Aviseringar
Rensa alla

autism


Ämnesstartare

hej allihopa 😀
jag tänkte höra här med er om det är någon av er som har autism/Asperger eller liknande, själv har jag autism och skulle tycka det var grymt skönt att prata med någon av samma diagnos 🙂 hör av er [bigsmile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag har AS, men upplever det inte som särskilt problematiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej men tänkta bra om det är någon som vill prata lite :O som vet hur det är.


   
SvaraCitera

mimmiee3:

nej men tänkta bra om det är någon som vill prata lite :O som vet hur det är.

Du kan skicka ett pm om du vill.


   
SvaraCitera

Har asperger och älskar det [smile]


   
SvaraCitera

jag har asperger.


   
SvaraCitera

Have + pm


   
SvaraCitera

Har bror med autism. Men jag förstår inte riktigt hur du lyckades hitta hit faktiskt, alla autistiska personer jag träffat (inklusive min bror) kan inte ens skriva. Än mindre komma ut på internet.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

kan inte ens skriva. Än mindre komma ut på internet.

Finns olika grader. Du tänker väl antagligen på vaggande & icketalande sådana.


   
SvaraCitera

isola:

Finns olika grader. Du tänker väl antagligen på vaggande & icketalande sådana.

Ja det gör det iofs.
Jag tänkte på de som klarar av att göra vardagliga saker om de får en assistent, men inget annat.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Jag tänkte på de som klarar av att göra vardagliga saker om de får en assistent, men inget annat.

Måste vara väldigt jobbigt med ett handikappat syskon som måste ha all föräldrarnas energi och uppmärksamhet. Även om man självklart älskar dem.


   
SvaraCitera

isola:

Måste vara väldigt jobbigt med ett handikappat syskon som måste ha all föräldrarnas energi och uppmärksamhet.

Jodå det är mycket jobbigt. Han kräver dock inte så mycket uppmärksamhet för han tittar bara på tv de helger han är hemma, men min lilla mor måste hjälpa honom med att duscha t.ex och han är runt 23 (jag är faktiskt inte säker på hur gammal han är xD) så det kan inte vara särskilt kul för henne. Annars behöver vi bara laga hans mat och tvätta hans kläder, resten sköter han själv.

Men jag kan inte lämna mina rum (har ett vardagsrum och ett sovrum) utan att han går in dit och förstör bilder i min portfolio, klottrar i böcker och skolkataloger eller tar en kniv och skär sönder mina möbler. Nu var det längesen han gav sig på möblerna iofs...

Låsa kan jag inte göra för låset funkar inte.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

men min lilla mor måste hjälpa honom med att duscha t.ex och han är runt 23

[sad]
borde han inte få assistenthjälp till sådant?

ööörkarn:

Men jag kan inte lämna mina rum (har ett vardagsrum och ett sovrum) utan att han går in dit och förstör bilder i min portfolio, klottrar i böcker och skolkataloger eller tar en kniv och skär sönder mina möbler.

[shake][sad]
Kan han bo hemma om han håller på så?


   
SvaraCitera

isola:

borde han inte få assistenthjälp till sådant?

Sånt kostar och det är för få saker som han behöver hjälp med hemma för att det ska vara värt pengarna.
Han har flyttat till eget boende och där får han naturligtvis hjälp dygnet runt.

isola:

Kan han bo hemma om han håller på så?

Japp. Han gör det bara när han är arg eller ledsen över något och oftast är det hans kläder som får ta stryk. Då kan det handla om att en assistent inte har varit snäll mot honom.
Det är väl något större när han ger sig på möbler. Han totalförstörde en stol när jag berättade för honom att min ödla var död år 2008.


   
SvaraCitera

[sad][love]


   
SvaraCitera