Aviseringar
Rensa alla

Avliva leguanen?


Ämnesstartare

Nu har mina föräldrar fått för sig att flytta och min gröna leguan växer så det knakar, vilket betyder att terrariumet börjar bli lite trång.

Eftersom vi ska flytta till en mindre bostad totalvägrar min mamma att ha en stor bur till ödlan som tar upp allt för mycket plats. Men vi ska inte flytta förens om något år, och självklart jag vill ha kvar min pärla så länge som möjligt. Men som vi alla vet kommer ingenting gratis, lika väl ett nytt terrarium till ödlan.
Mina föräldrar tycker inte det är relevant att lägga ut pengar på min gröna leguan, eftersom vi ändå måste avliva/sälja djuret när vi flyttar.

min fråga är nu, finns det något mellanting?
Går det att bygga upp någonting mot en vägg med värmelampor i taket och även få tillräckligt med fukt till honom, är väldigt tacksam för förslag.
Eller är den ända rätta utvägen att bara avliva honom?


   
Citera

Thirteen:

eftersom vi ändå måste avliva/sälja djuret när vi flyttar.

Varför inte omplacera leguanen? Det finns säkert någon djurpark eller djurvårdsskola som kan tänkas ta emot den. Annars finns det kanske någon privatperson som vill ha honom, men kolla då med Sveriges Herpetologiska Riksförening så kanske de kan förmedla kontakter så att den nya, eventuella, ägaren har kunskap om leguaner.

Thirteen:

Går det att bygga upp någonting mot en vägg med värmelampor i taket och även få tillräckligt med fukt till honom, är väldigt tacksam för förslag.

Klart det går, men det är dyrt och ännu dyrare om man råkar göra fel. Fuktanläggning kan nog bli svårt att bygga själv utan professionell hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Jo, jag har funderat på att omplacera honom, det känns helt klart mer rätt än att avliva ödlan. Men min ödla är halvt fullvuxen, så hur många privatpesoner kan tänkas ta emot en klumpig ödla på en och en halv meter. jag ska kolla upp ditt förstnämnda förslag och även SHR. Tack så mycket!


   
SvaraCitera

förstår inte varför inte åtminstone föräldrarna funderar på sådana här problem innan...[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

förstår inte varför inte åtminstone föräldrarna funderar på sådana här problem innan...

Jag köpte min ödla för drygt 6 år sedan, man planerar nog inte att flytta 6 år i förväg.


   
SvaraCitera

Varför har man en ödla?


   
SvaraCitera

Thirteen:

Men min ödla är halvt fullvuxen, så hur många privatpesoner kan tänkas ta emot en klumpig ödla på en och en halv meter.

Thirteen:

Jag köpte min ödla för drygt 6 år sedan

Oj, så den är redan 6 år? Har den börjat bli aggressiv? Som de lätt blir i samband med könsmognad.. För hur som helst skulle jag definitivt rekommendera att du kollar med herpetologiska eller ännu bättre kanske med någon djurpark eller så. Om du bor i Stockholm kan du kolla med Spånga gymnasium.. De har visserligen redan 2, en hona och en hane, men de vet säkerligen vart du annars kan vända dig.


   
SvaraCitera

HIMYNAMEISKARL:

Varför har man en ödla?

Leguaner är riktigt häftiga.

Thirteen:

min fråga är nu, finns det något mellanting?

Självklart. Bygg en ny, själv, eller omplacera honom ifall du hittar någon som vill ta över ägande. Har du någon vän eller någon så kan ni ju dela på äganderätten, och köpa en bur tillsammans - då slipper du helt skiljas från den också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HIMYNAMEISKARL:

Varför har man en ödla?

Är man pälsallergiker och vill ha någonting att göra på sin fritid förutom att dryga runt är en ödla ett rätt bra alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Jo, den har börjat bli ganska aggresiv, men jag har lagt ner våligt många timmar på den ödlan så jag har inte så stora problem med att tygla den. Det är pågrund av hans ålder som jag tror att intresset för att omplacera den förvärras. Jag ska kolla med herpetologiska så fort jag kommer hem idag och även kolla lite med djurparker.

Anarkandi:

Att bygga själv kostar tyvärr också, dock tjänar man väl endel på det.
Jag har inga bekanta som skulle tänka sig att ta över honom, har redan kollat upp den biten. Får sattsa på att omplacera honom helt enkelt.. Tack för svaret 🙂


   
SvaraCitera

Spännande? Det enda som verkar spännande med leguaner är att man har matat dom med animaliska produkter men sen slutat för att deras njurar växer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HIMYNAMEISKARL:

Spännande? Det enda som verkar spännande med leguaner är att man har matat dom med animaliska produkter men sen slutat för att deras njurar växer.

...Och visst är det en jävla tur att vi alla har olika åsikter om saker och ting, eller hur? 🙂


   
SvaraCitera

Thirteen:

Det är pågrund av hans ålder som jag tror att intresset för att omplacera den förvärras

Självklart. Men det finns säkert någon privatperson eller djurpark som kan ta den, om du söker noga. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Självklart. Men det finns säkert någon privatperson eller djurpark som kan ta den, om du söker noga. 🙂

Det ska jag, tack 🙂


   
SvaraCitera

Thirteen:

..Och visst är det en jävla tur att vi alla har olika åsikter om saker och ting, eller hur? 🙂

Självklart. Men det finns säkert någon privatperson eller djurpark som kan ta den, om du söker noga. 🙂


   
SvaraCitera