Aviseringar
Rensa alla

avlivning!!!


Ämnesstartare

Jag tycker att om man föderupp djur som tex. Smådjur, katter, fåglar, fiskar, reptiler, mm. Så tycker jag att man har ett ansvar som uppfödare att kunna ta bort djuren på egen hand.

Titta bara på dom som föderupp smådjur och ungarna blir missbildade och dom låter dom leva vidare i tron av att djuret mår bra, Det tycker jag är ett mycket allvarligt djurplågeri.
Samma sak som dom som föderupp fisk som inte klarar av att ha ihjäl fisken.

Det kan låta elakt att ha ihjäl kattungar men det är bara skonsamt för dom om det är något fel på dom. Eller vad tycker ni?


   
Citera

Detsamma gäller människobarn. [y]


   
SvaraCitera

tycker vi kan avliva allting[n]


   
SvaraCitera

kantarel:

Så tycker jag att man har ett ansvar som uppfödare att kunna ta bort djuren på egen hand.

Endast utbildade personer får avliva djur, enligt lag. Djur skall avlivas av veterinär, jägare eller annan utbildad person, outbildade personer har allt som oftast fel kunskaper inom avlivning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker vi kan avliva ( eller något?????) mumble. han er dum[shake][ops]


   
SvaraCitera

Myksa:

Detsamma gäller människobarn.


   
SvaraCitera

kantarel:

Eller vad tycker ni?

Tycker du att man ska avliva missbildade barn också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Endast utbildade personer får avliva djur, enligt lag. Djur skall avlivas av veterinär, jägare eller annan utbildad person, outbildade personer har allt som oftast fel kunskaper inom avlivning.

Självklart! Själv är jag utbildad att kunna avliva hemma, jag jobbar även i en djuraffär och där får man ganska ofta avliva själv. Jag föderupp möss och det är en mycket viktig kunskap att kunna avliva möss av olika anledningar rätt! Så jag tycker att alla som är riktiga stor uppföddare av något slags djur ska ha den kunskapen att kunna avliva.

aristoteles:

Tycker du att man ska avliva missbildade barn också?

Nej det tycker jag inte....eller jag vet inte..det är en svår fråga när det kommer till missbildade FOSTER. (inte äldre barn)


   
SvaraCitera

Definiera missbildade.


   
SvaraCitera

postis_per:

tycker vi kan avliva allting


   
SvaraCitera

[smile]


   
SvaraCitera
Åtta

kantarel:

Nej det tycker jag inte....eller jag vet inte..det är en svår fråga när det kommer till missbildade FOSTER. (inte äldre barn)

Vad är skillnaden?


   
SvaraCitera

kantarel:

Så jag tycker att alla som är riktiga stor uppföddare av något slags djur ska ha den kunskapen att kunna avliva.

Jag håller dock inte med. Avlivning skall ske i ett sterilt rum och det skall även vara utformat så att det är lugnande (typ dämpad belysning), tycker jag.

Dessutom vet jag utbildade som avlivar djurungar genom att lägga dem i frysen. Hos en vet. tar det bara några sekunder, i de flesta fall, efter att man injicerat en överdos av lugnande eller avlivningsmedel. Mycket "trevligare" för djuret.

kantarel:

föderupp

*föder upp är två ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Definiera missbildade

inte för att vara otrevlig så tycker jag att denna tråd har fått ett nytt spår..........det är djur det handlar om i just denna tråd....


   
SvaraCitera

kantarel:

det är djur det handlar om i just denna tråd....

Djur är inte bara djur utan även individer. Dessutom är ju även människan ett djur.

Jag är också nyfiken på hur du definierar missbildningar?


   
SvaraCitera