Aviseringar
Rensa alla

Bärbar eller Stationär?


Åtta

CommanderKoko:

Du går i IT/Naturvetenskap då är dator ett behov

Nja. Jag pluggar systemvetenskap på Luleå Tekniska Universitet. Utbildningen går under samhällsvetenskapen. Förvisso är det en fördel att ha med sig datorn under någon programmeringskurs eller dylikt, men i alla våra andra ämnen (däribland kurser i bl.a. informatik) tar de flesta med sig en dator för att effektivt kunna föra anteckningar.

CommanderKoko:

bor du och åtta på någon gammal bondefarm eller något där de inte har LAN-uttag, då brukar man använda trådlöst bredband och bärbara datorer, vi som bor nära centrum använder LAN och riktiga datorer

Lolwhut? Bor man i skogen så make'ar det väldigt mycket sense att använda vanligt trådbundet lan, då det inte finns någon poäng i att sätta sig och surfa i skogen. Bor man däremot i en hyfsat stor stad så finns det alltid trådlösa nätverk att ansluta till - i princip var man än är.


   
SvaraCitera

Åtta:

Lolwhut? Bor man i skogen så make'ar det väldigt mycket sense att använda vanligt trådbundet lan, då det inte finns någon poäng i att sätta sig och surfa i skogen. Bor man däremot i en hyfsat stor stad så finns det alltid trådlösa nätverk att ansluta till - i princip var man än är.

Finns det ens trådbundet lan i skogen? Det vill jag ha källor på.

De flesta som bor i skogen har telefonjack om de har tur, eller trådlöst bredband.

Gentlemen:

TS kan inte ens avgöra det här själv utan är tvungen att ta ungdomars hjälp, och stackarn har valt att lyssna fel, på dig. Såvida man inte ska spela crysis 79 så är inte en stationär det första man vill ha. Fast det är självklart om man absolut inte vill röra på sig så är nog en stationär att föredra.

Har ingenting med Crysis att göra, en stationär håller längre är mer effektiv och mycket bättre om man inte använder någon annanstans än hemma vilket ts talade om.

En bärbar må vara lite snygg men inte mer än så, jag anser att hela ditt troll-inlägg har med att du nyligen köpt en dyr bärbar dator och vill därför rekommendera andra om samma sak för att du gjort det valet och vill känna dig trygg i det.

Desvärre så finns det bättre val och det är stationär i detta läget för de anledningar jag skrev ovan.

Edit:

Trådlöst bredband suger, det är inget att rekommendera, visst finns det hotspots i stan men det har det funnits rätt länge. LAN är dock att föredra.

Man kan koppla trådlöst bredband från sitt LAN till sin dator också om man vill med samma hastighet.


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

F

du är inte seriös va? snälla, säg att du inte är det.


   
SvaraCitera

Budolicious:

du är inte seriös va? snälla, säg att du inte är det.

Varför skulle jag inte?


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

Varför skulle jag inte?

du låter inte som det. du borde inte vara det


   
SvaraCitera
Åtta

CommanderKoko:

Finns det ens trådbundet lan i skogen?

Eh ja? En av mina barndomsvänner bor i ett samhälle bestående utav kanske... 100 pers? Högst. Mitt i skogen, och de har ADSL. Men nu var det väl wlan vs. trådbundet vi snackade om? Du propagerade för att det var meningslöst med wlan, och att trådbundet var så fantastiskt mycket bättre.

CommanderKoko:

Desvärre så finns det bättre val och det är stationär i detta läget för de anledningar jag skrev ovan.

Jag håller med dig om att en stationär är nog att föredra i hans fall, då han säger att han troligen endast kommer att använda den hemma. Men att prata om att människor aldrig bär med sig sina datorer, och att det inte finns wlan tillgängligt i princip alla städer är bara snicksnack.


   
SvaraCitera

Budolicious:

du låter inte som det. du borde inte vara det

Lägg av nu ffs.

