Aviseringar
Rensa alla

Att välja ett liv med ätstörningar


Ämnesstartare

Jag hör VÄLDIGT många som säger att alla med ätstörningar (oftast anorexi de pratar om) väljer att få den diagnosen. Att de vill gå ner i vikt för att bli anorektiker. Att de gör allt bara för uppmärksamhetens skull.

Jag har enligt min omgivning ätstörningar. Tycker dock inte det själv. Har sedan vintern 2010, fastat, tjuvtränat, räknat kalorier, spytt, skärt mig, bitit mig till jag börjat blöda, gömt undan mat, rivit så att jag fått ärr, slagit mig tills jag börjat blöda näsblod, gått ner i vikt, gått upp betydligt mer. Listan kan bli lång. Det har dock varit i omgångar men ångesten har varit med hela tiden. Allt detta har jag gjort för att jag vill gå ner i vikt FÖR MIN SKULL. Om jag ville ha uppmärksamhet skulle jag inte smusslat med allt och varit så noga med att ingen skulle märka något. Det här är inget jag vill ha uppmärksamhet över, jag skäms bara över det. Om det skulle komma ut skulle alla bara skratta åt mig för att de inte skulle tycka att jag ser ut som en person med äs.

Så min fråga är, måste alla med "ätstörningar" göra allt för uppmärksamhetens skull?


   
Citera
Ämnesstartare

Det är absolut inte så, finns många anledningar till att man får ätstörningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Vissa vill bli sedda, vissa vill bli osynliga, många vill döva smärtan eller fly från verkligheten eller slippa bli vuxna. Alla personer med ätstörningar har en egen historia och egna orsaker till varför det blivit som det blivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gör ingen. Folk som matvägrar för att få uppmärksamhet är en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den blå tomaten:

, fastat, tjuvtränat, räknat kalorier, spytt, skärt mig, bitit mig till jag börjat blöda, gömt undan mat, rivit så att jag fått ärr, slagit mig tills jag börjat blöda näsblod, gått ner i vik

Den blå tomaten:

Jag har enligt min omgivning ätstörningar. Tycker dock inte det själv.

[bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ketchup_song:

Jag vet att det låter stört, ser det själv. Men tro mig, finns en anledning [smile]


   
SvaraCitera

Det är absolut inte så. De flesta får väl ändå ätstörningar för att de vill gå ner i vikt? För att de vill bli smalare? Så är det iallafall för mig. Jag skulle absolut inte vilja att någon fick reda på det. Det vore bland det värsta som kunde hända. De som säger att alla med ätstörningar är uppmärksamhetskrävande har aldrig haft de där tankarna själva.


   
SvaraCitera