att oroa sej för [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mästaren:

brudar sjunger alltid bra iaf så de e inge att oroa sej för

agitation:

Jag ligger ju ändå nästan på samma nivå som killarna gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Huvudklang är väll "när man tar i från huvet", alltså det är svårt att förklara men det känns som om rösten kommer från huvudet eller nåt... Alltså försök inte ta kraft från halsen/magen/bröstet/whatever utan från huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Huvudklang är väll "när man tar i från huvet", alltså det är svårt att förklara men det känns som om rösten kommer från huvudet eller nåt... Alltså försök inte ta kraft från halsen/magen/bröstet/whatever utan från huvudet.

Jo men precis. Det var därför jag undrade om killarna också sjöng i s.k huvudklang men fick svaret att det då skulle vara falsett för dem, vilket man inte normalt sjunger i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mästaren:

brudar sjunger alltid bra

Om det ändå vore så väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Jo men precis. Det var därför jag undrade om killarna också sjöng i s.k huvudklang men fick svaret att det då skulle vara falsett för dem, vilket man inte normalt sjunger i.

Skitsnack. Falsett finns för både killar och tjejer och både killar och tjejer kan sjunga i huvudklang och bröstklang. Det är olika sätt att sjunga och bra vid olika tillfällen. Sopraner brukar inte sjunga så "metalliskt" (det som populärt kallas bröstklang), sedan har ju killar i allmänhet kraftigare bröstkorg och så vidare, men man kan göra som man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag sjunger som han i owl city


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Skitsnack. Falsett finns för både killar och tjejer och både killar och tjejer kan sjunga i huvudklang och bröstklang.

Det är ändå konstigt att det skulle vara så. De är två personer som har gått i musikklass sedan mellanstadiet eller mer. Så mycket fel kan de vl inte ha om den saken[shake]

Dekadent:

Jag sjunger som han i owl city

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Jo men precis. Det var därför jag undrade om killarna också sjöng i s.k huvudklang men fick svaret att det då skulle vara falsett för dem, vilket man inte normalt sjunger i.

När jag sjunger huvudklang blir det falsett ;E


   
SvaraCitera

agitation:

Varför måste jag sjunga med huvudklang bar för att jag är brud? Jag ligger ju ändå nästan på samma nivå som killarna gör.

Nej, du måste verkligen inte sjunga med din huvudklang. De flesta artister du hör dagligen på radion använder sig enbart utav sin bröströst. Det är alltså inget fel alls med att sjunga med sin bröstklang, förutom vid för höga toner - då sliter man ut rösten. Du känner när din röst känns ansträngd och du känner att du nästan måste skrika för att få fram tonen. Det är alltså vid dessa tillfällen, och kanske lite tidigare, du bör byta till huvudklang.

Att beskriva hur du hittar din huvudklang är rätt svårt, men jag hittade en beskrivning som stämmer in rätt bra:
Bröstklang: Kraftigt ljud med hjälp av magstöd. Tonerna skall klinga i bröstet. Används vid låga toner och upp till mellanpartiet.

Huvudklang: Används vid höga toner och bildas mot de skarpa ytorna i munnen, som tänderna och gommen. De allra högsta tonerna skall ljuda bak i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

När jag sjunger huvudklang blir det falsett ;E

[tard]WAAAAAAAAAAAH
Så om jag alltså vill sjunga lågt och lära mig growla, är det bröstklang som gäller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Huvudklang: Används vid höga toner och bildas mot de skarpa ytorna i munnen, som tänderna och gommen. De allra högsta tonerna skall ljuda bak i huvudet.

Yes. Det har jag hittat fast problemet är att jag inte får ut något ljud eftersom det kommer för mycket luft. Är det lungkapaciteten det handlar om då, eller att jag kanske spänner mig? Jag har försökt att slappna av när jag ska sjunga höga toner men då låter jag i princip som en pubertetspojke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Det är ändå konstigt att det skulle vara så. De är två personer som har gått i musikklass sedan mellanstadiet eller mer. Så mycket fel kan de vl inte ha om den saken[shake]

Uppenbarligen kan de det.


   
SvaraCitera