Aviseringar
Rensa alla

Att underhålla läderkängor


Ämnesstartare

Purr Purr:

Fett är det sämsta som finns för även om de blir impregnerade och håller sig bättre så fastnar smuts gärna i fett vilket gör dem mindre blanka och fula. [n]

Är du säker på det här? Låter väldigt skumt.

Jag menar, fettet som du smörjer på går ju i viss mån in i lädret. Det fett som sedan ligger kvar utanpå torkar över natten och kan sen skrapas bort dagen efter. Kvar blir bara en blank yta med "återfuktat" läder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Är du säker på det här? Låter väldigt skumt.

Sämst för att skorna blir så skitiga men de håller ju bättre av att inte torkas ut så på lång sikt är det väl bra, men kortsiktigt blir de jävligt fula om du nu inte torkar bort allt så att de blir helt till synes fettfria redan dagen efter att de blev insmorda. Tjockare läder brukar vara sämre på att suga upp fettet.

katamari:

Jag menar, fettet som du smörjer på går ju i viss mån in i lädret. Det fett som sedan ligger kvar utanpå torkar över natten och kan sen skrapas bort dagen efter. Kvar blir bara en blank yta med "återfuktat" läder.

Även om det torkar så blir det aldrig helt torrt då det är fett. Men som sagt, brukar mest bli så med tjockt läder. Tror inte heller man använder minkolja till tunnare läder eftersom det är så tjockt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ej så fåfäng att jag vill att de ska skina, nöjer mig så länge de är i bra skick.

Purr Purr:

Du vet väl att de kräver mycket vård, särskilt om de ska hålla hela vintern utan att bli för slitna?

Det är ju därför jag frågar.

Vill helt enkelt att de ska vara så länge som möjligt, resten skiter jag i. Verkar luta åt att använda fett/vax (är det någon skillnad eller kallas det bara olika?), smorde in dem idag (innan tråden) med vax fast dock varken med ett tjockt lager eller lät dem "torka" efteråt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fett och åter fett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

fett och åter fett

På vilket vis bör det appliceras, och hur ofta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

På vilket vis bör det appliceras, och hur ofta?

Jag har ett par Meindlkängor (Image) och de behandlar jag med vax lite då och då, även när jag ej använder dem, men det är bara för jag är en sån pedant [blush]
Men håll dem "fuktiga" hela tiden, det är väl allt. Vår egen hud gör ju så, det är ju tanken liksom..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med "fuktiga menar jag fettiga ofc!!! applicerar med fingrarna, för bästa känsla [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Är ej så fåfäng att jag vill att de ska skina, nöjer mig så länge de är i bra skick.

Inte jag heller, men att de ser gråa ut är inget alternativ för mig eftersom de egentligen är röda och jag ville ha just den färgen. [cute]

Roll on:

Vill helt enkelt att de ska vara så länge som möjligt, resten skiter jag i. Verkar luta åt att använda fett/vax (är det någon skillnad eller kallas det bara olika?), smorde in dem idag (innan tråden) med vax fast dock varken med ett tjockt lager eller lät dem "torka" efteråt.

Alla vax är olika, kan därför bestå av flera olika oljor t.ex. paraffin eller annat mineraloljeskräp, bivax eller animaliska fetter. Föreslår att du går till skomakaren med dina kängor, de brukar ha bra koll på vad burkarna innehåller, annars kan du läsa innehållsförteckningen själv. Tror vax eller minkolja passar dig bättre då det lägger sig på ytan och skyddar mer än vanlig skobalsam. Vissa skokrämer innehåller verkligen inget bra och att hitta något på nätet är svårt då de sällan anger innehåll, så gå till en skomakare.


   
SvaraCitera