Aviseringar
Rensa alla

Attityder gentemot psykiskt sjuka


Ämnesstartare

Hej!
Vi är några studenter från Högskolan Kristianstad som undersöker attityder gentemot psykiskt sjuka.

Det har gjorts tidigare studier inom detta område i Sverige 1976 och 2003 och vi kommer att jämföra vårt resultat med dessa studier för att utvärdera om det skett en attitydförändring.

Men för att lyckas med detta så behöver vi er hjälp. Att svara på vår webbenkät, länken nedan, tar endast 5 min och alla era svar kommer att behandlas anonymt. De få personuppgifter vi ber om är så pass ospecifika
att ni kan känna er trygga.

Länken nedan går till Google docs som är ett program som används för att skapa enkäter och registrera dess svar. Du kan i lugn och ro läsa igenom frågorna och bilda dig en uppfattning om du vill delta i vår enkät,
ingen information kommer att registreras förrän du själv väljer att skicka in dina svar genom att trycka på Submit (skicka in).

Om ni har några frågor så går det bra att ställa dem här på forumet.
Det finns även kontaktinformation i slutet av enkäten om ni hellre vill kontakta oss via mail.

Tack för er medverkan.

Klicka på länken nedan eller klistra in den i adressfältet.
https://docs.google.com/forms/d/1n_UiEWApdSInFvuMKGj6AyGKRkofcUyytKI1O0cV4Po/viewform


   
Citera

Peter har varit i kontakt med oss och fått OK på att lägga ut enkäten. Glad


   
SvaraCitera

Det är väldigt luddigt formulerat. Räknar ni alla psykiska problem som sjukdomar eller är det endast schizofreni & dyl. som räknas?     


   
SvaraCitera

Har svarat på er enkät :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej Isola!

Våra frågor är av samma karaktär och formulerade på ett liknande sätt som i de två tidigare studierna, allt för att underlätta ett jämförande av resultaten.

Att vi (och de tidigare studierna) inte ger en förklaring till vad vi menar med begreppet psykisk sjukdom är ett medvetet val. Vi vill nämligen mäta vad ni våra deltagare själva utan vår inblandning har för uppfattning om vad begreppet står för. En del av er kanske har mer kunskap om begreppet psykisk sjukdom andra inte, och det är också något som vi vill mäta i vår studie.
Och det är anledningen till varför vi inte förklarar begreppet. Så känn er inte tvungna att ytterligare läsa på om begreppet, vi är ute efter era attityder precis som de är nu när ni läser detta.

Hoppas att jag har gett en godtagbar förklaring på din fråga, fråga gärna mer om ni vill.
Och tack för er medverkan.

Mvh
Peter

isola: Det är väldigt luddigt formulerat. Räknar ni alla psykiska problem som sjukdomar eller är det endast schizofreni & dyl. som räknas?     

 


   
SvaraCitera

Peter02:

Hej Isola!

Våra frågor är av samma karaktär och formulerade på ett liknande sätt som i de två tidigare studierna, allt för att underlätta ett jämförande av resultaten.

Att vi (och de tidigare studierna) inte ger en förklaring till vad vi menar med begreppet psykisk sjukdom är ett medvetet val. Vi vill nämligen mäta vad ni våra deltagare själva utan vår inblandning har för uppfattning om vad begreppet står för. En del av er kanske har mer kunskap om begreppet psykisk sjukdom andra inte, och det är också något som vi vill mäta i vår studie.
Och det är anledningen till varför vi inte förklarar begreppet. Så känn er inte tvungna att ytterligare läsa på om begreppet, vi är ute efter era attityder precis som de är nu när ni läser detta.

Hoppas att jag har gett en godtagbar förklaring på din fråga, fråga gärna mer om ni vill.
Och tack för er medverkan.

