Aviseringar
Rensa alla

avundsjuka


Ämnesstartare

penja:

Upplever sällan att jag är avundsjuk, men vill inte helt säga att jag inte har lätt för att bli det. Jag menar, vem vet, kanske har jättelätt för att bli det i en kärleksrelation (hoppas dock inte!!). Det var så jag tänkte 🙂 

Jag förstår, varför tror du folk är avundsjuka i kärleksrelationer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tror så, ja. På samma vis kan man göra sig av även med svartsjuka genom inställning - svartsjuka torde vara vanligare bland monogama än relationsanarkister, men det är bara en ren oinformerad gissning. 

Ahh, jag tror det är vanligt i så kallade öppna relationer också. 


   
SvaraCitera
penja

kulturmarxisten:

Jag förstår, varför tror du folk är avundsjuka i kärleksrelationer?

Jadu, tror oftast avundsjuka uppstår när det är lite trassligt i förhållandet, när det finns en anledning att oroa sig för att tappa sin partner. Men jag vet inte, aldrig varit i situationen, men det känns som nått som händer många. 


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten:

Ahh, jag tror det är vanligt i så kallade öppna relationer också. 

Logiskt sett möjligen relativt mindre. Oväsentlig och irriterande känsla, för att inte tala om okonstruktivFörvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:

Jadu, tror oftast avundsjuka uppstår när det är lite trassligt i förhållandet, när det finns en anledning att oroa sig för att tappa sin partner. Men jag vet inte, aldrig varit i situationen, men det känns som nått som händer många. 

Ahh, jag tänker mig mer avundsjuka som något som varar i max 5-10 minuter och går över sedan. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej har ej varit det på flera år kanske  även fast jag har extremt dåligt självförtroende egentligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Ahh, jag tror det är vanligt i så kallade öppna relationer också.

Från min egen erfarenhet så händer detta, ja. Men då tänker jag oftast rätt snabbt "vad fan är du avundsjuk för? skärpning!". Avundsjukan varar sällan mer än någon minut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Logiskt sett möjligen relativt mindre. Oväsentlig och irriterande känsla, för att inte tala om okonstruktivFörvirrad

Jag håller inte med om att avundsjuka måste vara destruktivt, det kan användas konstruktivt om man använder det som drivkraft att bli bättre än den andra, eller skaffa det man vill ha. Men det finns några sekunder där då man måste ta kontroll över känslan och rikta den åt ett konstruktivt eller destruktivt håll. Typ så är det för mig. Man inser att man kommer bli avundsjuk innan man känner känslan... 


   
SvaraCitera
penja

kulturmarxisten:

Ahh, jag tänker mig mer avundsjuka som något som varar i max 5-10 minuter och går över sedan. Galen

Det kan nog hända. Men har tex en polare som var avundsjuk på precis alla som hennes kille snackade med, just pga att de höll på att glida isär just då (inte pga andra, utan pga att han flyttade och pluggade osv). Hon fb-stalkade honom konstant och blev sedan jätteledsen så fort han blev vän med en tjej, gillade en tjejs bild eller kommenterade nått snällt på en tjejs statusuppdatering. 
Fast detta kanske är svartsjuka? Inte avundsjuka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Från min egen erfarenhet så händer detta, ja. Men då tänker jag oftast rätt snabbt "vad fan är du avundsjuk för? skärpning!". Avundsjukan varar sällan mer än någon minut.

Precis, så är det för mig med! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:

Det kan nog hända. Men har tex en polare som var avundsjuk på precis alla som hennes kille snackade med, just pga att de höll på att glida isär just då (inte pga andra, utan pga att han flyttade och pluggade osv). Hon fb-stalkade honom konstant och blev sedan jätteledsen så fort han blev vän med en tjej, gillade en tjejs bild eller kommenterade nått snällt på en tjejs statusuppdatering. 
Fast detta kanske är svartsjuka? Inte avundsjuka?

det där är ju svartsjuka!


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten:

Jag håller inte med om att avundsjuka måste vara destruktivt, det kan användas konstruktivt om man använder det som drivkraft att bli bättre än den andra, eller skaffa det man vill ha. Men det finns några sekunder där då man måste ta kontroll över känslan och rikta den åt ett konstruktivt eller destruktivt håll. Typ så är det för mig. Man inser att man kommer bli avundsjuk innan man känner känslan... 

Ja, vad gäller avund kan du har rätt, men jag syftade på svartsjuka, dvs avund i kärlekssammanhang. Då det är en reaktion att springa då man jagas innebär svartsjuka att känsloobjektet stöts bort och därmed skapas orsak till svartsjuka även om det så inte fanns där från början. Därmed är svartsjuka okonstruktiv. Avund kan kanaliseras till en drivkraft. 


   
SvaraCitera
penja

kekeoxo:

det där är ju svartsjuka!

Kom på att det kanske är det. Men vad innebär det då? Vad är svartsjuka egentligen? 


   
SvaraCitera
penja

Mynona säger "svartsjuka, dvs avund i kärlekssammanhang" kanske så det är!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tror så, ja. På samma vis kan man göra sig av även med svartsjuka genom inställning - svartsjuka torde vara vanligare bland monogama än relationsanarkister, men det är bara en ren oinformerad gissning. 

det finns bland relationsanarkistfolk också, men i monogami så är den strukturellt uppmuntrad. upplever att avundsjuka faktiskt är vanligare i det fallet, inte att man inte missunnar den andra något, utan snarare att man vill ha vad någon annan får. inte nödvändigtvis som en helt rationell känsla, men inte alls destruktivt på samma sätt.


   
SvaraCitera