Aviseringar
Rensa alla

Att skada sig själv


Ämnesstartare

Casull:

Att vara rationalistisk betyder inte automatiskt att man gör rätt..
Jag kan vara rationalistisk utan att det behöver ha någon som helst förankring i någon sorts verklighet.

Men du begriper väl att detta inte är rätt sätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det här skulle inte handla om mig..
Det ska handla om andras fakta eller erfarenheter av självskadelsebeteenden.
Vad har känts värst?
Vad har funkat?
Och varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men du begriper väl att detta inte är rätt sätt?

Beror ju på vad man vill uppnå..
om syftet är att överleva, nej då är det inte rationalistiskt.
Om syftet är att ta bort sig själv eller av någon anledning skada sig själv så är det fullt rationalistiskt.

Och i det så blir ju "vad som är rätt" vädligt relativt.."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Om syftet är att ta bort sig själv eller av någon anledning skada sig själv så är det fullt rationalistiskt.

Du tar inte bort dig själv. Syftet är ju uppenbarligen inte att skada dig själv utan ett rop på hjälp. För så dum är du väl inte att du inte vet att man skär med knivar och inte trycker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du tar inte bort dig själv. Syftet är ju uppenbarligen inte att skada dig själv utan ett rop på hjälp. För så dum är du väl inte att du inte vet att man skär med knivar och inte trycker?

Att ta bort sig var ett exempel i frågan.. inte vad jag faktiskt gjort eller vad jag menat just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Och i det så blir ju "vad som är rätt" vädligt relativt.."

nej

Casull:

Om syftet är att ta bort sig själv eller av någon anledning skada sig själv så är det fullt rationalistiskt.

du behöver nog slå upp "rationell"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nej

jo vad som är rätt är i allra högsta grad relativ då det kan förändras både i tid och från person till person.

isola:

du behöver nog slå upp "rationell"

Ett rationellt agerande innebär bara att de handlingar man gör stämmer överens med det mål man har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Ett rationellt agerande innebär bara att de handlingar man gör stämmer överens med det mål man har.

fast ditt syfte var ju inte att skada dig själv, uppenbarligen.

Casull:

jo vad som är rätt är i allra högsta grad relativ då det kan förändras både i tid och från person till person.

fast nu gäller det ju denna situation, och vad som är "rätt" att göra är inte alltid subjektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast ditt syfte var ju inte att skada dig själv, uppenbarligen.

Vad mitt syfte var har jag inte uttalat mig om, så det är ju fritt för tolkning även fast det är bara jag som vet vad det var.

isola:

fast nu gäller det ju denna situation, och vad som är "rätt" att göra är inte alltid subjektivt.

Ja det är svårt att hålla vad som är "rätt" subjektivt.
I lagens och den sociala normens mening så är det väl inte rätt.
Men för individen kan det ju vara rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trodde att det skulle finnas fler med någon form av självskadebeteelse här..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukade skära mig, det hjälpte. har slutat nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men nej bara nej. har du inte lyckats ärra din kropp så sluta försök. Kortsiktighet kan kännas fint, för ett litet litet tag. Ta itu med det som grämer dig istället. Även om det hade varit enklare att mörka det med annat. Smärta kommer aldrig att vara ett bra substitut till smärta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Det ska handla om andras fakta eller erfarenheter av självskadelsebeteenden.
Vad har känts värst?
Vad har funkat?
Och varför?

Jag skulle aldrig tipsa om såna saker, och hoppas ingen annan gör det heller. Be om hjälp för dina känslomässiga problem i stället. Jag förstår att det är lockande att gottgöra sina synder (i det här fallet alla dumma beslut du fattat) med att skada dig själv, men det kommer inte förändra någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vår kropp är ju inte hård. vi är väldigt, väldigt bräckliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Jag skulle aldrig tipsa om såna saker, och hoppas ingen annan gör det heller.

Det här handlar inte om tips, det här handlar om diskussion.
Vart gränsen går överlåter jag åt andra att avgöra.


   
SvaraCitera