Mvh
Peter

 

Ni har ju då ingen aning om jag svarar utefter någon som är rädd för spindlar eller är schizofren och får då ett jätteluddigt resultat.
Och på frågan om man vill bo granne med någon som blir behandlad av en psykiater så är det ju ofta självklart att ingen bryr sig om om ens granne är deppig ibland och behöver prata om det, men om hen behöver gå för att försöka förhindra att hen mördar och/eller våldtar har nog folk en annan åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har helt rätt Isola att man gör olika bedömningar beroende på om man vet exakt vad personer lider av för psykisk sjukdom och hur den gestaltar sig i det individuella fallet.
Men många av våra attityder, fördomar och bedömningar görs ofta utan att ha tillgång till full kunskap om vare sig sjukdomen eller individens specifika sjukdomsbild. Så vi är intresserade av hur du väljer att svara under just dessa förhållanden där du inte har hela situationen klar för dig. Vad du väljer att associera med begreppet psykisk sjukdom kommer vi inte att fråga efter eller mäta i vår studie.

Mvh
Peter

<?xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 


   
SvaraCitera

så : )


   
SvaraCitera
Åtta

Jag håller med Isola. Jag ser inte hur ni kan få ut någon som helst statistik från den här undersökningen. Det finns inget sätt att särskilja resultaten från en person som tolkar "psykisk sjukdom" som Fritzl och en som tolkar det som social fobi, vilket borde komplicera analysen (jag ser i alla fall inget sätt). Jag är rätt nyfiken på vad de använt för analysmetoder i de tidigare undersökningarna.

Hur som helst har jag skickat in mina svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser nu att jag uttryckt mig felaktigt i en av meningarna i mitt första svar till dig IsolaRodnar
Jag ber om ursäkt för detta och väljer att förtydliga mig ytterligare en gång för säkerhets skull, så var god och bortse från mitt första svar:

Anledningen till att vi (och de tidigare studierna) inte ger en förklaring till vad vi menar med begreppet psykisk sjukdom är ett medvetet val.

Vi vill nämligen att ni våra deltagare ska svara på enkäten utan att vi går in och förklarar hur begreppet psykisk sjukdom ska tolkas enlig oss. Då basseras era svar på vad ni har för kunskap och uppfattning om begreppet och inte vad vi talar om för er att ni ska associera det med. Och det är precis så vi vill ha det.

Tack för alla svar så här långt och jag hoppas på många flerGlad

isola:
Det är väldigt luddigt formulerat. Räknar ni alla psykiska problem som sjukdomar eller är det endast schizofreni & dyl. som räknas?     


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta: Jag håller med Isola. Jag ser inte hur ni kan få ut någon som helst statistik från den här undersökningen. Det finns inget sätt att särskilja resultaten från en person som tolkar "psykisk sjukdom" som Fritzl och en som tolkar det som social fobi, vilket borde komplicera analysen (jag ser i alla fall inget sätt). Jag är rätt nyfiken på vad de använt för analysmetoder i de tidigare undersökningarna. Hur som helst har jag skickat in mina svar.

Då jag inte såg ditt inlägg innan jag postade mitt senaste svar så besvarar jag det nu.<?xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Jag får en än gång be om ursäkt för att jag uttryckte mig felaktigt i mitt första svar till Isola och skapade denna förvirring.

Den felande meningen i mitt första svar som jag vill att ni ska bortse från är "Vi vill nämligen mäta vad ni våra deltagare själva utan vår inblandning har för uppfattning om vad begreppet står för."

Mer korrekt uttryckt skulle ha varit att vi är endast intresserade av att mäta era svar, och vi vill inte gå in och påverka vad ni ska anse vara den rätta innebörden av begreppet psykisk sjukdom.

Syftet med vår studie är alltså inte att undersöka hur ni uppfattar eller vad ni lägger för betydelse i begreppet psykisk sjukdom.  Jag kan förstå att det uppfattades så pga. av jag rörde ihop det i ovan nämnda mening och upptäckte det väldigt sent.

Utan syftet är att enbart att mäta hur ni svarar på enkätens frågor/påståenden med den knapphändiga beskrivning som finns. På så sätt får ni själva ta ställning till enkätfrågorna med enbart eran egen erfarenhet och kunskap som guide. Med detta förtydligande så blir säkert mitt andra svar till Isola mer förståligt och inte så motsägelsefullt som tidigare.

Vi ska sedan jämföra era svar med svaren från de tidigare studierna 1976 och 2003. Då våra enkätfrågor i stort sett är de samma som i de tidigare studierna så kan vi få fram en statistisk förändring åt antingen det ena eller andra hållet när det gäller attityder gentemot psykisk sjukdom.

Mvh
Peter 


   
SvaraCitera