Åtta:

Eh ja? En av mina barndomsvänner bor i ett samhälle bestående utav kanske... 100 pers? Högst. Mitt i skogen, och de har ADSL. Men nu var det väl wlan vs. trådbundet vi snackade om? Du propagerade för att det var meningslöst med wlan, och att trådbundet var så fantastiskt mycket bättre.

Jag pratade om mobilt bredband som de flesta bärbara brukar ha installerade versus LAN, LAN går att få lika snabbt i trådlöst format som i trådbundet.

Åtta:

Men att prata om att människor aldrig bär med sig sina datorer, och att det inte finns wlan tillgängligt i princip alla städer är bara snicksnack.

Jag känner inga personligen, jag pratar utifrån det samhälle jag bor i, ts tyckte att det stämmer ganska bra där han bor med.

Edit:

ADSL är telejack, det suger totalt jämförtvis med LAN eller Datauttag.


   
SvaraCitera
Åtta

CommanderKoko:

Jag pratade om mobilt bredband som de flesta bärbara brukar ha installerade versus LAN, LAN går att få lika snabbt i trådlöst format som i trådbundet.

Då är du den ende i denna tråd som snackar om mobilt bredband. Vi andra pratar om wlan.

CommanderKoko:

LAN

Local area network? Ja, givetvis kommer ADSL att ge betydligt lägre överföringshastigheter än vid trådbunden överföring inom det egna nätverket.

CommanderKoko:

Datauttag

Är det samma sak som kontaktuttag eller eluttag? Strömmar det data därur?


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

Lägg av nu ffs.

Nej, men alltså, jag undrar verkligen om du är seriös. Det är intressant.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Nej, men alltså, jag undrar verkligen om du är seriös. Det är intressant.

Stfu.

Åtta:

Då är du den ende i denna tråd som snackar om mobilt bredband. Vi andra pratar om wlan.

Det var ju fan det jag menade i början av tråden när jag skrev trådlöst bredband, det brukar vara mobilt bredband.

Trådlöst wlan sa jag ingenting om.

Åtta:

Local area network? Ja, givetvis kommer ADSL att ge betydligt lägre överföringshastigheter än vid trådbunden överföring inom det egna nätverket.

No shit sherlock, ditt motsvar är ju som om jag skulle kopiera av någons skolprojekt och bara ändra lite på min, typ lägga till lite bara.

Captain Obvious is obvious.

Image

Åtta:

Är det samma sak som kontaktuttag eller eluttag? Strömmar det data därur?

Hur fan kunde du bli en admin här? Datauttag är en så kallad RJ-45 låda/box, det är en sådan som ett LAN-nätverk använder sig utav och det brukar folk nuförtiden använda istället för ADSL.


   
SvaraCitera

Hihi du blir så ägd att du lägger upp cpt. obvious bilder. Classic retard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du inte har tänkt spela med datorn så kan man faktiskt lika gärna köpa en bärbar.

men om du har tänkt spela med datorn så finns det bara ett alternativ, och det är stationär. komponenterna som ligger i en bärbar är alltid en sämre variant av den som används i vanliga stationära. de är modifierade och anpassade för att dra mindre ström, därmed genererar de sämre effekt också. Om du jämför en stationär dator och en bärbar med "samma" specifikationer, tex båda har 4 gig ram, dual core processor på 2,6 ghz, och geforce fx 285.. så är de ändå inte lika bra.

den bärbara lyckas bara leverera ungefär 2/3delar av prestandan som den stationära skulle levererat. samtidigt som den den bärbara också kostar några tusenlappar extra.

men ställer du inte så höga krav, och har bara tänkt ha datorn för att surfa, lyssna på musik, skolarbete osv kan du lika gärna köpa den billigaste laptoppen du hittar[y]


   
SvaraCitera

kebabkurt:

Hihi du blir så ägd att du lägger upp cpt. obvious bilder. Classic retard.

