Aviseringar
Rensa alla

att vara och att vara en vara


Ämnesstartare

jag antar att den här tråden på ett plan är en reaktion på den om universitetsstudier, men ämnet är något jag har funderat på sen ett rätt långt tag tillbaka (och jag är helt medveten om att jag är långt ifrån den enda som har gjort så).

i alla fall: i och med att jag snart tar studenten känns det som att det är dags att göra något med sitt liv, att bli något. samtidigt matas min generation med haranger om svårigheterna med att få jobb och nödvändigheten att vara ambitiös. helst ska man ha entreprenörsanda, starta ett företag och därmed vara en del av lösningen. ifall man inte gör så är man en börda, lat, kommunist, jag-vet-inte-vad.

ifall man sammanfattar ovanstående stycke: man ska ha något att erbjuda på arbetsmarknaden, något mer än ens arbetskraft. man ska som person vara attraktiv och svara på den efterfrågan som finns. man förväntas marknadsföra, tillhandahålla och sälja sig själv som handelsvara. för att på bästa möjliga sätt göra detta finns det olika tidskrifter och liknande som ska hjälpa en forma sig själv till en perfekt produkt.

problemet jag ser är: hur väl stämmer marknaden efterfrågan in med ens egna önskningar och förhoppningar för sitt liv? när man formar hela sig själv efter marknadens (alltså andras) önskemål, glömmer man inte bort att lyssna på sig själv? i slutändan har man ju trots allt bara sig själv att svara för.

jag hör ofta om personer som väljer bort utbildningar de egentligen skulle vilja gå eftersom dessa inte är troliga att ge jobb. jag är själv en av dem. jag velar.

risken jag ser är att medelålderskriserna för vår generation kommer att bli de värsta någonsin, när man till slut inser att man i stort sett bara är en hora. fast man har ju då sålt mer än sin kropp, man har sålt sitt jag och sitt liv.

vad tror/tänker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Man får spela efter spelreglerna på rätt spelplan men i övrigt vägra vara en hora. Man behöver på så vis varken sälja sig själv eller sitt liv, utan endast en arbetsinsats där personlighetsprostitution ingår i arbetsuppgiften.
Om man däremot låter hela detta tankesätt påverka ens självbild så är man illa ute. Och det är det säkert många som gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget fel med att vara hora[no-no] utan dom skulle jag inte fått ligga alls[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag är själv en av dem. jag velar.

[sad]
Vad vill du bli, och vad har du gått i för riktning istället?

Nu kan jag inte säga mycket alls om det här ämnet eftersom jag bara går i 9an, men det gäller väl att fråga sig själv vilken väg man vill gå; en bra inkomst men inte kunna göra det man brinner för, eller att ta större risker och veta om att man kan misslyckas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan tillägga att jag själv ej förlorat hoppet än [smile]
Jag kommer gå bild och form även fast det egentligen kanske inte är det bästa valet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag hör ofta om personer som väljer bort utbildningar de egentligen skulle vilja gå eftersom dessa inte är troliga att ge jobb. jag är själv en av dem. jag velar

Jag hade ingen aning vad jag ville plugga efteråt, så jag valde att arbeta ett tag istället. Det kändes inte bra att välja en utbildning som man inte var säker på, därför skaffar jag mig arbetslivserfarenhet så länge jag funderar 🙂 Och jag trivs väldigt bra för tillfället.

Men det är sant, många utbildningar man vill gå är sådana som troligtvis inte ger jobb. Därför skaffar man sig en fin ekonomisk grund och därefter massor med fritid så att man kan plugga det man vill utan att tänka på att det behöver leda till ett välbetalat arbete ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om man däremot låter hela detta tankesätt påverka ens självbild så är man illa ute. Och det är det säkert många som gör.

jag tror att det är svårt att undvika och kommer bli i stort sett oundvikligt för de som är några år yngre. skolorna ska ju bli mer och mer anpassade för att bättre svara på efterfrågan (genom samarbete med företag, förstärka barnens vilja att starta egna företag, etcetera, etcetera).

men även för oss. det är ju skitsvårt att inte åtminstone till viss del låta sig påverkas av bruset av information som når oss angående hur vi ska vara, och värdet mäts förstås i pengar = adiafora. det är ju inte vår tid det handlar om längre.

Les voleurs:

Vad vill du bli, och vad har du gått i för riktning istället?

det var inte meningen att det skulle bli en personlig gnälltråd, jag drogs bara med lite. [cute]

Nuuuskamuikkunen:

Därför skaffar man sig en fin ekonomisk grund och därefter massor med fritid så att man kan plugga det man vill utan att tänka på att det behöver leda till ett välbetalat arbete ^^

det är i mina ögon det bästa sättet att se på saken, men i och med att man skräms upp av utsikterna på arbetsmarknaden (där det påstås att den blir mer och mer internationell och att man därför verkligen måste ha något att erbjuda för att lyckas tjäna nog för sitt leverne).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det var inte meningen att det skulle bli en personlig gnälltråd, jag drogs bara med lite.

Nej, jag var inte ironisk eller nått, ville faktist höra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Nej, jag var inte ironisk eller nått, ville faktist höra!

det jag är mest intresserad av att gå är socialantropologi eller nationalekonomi, men det verkar vara helt omöjligt att hitta arbete med sådana utbildningar. därför tänkte jag utbilda mig inom snickeri och blir fin- eller möbelsnickare, jag älskar att arbeta i trä, och sedan studera på min fritid. det verkar bra nog, men jag skulle egentligen gärna gå på ett universitet.

äh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

men även för oss. det är ju skitsvårt att inte åtminstone till viss del låta sig påverkas av bruset av information som når oss angående hur vi ska vara, och värdet mäts förstås i pengar = adiafora. det är ju inte vår tid det handlar om längre.

Det är ju sånt man får bestämma sig för att skita i och bajsa på och leva lycklig lite utanför.. typ. Sen påverkas man ju självklart i viss mån, konkurrens har blivit en del av vår kultur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det jag är mest intresserad av att gå är socialantropologi eller nationalekonomi, men det verkar vara helt omöjligt att hitta arbete med sådana utbildningar.

Kan tänka mig hur det känns..
Usch, nu gör du mig orolig för min framtid [shake]

God jul föresten!


   
SvaraCitera

iosib:

nationalekonomi, men det verkar vara helt omöjligt att hitta arbete med sådana utbildningar.

nationalekonomi låter ju inte så meningslöst..? men vad vet jag[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Usch, nu gör du mig orolig för min framtid [shake]

det behöver du inte vara. på gymnasiet är det viktigaste att du går en rolig linje, ifall du saknar vissa kurser för att ta dig in på den högskoleutbildning du vill så är de bara att komplettera dessa senare. jag borde ha valt bild istället för samhäll, till exempel. jag ångrar knappast att jag inte valde natur.

god jul.

Image


   
SvaraCitera

om du har bestämt dig för att bli möbel- och finsnickare tycker jag inte du är i en position att klaga!!!!!

----

jag känner med dig, i velandet. läser just nu något jag 1. inte får arbete utav ifall jag inte 2. vill arbeta med något jag inte vill arbeta med.


   
SvaraCitera

iosib:

ag borde ha valt bild istället för samhäll, till exempel.

sådär känner jag varje dag.


   
SvaraCitera