Aviseringar
Rensa alla

Avslöjanden om nya sajten #4: Taggsystemet


Ämnesstartare

Okej, gott folk. Dags för det sista, och kanske största, avslöjandet innan vi lanserar nya Ungdomar.se nästa vecka.

På nya sajten kommer det inte att finnas något kategorisystem. Japp, du läste rätt! I stället har vi valt att bygga upp forumet, och hela sajten, på ett taggsystem.

Varför?

Av flera anledningar:

● Att ha fasta kategorier är trångsynt
Oavsett hur många kategorier vi skapar kan vi inte tillfredsställa alla. Det kommer alltid att finnas folk som vill ha fler, typ “Trädgårdstomtar och Fågelskrämmor”. Ett mer dynamiskt taggsystem löser det problemet, och ger dig som trådskapare möjlighet att vara mycket mer specifik i din kategorisering än vad vi kan vara. Istället för att en tråd om Champions League-finalen måste kopplas till “Sport & Fritid” kan den kopplas till “Sport”, “Fotboll”, “Champions League” och “Barcelona” – samtidigt.

● Kategorierna och kategorilistningen används inte
Uppskattningsvis 98,6 % av alla trådar läggs i dagsläget i antingen “Övriga diskussioner” eller “Klotter”. Dessutom använder typ 97,3 % av er enbart “Senaste”-listningen när ni hänger i forumet. På nya sajten kommer det alltså bara att finnas en “Senaste-lista" för navigering. Men lugn, det kommer att bli superenkelt att hitta och filtrera intressant innehåll! Vi har tjongat in ett sökfält direkt i forumet, det går att sortera efter “Senast skapade”, “Senast uppdaterade” och “Mest följda” och du kommer dessutom själv kunna välja vilken typ av trådar du vill se (vanliga, frågetrådar eller polls). Vi kommer också att så småningom bygga på med “Mina favorittaggar”, möjlighet att dölja taggar du inte vill se etc...

● Vi vill koppla samman sajtens alla olika delar
I dagsläget finns det ingen som helst koppling mellan forumet och Frågor & Svar. Eller mellan Frågor & Svar och texter. Men det löser taggsystemet! En forumtråd taggad med “Ångest” är direkt hopkopplad med en text som har samma tagg. Det här skapar en horisontell navigering på sajten vilket gör det lättare att hitta intressant innehåll – och det blir dessutom betydligt lättare för oss att tjonga in framtida funktioner på ett snyggt och trevligt sätt.

Några bilder (vi håller fortfarande på att putsa detaljer):

Image

Image

Image

Image

Vad händer med alla gamla trådar då?
Alla gamla trådar kommer att taggas upp efter sina nuvarande kategorier. Trådar i klotterforumet får helt enkelt taggen “Klotter”. Det innebär ju, tyvärr, att det kommer att finnas tusentals feltaggade trådar. Exempelvis kommer trådar som handlar om “Skola” även ha taggen “Jobb” eftersom dagens kategori heter “Jobb och Skola”. Men vi har satt Xisco på att manuellt tagga om allt, så det bör vara fixat om ett par år...

Allt det här kanske verkar rörigt. Och det kommer det säkert att vara i början också. Men vi har försökt att göra allt så enkelt som möjligt, och hoppas förstås att det ska kännas skitbra när ni väl får känna på systemet.

Frågor? [smile]


   
Citera
kachin

Ojsan det här kommer sannerligen bli intressant må jag säga [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enastående.


   
SvaraCitera
Paseo

det ser jättefint ut. jag tycker mycket om dig å åttis nu mmmmm.


   
SvaraCitera
kachin

André Vifot Haas:

Men vi har satt Xisco på att manuellt tagga om allt, så det bör vara fixat om ett par år...

fantastiskt [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Ojsan det här kommer sannerligen bli intressant må jag säga

Schism:

Enastående.

Paseo:

det ser jättefint ut. jag tycker mycket om dig å åttis nu mmmmm.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

fantastiskt

Får betalt för det iaf (...eller?)!


   
SvaraCitera

Ser rent och fräscht ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Men vi har satt Xisco på att manuellt tagga om allt, så det bör vara fixat om ett par år...

[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Får betalt för det iaf (...eller?)!

en sann kristen tänker väl inte på sådana världsliga ting som pengar?+++


   
SvaraCitera
Exner

Tagga till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Tagga till!

haha nej.


   
SvaraCitera
Exner

isola:

en sann kristen tänker väl inte på sådana världsliga ting som pengar?+++

Tagga ner!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Tagga till!

Rätta taggter!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag diggart.


   
SvaraCitera