Aviseringar
Rensa alla

B I P O L A R


Ämnesstartare

Har letat efter någon tråd om det här men inte hittade någon.
Det är så jag att de flesta test och info om bipolar jag har hittat på nätet hittills verkar gälla de som är lite äldre /:
Så nu undrar jag om det finns några här som har bipolar och är en tonåring och som kan ge mig lite info eftersom det är svårt att se skillnaden mellan bipolar och vanliga humörsvågningar -.-'

8D Tacksam för svar ( som är seriösa .. mer eller mindre )


   
Citera

Internet kan aldrig diagnosticera dig. Har du kontakt med psykiatrin? Bara de som kan hjälpa dig vad gäller det.

Jag är också odiagnosticerad, men läkarna förklarade det för mig som att det var likt bipolaritet, förutom att jag skiftar för snabbt och oregelbundet. Vet inte riktigt vad det är för info du söker dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pallo217:

Även känt som pms

Varsågod!

Då visste jag inte att man kan ha PMS .. året runt?


   
SvaraCitera

IamWonder:

Då visste jag inte att man kan ha PMS .. året runt?

Det är sant [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Jag är också odiagnosticerad, men läkarna förklarade det för mig som att det var likt bipolaritet, förutom att jag skiftar för snabbt och oregelbundet. Vet inte riktigt vad det är för info du söker dock.

Jag söker liksom lite allmän fakta om det här, eftersom jag fick reda på det här inte för länge sedan sen är jag inte riktigt säker - ville nog fråga om det här från någon som är i min ålder.
Jag har inte haft kontakt med psykiatrin :/ Gick till någon i skolan och den gången gick åt helvete :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pallo217:

Det är sant [blush]

Men det är lungt, det är ju på vissa sätt lik PMS ..


   
SvaraCitera

IamWonder:

Då visste jag inte att man kan ha PMS .. året runt?

i din ålder är det inte onormalt att känna så. alla upplever symptom som kan knytas till någon psykisk sjukdom då och då. men om du verkligen tror att det är något knasigt i skallen så får du göra en neuropsykiatrisk undersökning, vilket kan ta upp till 6 mån att göra. kötiden är också väldigt lång, drygt ett år. fast vet inte hur det är för 16 åringar , kanske kan gå snabbare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

i din ålder är det inte onormalt att känna så. alla upplever symptom som kan knytas till någon psykisk sjukdom då och då

Tja .. jag vet jag sköt undan tanken på vad det egentligen var men det mesta jag hittills läst passar liksom in på mig. Ungefär:
Deprimerad ett halvår och STORA humörsvängingar - flera om dagen oftast. en konstig personlighet då det finns "flera sidor av mig "
och blir hyper/ledsen/arg för inget eller en listen småsak ...


   
SvaraCitera

flickansvekmigikväll:

men om du verkligen tror att det är något knasigt i skallen så får du göra en neuropsykiatrisk undersökning, vilket kan ta upp till 6 mån att göra.

Det behöver inte alls vara nödvändigt för henne att göra en sådan, om inte hennes framtida psykolog/psykiatriker tycker att hon visar symtom på någon neuropsykiatrisk diagnos, alltså autismspektrumstörningar eller adhd/add.
Bipolär diagnostiseras inte genom en neuropsykiatrisk utredning.


   
SvaraCitera

IamWonder:

Tja .. jag vet jag sköt undan tanken på vad det egentligen var men det mesta jag hittills läst passar liksom in på mig. Ungefär:

Alltså, alla hittar någon psykisk störning som passar in på dem själva. Om vi diagnosticerade oss själva skulle 80% av Sveriges befolkning ha både det ena och det andra.


   
SvaraCitera

IamWonder:

Deprimerad ett halvår och STORA humörsvängingar - flera om dagen oftast. en konstig personlighet då det finns "flera sidor av mig "
och blir hyper/ledsen/arg för inget eller en listen småsak ...

Sån där var jag med i din ålder.. [smile]


   
SvaraCitera

IamWonder:

Deprimerad ett halvår och STORA humörsvängingar - flera om dagen oftast. en konstig personlighet då det finns "flera sidor av mig "
och blir hyper/ledsen/arg för inget eller en listen småsak ...

Det låter inte som bipolär eftersom du inte beskriver några maniska episoder.
Möjligtvis skulle det du beskriver kunna räknas som hypomani, men det är tveksamt och det du beskriver låter inte klockrent.
Läs mer om diagnosen bipolär.

Det låter mer som tonårshumör, inget ovanligt.


   
SvaraCitera

IamWonder:

ge mig lite info eftersom det är svårt att se skillnaden mellan bipolar och vanliga humörsvågningar -.-'

När man har bipolär så har man tydliga skov - man svänger inte flera gånger om dagen, utan depression/mani/hypomani är då ett tillstånd som håller i sig under längre tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

flickansvekmigikväll: men om du verkligen tror att det är något knasigt i skallen så får du göra en neuropsykiatrisk undersökning, vilket kan ta upp till 6 mån att göra.

Låter som en väldigt lång tid .. föredrar nog inte göra det då ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Alltså, alla hittar någon psykisk störning som passar in på dem själva. Om vi diagnosticerade oss själva skulle 80% av Sveriges befolkning ha både det ena och det andra.

Förmodligen


   
SvaraCitera