Aviseringar
Rensa alla

Att vårda sina relationer


Ämnesstartare

Vi har alla olika relationer till olika personer (och djur).
Tänk på att vårda dessa relationer på bästa sätt.

Hur tycker ni att man på bästa sätt kan vårda en relation?

Vad borde man göra om relationen är dålig?


   
Citera

Jag tycker man ska vara aktiv i sin relation till någon. Man ska höra av sig ofta och fråga och berätta saker, hålla kontakten helt enkelt. Man ska även kunna prata och dela med sig men även vara en god lyssnare. Man ska hjälpa och förstå varandra! Något som dessutom är väldigt viktigt är att personen inte ska ta din energi utan ge dig energi. Man ska inte vara runt folk som ger en dålig energi utan bara bra, det mår både du och den andra bra av. Något jag dessutom tycker är väldigt viktigt i en relation är att ha roligt, leenden smittar av sig och får en att må suveränt!

Om en relation däremot är dålig och man inte får ut något bra utav den, dessvärre bara dålig energi så tycker jag man ska bryta med den här personen och gå på jakt efter någon som ger en bra energi. Men om relationen var något bra men blivit något dåligt så tycker jag man ska kämpa för att få tillbaka det där bra igen! Man ska inte ge upp utan man ska försöka lösa saker och ting. Allting förtjänar en andra chans och ingen är perfekt, det är mänskligt att fela. Så om relationen är dålig men kan bli bra så tycker jag att man ska kämpa för det ett tag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är väl den att man ska se till att inte lita på fel person från början. Man ska verkligen inte be om en ny chans ifall man blir blockad efter ens första möte för att man är ful och tråkig, och ens vän är mer intressant. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte hur man vårdar relationer


   
SvaraCitera
Issen

Den som har ett bra svar berätta det för mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Hur tycker ni att man på bästa sätt kan vårda en relation?

Det beror på vad det är för relation. Jag kan ju ha en dålig relation till en person som jag inte vill vara nära. Då vårdas den på bästa sätt förmodligen genom ignorans/tomma artighetsfraser.

Maximillian har flera poänger som passar in i de flesta relationer.
Men sedan kan jag också tycka att man kan ha en bra relation med exempelvis en släkting utan att prata regelbundet.
Jag träffar vissa kusiner ca två gånger per år, vi blir som syskon för varandra så fort vi ses men hör annars inte av oss särskilt ofta.
Det bara är så, och det känns helt okej.

Knarko:

Vad borde man göra om relationen är dålig?

Det beror på vad det är för relation.
Men är det en relation man vill förbättra så är väl det bästa att prata med varandra. Som vanligt.

Viktigast av allt: Att visa respekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt vårdande sökter sig nog automatiskt, eftersom jag i princip aldrig har ägnat det någon tanke och mina relationer verkar rulla på fint ändå [cute]


   
SvaraCitera

Behandla andra som du själv vill bli behandlad, typ. Men vi är ju alla olika så det är inte så enkelt som det låter. Det kan ändå vara en bra utgångspunkt. Och förresten, hur kul är det om allting bara är enkelt? Relationer är svåra, enkla, spännande, utmanande, lärorika och livgivande.

Ibland bär vi varandras bördor och det kan vara djupt meningsfullt både för den som bär och den som blir buren. Till sist, vi har alltid ansvar för varandra oberoende av vad vi tycker om varandra. Det är bl a det som gör oss till människor.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Viktigast av allt: Att visa respekt.

vara generös också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anders Hedman:

[y]

Då du är präst, om man har gett en person en eller flera extra chanser, men den fortfarande visar sig vara en dålig person (i mina/dina ögon), tycker du att det är bra att inte ha mer kontakt med den personen då (då den enligt mig/dig bara skadar dig [och eventuellt andra]) eller vad ska man göra tycker du?


   
SvaraCitera