Aviseringar
Rensa alla

B I P O L A R


Ämnesstartare

framtidstron är död:

När man har bipolär så har man tydliga skov - man svänger inte flera gånger om dagen, utan depression/mani/hypomani är då ett tillstånd som håller i sig under längre tid.

Men det där är jag också .. Var hyper, överdrivet självförtroende, och allt det där under ett år. Och sen efter det var jag deprimerad och "död" nästan ett år. Tappade intresse för allt och detta år är jag liksom .. dampad hela tiden. :/


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Bipolär diagnostiseras inte genom en neuropsykiatrisk utredning.

sant, tänkte på fel skallproblem.

IamWonder:

text

du behöver alltså inte göra någon neuropsykiatrisk utredning, så glöm att jag tog upp det.

men fundera på att ge psykiatrin/vården ett nytt försök. om du är deppad så har du inget att förlora på att iaf prova lyckopiller. du måste träffa en pratdoktor för att få reda på om du är bipolär, i vilket fall du skulle få typ lithium som läkemedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

men fundera på att ge psykiatrin/vården ett nytt försök. om du är deppad så har du inget att förlora på att iaf prova lyckopiller. du måste träffa en pratdoktor för att få reda på om du är bipolär, i vilket fall du skulle få typ lithium som läkemedel.

Inte något stort fan av medecin, men vart går man då?
Ungdomsmottagningen?


   
SvaraCitera

IamWonder:

Inte något stort fan av medecin, men vart går man då?
Ungdomsmottagningen?

aa typ. annars vårdcentralen. kanske bäst att först få en tid hos en läkare, så du kan få hjälp direkt för deppigheten. läkaren kan hjälpa dig få en tid hos en psykolog också. psykologer får ej skriva ut läkemedel nämligen. men det är upp till dig : ) får man fråga varför du inte tycker om medicin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

aa typ. annars vårdcentralen. kanske bäst att först få en tid hos en läkare, så du kan få hjälp direkt för deppigheten. läkaren kan hjälpa dig få en tid hos en psykolog också. psykologer får ej skriva ut läkemedel nämligen. men det är upp till dig : ) får man fråga varför du inte tycker om medicin?

Ja, hellre psykolog först då, vill nog först få klart om jag har något fel på mig eller något. Tack så mkt 8D
Tja, har en mamma som tar mycket medeciner, vilket jag märker de flesta inte verkar. Har nog påverkat mig, och vet inte riktigt. Jag föredrar hålla mig naturlig som möjligt.


   
SvaraCitera

IamWonder:

Var hyper, överdrivet självförtroende, och allt det där under ett år. Och sen efter det var jag deprimerad och "död" nästan ett år. Tappade intresse för allt och detta år är jag liksom .. dampad hela tiden. :/

Ja, men då var du vadå, 15 år?
Det bästa du kan göra är att glömma allt vad diagnoser heter tills du åtminstone fyllt 18, och kontakta psykiatrin för de problem du har idag.
Glöm inte heller att diagnoser är påhittade, samlade symtombilder som man sett vanligtvis hör samman hos patienter och satt ett namn på. Inte ens för en läkare säger att du är bipolär behöver du ha ett medfött fel som gör dig sådan. Rikta inte så mycket uppmärksamhet på diagnoser, fundera på hur du ska må bra istället. Om du inte fixar det själv i dagsläget, kontakta psykiatrin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja, men då var du vadå, 15 år?
Det bästa du kan göra är att glömma allt vad diagnoser heter tills du åtminstone fyllt 18, och kontakta psykiatrin för de problem du har idag.

14,15 och nu 16.
Mhm tänkte det, att bara snacka med någon och försöka reda ut det här.
Sen att må bra är sjukt svårt - fattar inte hur somliga kan hålla sig glada en hel dag .. Men tack iaf , gav mig en tankeställare 😀


   
SvaraCitera

IamWonder:

Ja, hellre psykolog först då, vill nog först få klart om jag har något fel på mig eller något. Tack så mkt 8D
Tja, har en mamma som tar mycket medeciner, vilket jag märker de flesta inte verkar. Har nog påverkat mig, och vet inte riktigt. Jag föredrar hålla mig naturlig som möjligt.

bra, låter som ett moget beslut.
det är lite knepigt med psykofarmaka då vissa mediciner funkar för vissa personer men inte andra osv. men det kan vara värt det när man hittar "det rätta" läkemedlet. sen behöver man ju inte gå på det hela livet om man inte vill. men men, det är inte för alla.
bra att du tar tag i problemen istället för att fly. allt ordnar sig till slut sirru : )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

bra att du tar tag i problemen istället för att fly. allt ordnar sig till slut sirru : )

... XD ska försöka. Tack 8D
Japp, medeciner är skrämmande på ett bra sätt.


   
SvaraCitera

jag skulle nog mest klassa dig som hypokondrisk
Om du vill ha ett expertutlåtande uppmanar jag dig dock att uppsöka läkare/psykolog.

mvh Hobbyexpert


   
SvaraCitera

KingGurka:

Jag är också odiagnosticerad, men läkarna förklarade det för mig som att det var likt bipolaritet, förutom att jag skiftar för snabbt och oregelbundet. Vet inte riktigt vad det är för info du söker dock.

Du kanske är boderline?

IamWonder:

Så nu undrar jag om det finns några här som har bipolar och är en tonåring och som kan ge mig lite info eftersom det är svårt att se skillnaden mellan bipolar och vanliga humörsvågningar -.-'

Du kanske också är boderline eller bara har humörsvängningar? Besök en psykiatriker om du mår dåligt av det.


   
SvaraCitera

Warja:

Du kanske också är boderline

Hon är för ung för att få den diagnosen, just eftersom i princip alla tonåringar är emotionellt instabila.
Alla personlighetsstörningar måste man vara 18+ för att få.


   
SvaraCitera

IamWonder:

bipolar

BipolÄr heter det på svenska annars.


   
SvaraCitera

Det är intressant att många av dagens ungdomar som mår dåligt måste ha någon psykisk sjukdom som ligger bakom deras tillstånd.
Alla tonåringar mår dåligt, och långt ifrån alla har en psykisk sjukdom som ligger bakom.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Alla personlighetsstörningar måste man vara 18+ för att få.

Jaha okey, sorry är inte så insatt.


   
SvaraCitera