Aviseringar
Rensa alla

Avslöjanden om nya sajten #1: "Frågetrådar"


Ämnesstartare

I dag ser ju alla trådar ut på exakt samma sätt. Inläggen läggs under varandra i kronologisk ordning, och så fortsätter det sida efter sida efter sida efter sida.

Detta funkar alldeles utmärkt för vanliga diskussioner och forumlekar men mindre bra när någon ställer en direkt fråga, typ "Vad är 1+1?" eller "Hur raderar jag internethistoriken så att mamma inte ser att jag har varit inne på Goatselove.com?". Då är det ganska värdelöst eftersom det mest relevanta svaret kanske ligger först på sidan tre.

Därför kommer vi att införa vad vi (i brist på bättre namn) kallar för "frågetrådar". De bygger på ett up-/downvotesystem där du kan rösta på huruvida ett svar är till hjälp eller inte. Svaret med bäst rating visas då helt enkelt överst i tråden (det går förstås också att sortera inläggen efter datum, om du skulle vilja detta).

Image

När ni skapar en ny tråd kommer ni alltså att få välja om ni vill skapa en vanlig tråd, en "frågetråd" eller en poll.

Reaktioner? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

oj vad det kommer att missbrukas, roligast svar kommer hamn högst upp oavsett om det är hjälpsamt eller ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

I dag ser ju alla trådar ut på exakt samma sätt. Inläggen läggs under varandra i kronologisk ordning, och så fortsätter det sida efter sida efter sida efter sida. Detta funkar alldeles utmärkt för vanliga diskussioner och forumlekar men mindre bra när någon ställer en direkt fråga, typ "Vad är 1+1?" eller "Hur raderar jag internethistoriken så att mamma inte ser att jag har varit inne på Goatselove.com?". Då är det ganska värdelöst eftersom det mest relevanta svaret kanske ligger först på sidan tre. Därför kommer vi att införa vad vi (i brist på bättre namn) kallar för "frågetrådar". De bygger på ett up-/downvotesystem där du kan rösta på huruvida ett svar är till hjälp eller inte. Svaret med bäst rating visas då helt enkelt överst i tråden (det går förstås också att sortera inläggen efter datum, om du skulle vilja detta).När ni skapar en ny tråd kommer ni alltså att få välja om ni vill skapa en vanlig tråd, en "frågetråd" eller en poll.Reaktioner?

Så basically som stackexchange nätverket och yahoo answers. Låter bra! Så ordentliga svar får mer uppmärksamhet och inte gömmer sig på sida 32 eller liknande.

Låter ni folk få poäng är det ännu mer awesome!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tanken är väll helt ok men tror inte det kommer fungera så väl i praktiken tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

oj vad det kommer att missbrukas, roligast svar kommer hamn högst upp oavsett om det är hjälpsamt eller ej

Det beror ju helt på användarna. Med en rapporteringsfunktion och lite administration är det nog inga större problem!

Det finns ju ingenting som hindrar en att svara oseriest i en tråd nu heller. Nu hamnar du först om du är först, oavsätt om det är hjälpsamt, ironiskt eller äns roligt.


   
SvaraCitera
mynona

det kan säkert bli roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Reaktioner?

Låter som en bra grej! Samtidigt kanske det vore på sin plats att TS får avgöra det lite extra, eller åtminstone markera inlägg som hen tycker är bra.

Nu är väl kanske inte risken så stor att folk sitter och tramsar och röstar upp ett svar som trådskaparen inte håller med om är det bästa svaret på frågan... men samtidigt finns det en del filurer här som säkert kan lockas av att dryga sig med sådant på småtimmarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det kan antingen bli väldigt bra eller väldigt dåligt. Troligtvis både och.

Kör hårt tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Därför kommer vi att införa vad vi (i brist på bättre namn) kallar för "frågetrådar". De bygger på ett up-/downvotesystem där du kan rösta på huruvida ett svar är till hjälp eller inte. Svaret med bäst rating visas då helt enkelt överst i tråden (det går förstås också att sortera inläggen efter datum, om du skulle vilja detta).

Urkasst. Det hade fungerat ifall en enda medlem, nämligen trådstartaren haft veto på vad som vore relevant till sin egna trådstart. Att låta samma personer som spammar få vara med och bestämma blir ju bara som en förlängt verktyg av trollandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm okej, typ som YouTubes kommentarsfält alltså? Mja... Jag vet inte om jag gillar det riktigt. Tror det kommer missbrukas rejält, som tidigare nämnts. Men jag litar på er, ni har skött ert jobb bra hittills. Om ni tror på det så kör!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan vara bra om första inlägget alltid är högst upp i en frågestund så man släpper gå till sida 1 för att läsa frågan men tycker det är fånigt med en funktion med röstning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok vad konstigt typ som yahoo eller va d heter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jävlar vad vi skall sabotera detta system.


   
SvaraCitera

Antingen blir det toppen eller botten.


   
SvaraCitera