Gå ät en kebab och håll truten sedan, jävla trollboll.

Flifvetbäst:

om du inte har tänkt spela med datorn så kan man faktiskt lika gärna köpa en bärbar.

FEL, stationära är även bra för HD-film, inte alla bärbara klarar HD i 1080p upplösning.

Stationära är även bättre för datorer där man använder photoshop och andra kalkylprogram, en bärbar är i princip helt kass om man inte är en fjortis som vill se lite ball ut med en bärbar vilket mängden av de som svarat hittills verkar vara.

Stationära är mer praktfulla, håller längre och sist men inte minst är billigare är bärbara, dessutom är det mycket skönare att kunna sitta och njuta framför en stationär i ett fint skrivbord där hemma än att ha en bärbar i någons köksbord eller ute på någon hård parkbänk och sitta där som en stucken gris tills man domnar.


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

stationär håller längre

Beror bra mycket mer på tillverkare.

CommanderKoko:

är mer effektiv

Effektiv på vilket sätt? Drar mer Watt gör nog en stationär, ja, men det tycker jag inte är något positivt.

CommanderKoko:

mycket bättre om man inte använder någon annanstans än hemma vilket ts talade om.

Man kan röra sig inom hemmet också. Därför är en bärbar det ultimata om man inte ska spela nyaste spelen.

CommanderKoko:

Datauttag är en så kallad RJ-45 låda/box

Öhm, datauttag är ett påhittat ord som i rätt kontex kanske betyder något överhuvudtaget, men i vanliga svenskan, och är absolut inte en facklig term. Du kanske söker efter ord som ethernetjack eller nätverksuttag?

CommanderKoko:

Finns det ens trådbundet lan i skogen? Det vill jag ha källor på.

Bra mycket mer än otrådat i alla fall.

CommanderKoko:

jag anser att hela ditt troll-inlägg

Image
på dig själv.

CommanderKoko:

FEL, stationära är även bra för HD-film, inte alla bärbara klarar HD i 1080p upplösning.

Inte alla stationära, knappast något som är relevant.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Beror bra mycket mer på tillverkare.

Nej, faktiskt, bärbara delar använder en sämre nätdel eller så kallad power supply, detta gör att hårdvaran dör tidigare.

Gentlemen:

Effektiv på vilket sätt? Drar mer Watt gör nog en stationär, ja, men det tycker jag inte är något positivt.

I program så klart ditt stolpskott.

Gentlemen:

Man kan röra sig inom hemmet också. Därför är en bärbar det ultimata om man inte ska spela nyaste spelen.

Har du så mycket damp att du måste röra dig omkring hela tiden? Börja sporta istället då.

Gentlemen:

Öhm, datauttag är ett påhittat ord som i rätt kontex kanske betyder något överhuvudtaget, men i vanliga svenskan, och är absolut inte en facklig term. Du kanske söker efter ord som ethernetjack eller nätverksuttag?

På svenska heter det datauttag, många bredbandsleverantörer kallar det även så,

http://www.google.se/#hl=sv&q=datauttaget+bredband&meta=&aq=f&oq=&fp=b767acff836...

Gentlemen:

Bra mycket mer än otrådat i alla fall.

Sluta trolla, folk som är på landet använder i princip endast Mobilt Bredband och inte något LAN, har de tur använder de telejack/ADSL men det är en annan grej, att jämföra LAN med ADSL är som att jämföra en katt och en hund, comhem har ju också egna uttag.

Gentlemen:

på dig själv.

Najsig bild på din pappa [party]

Gentlemen:

Inte alla stationära, knappast något som är relevant.

Alla av dagens stationära som inte skall agera servrar klarar 1080p, om man inte köper ett lowprofile grafikkort, stationära är ju så billiga så man trycker oftast in ett bra grafikkort för liten peng.


   
SvaraCitera