Aviseringar
Rensa alla

Att skära sig, bra eller dåligt?


Att skära sig är i regel inte något jag skulle uppfatta som bra, men alla gör som de vill och det är inte min grej att döma. Finns ju så olika anledningar till att folk skär sig; någon ser det som en konstform, en annan får en sexuell kick av det och den tredje gör det för att döva ångest. Den sista är väl den som blivit mest uppförstorad dock. Jag gör inget dera, för jag tycker att det är korkat (och för att det inte hjälpte).

Dock hade jag en kompis som skar sig som sedan började röka istället och slutade då att skära sig. Det tyckte jag var dåligt och rent ut sagt korkat. Att skära sig skadar inte mer än huden (den skar aldrig djupt nog för att få ärr) och att röka är helt klart ett sämre alternativ.


   
SvaraCitera

att skära sig skapar ju för fan bara mer ångest [tard]


   
SvaraCitera

Webbitch:

Det tyckte jag var dåligt och rent ut sagt korkat. Att skära sig skadar inte mer än huden (den skar aldrig djupt nog för att få ärr) och att röka är helt klart ett sämre alternativ.

När man skär sig kan man ha av nerver som man behöver för att känna osv och röra sig, oftast väcer nerver tbx men alla gör inte det.
Sen skadar man många runt omkring sig psykiskt när man skär sig, men jag kan hålla med dig, dumt alternativ att röka ist, varken att skära sig elr röka är bra


   
SvaraCitera

minimojen:

När man skär sig kan man ha av nerver som man behöver för att känna osv och röra sig, oftast väcer nerver tbx men alla gör inte det

Grejen här var att den som skar sig inte någonsin skar djupt. Jag har haft rivmärken från kaniner som varit djupare. Så några nervskador var det nog inte mycket till tal om. Och då att röka istället, vilket leder till jobbigheter för både en själv och andra känns rätt meninglöst.
Sår som knappt ger några ärr är sjukt mycket bättre än KOL och lungcancer liksom.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Bättre att träna i så fall. Ger samma endorfinkick utan ärr eller risk för infektion


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

kaosflicka:

Jag tycker det är bra, det låter jättekonstigt, men det stoppar ångest

Att lösa problemen från källan känns sundare. Symtombekämpa är ingen långsiktig lösning. Speciellt inte när du tar skada av det.


   
SvaraCitera

Har en åsikt. Skär mig inte. Men vill ibland. Eller vill begå självmord ibland. Tar min brytbladskniv och cuttar ut en lite triangel ur mitt skrivbord istället. [smile]


   
SvaraCitera

jag vill skära mig ibland :(.

kan inte komma åt källan då det handlar om saker som hände för 10 år sedan. kan inte släppa, kan inte förlåta mig själv..

så isf handlar det om att jag måste förlåta mig själv, vilket jag inte kan.. fattar inte hur man gör. för jag har ju faktiskt gjort det hemska dådet 🙁


   
SvaraCitera

töntigt och emo


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Bättre att träna i så fall. Ger samma endorfinkick utan ärr eller risk för infektion

hmm, jaaa, du menar då att jag kan ta i ännu mer bara för att plåga mig själv? kanske ska jag testa detta


   
SvaraCitera

funboy1:

för jag har ju faktiskt gjort det hemska dådet 🙁

Om det var tio år sen var du ju rätt liten. Det kanske bara hade att göra med att du var ett barn? Barn provar sig ju fram och testar på grejer utan att riktigt förstå. Det är naturligt. Nu vet jag ju i och för sig inte vad det är du har gjort, men jag kan garantera att alla har gjort ett eller annat crazy när de var mindre.

Kan du inte prata med de inblandade för att se hur de upplevde det du gjorde? Om det nu var fler inblandade


   
SvaraCitera

McLuver:

töntigt och emo

vet inte men din avatarbild passade rätt bra till detta påstående [blush]


   
SvaraCitera

tycker det är onödigt som sjutton. fula ärr + infektionsrisk + nervfel etc. finns mycket bättre sätt, ut och spring som en galning, sök hjälp för problemen, fixa ångestdämpande etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som många redan sagt är det knappast en långvarig lösning, och det är inte heller ett särskilt bra sätt att hantera sin ångest på kort sikt, bättre att söka hjälp för att lära sig hantera sina tankar och känslor då.

Det är inte direkt roligt att dras med ärren efter att man slutat heller, det är knappast vackert, människor har fördomar och man får dras med att få frågor eller kommentarer om dem.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

vet inte men din avatarbild passade rätt bra till detta påstående [blush]

han är pop och underbar 🙁


   
SvaraCitera