Aviseringar
Rensa alla

Att underhålla läderkängor


Ämnesstartare

Vad bör man använda, hur gör man, hur ofta etc. Har köpt ett par nya, vill att de ska vara så länge som möjligt hade ett par som jag aldrig smörjt eller något men de varade i nästan tre år.

Tack på förhand.


   
Citera
Ämnesstartare

Sådana här:

Image

http://shango.se/tnt-14-eye-863.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle antagligen använda glycerintvål några gånger i veckan


   
SvaraCitera
Lounge

hoppas d ruttnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörj med sån där... fett. Ehhh, det heter ju något speciellt men har glömt. Finns säkert hos någon skomakare.

Du smörjer in hela kängan med ett rikligt lager, låter det stå och dra över natten och stryker sedan bort det med en gammal t-shirt/trasa.

Min kompis smörjde in sina kängor en gång i månaden när han låg i lumpen. Fast de marscherade i och för sig typ en mil om dagen med sina kängor. Han sa att det borde räcka med att göra det typ en gång i kvartalet som civilist.

Smörjde mina en gång i vintras och har haft för avsikt att göra det sen dess. Har dock inte gjort det än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller jag kollade inte på bilden innan jag lämnade min expertkommentar.

har nu kollat
använd glycerintvål
sånhär:
Image

Finns på alla hästsportsbutiker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

hoppas d ruttnar

Osmart; då köper han ju nya.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unerhåll dom me musik? lr kanshe clown?

Lounge:

hoppas d ruttnar

ghahahah [badgrin]


   
SvaraCitera
Lounge

Nachac:

Osmart; då köper han ju nya.

då blir han fattig o hamnar på gatan: bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

då blir han fattig o hamnar på gatan: bra

Nej.

Det du som djurvän, människovän och konsumenthetsmotståndare borde vilja är att de redan tillverkade, köpta skorna håller i tid och evighet.


   
SvaraCitera
Lounge

Nachac:

Det du som djurvän, människovän och konsumenthetsmotståndare borde vilja är att de redan tillverkade, köpta skorna håller i tid och evighet.

då tkr jag att han kan gå o köpa på second hand ist


   
SvaraCitera
Lounge

dessutom är jag inte direkt känd för att inte konsumera överdrivet mkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

då tkr jag att han kan gå o köpa på second hand ist

Svårt att hitta snygga skor som passar där.

Lounge:

dessutom är jag inte direkt känd för att inte konsumera överdrivet mkt

Bra att andra köper saker som håller och därmed konsumerar mindre än du då.


   
SvaraCitera
Lounge

Nachac:

Svårt att hitta snygga skor som passar där.

närå, går säkert

Nachac:

Bra att andra köper saker som håller och därmed konsumerar mindre än du då.

ja =) mkt bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du vet väl att de kräver mycket vård, särskilt om de ska hålla hela vintern utan att bli för slitna? Måste alltid ta bort saltfläckar som kommer från snön eftersom saltet torkar ut lädret, så det blir mycket borstande.

katamari:

Smörj med sån där... fett. Ehhh, det heter ju något speciellt men har glömt. Finns säkert hos någon skomakare.

Fett är det sämsta som finns för även om de blir impregnerade och håller sig bättre så fastnar smuts gärna i fett vilket gör dem mindre blanka och fula. [n] Vissa använder ju minkolja eller polish som mestadels består av fett men det är verkligen det sämsta man kan köpa. Det är bättre att gå till skomakaren och köpa ett mildare eller vattenbaserat skobalsam för grövre läder...

En bra borste är också att rekommendera då det hjälper mycket att borsta för att det ska bli mer vattentåligt.


   
SvaraCitera