Aviseringar
Rensa alla

Bästa Gymnasiet för min syster?


Ämnesstartare

Tjena,

Min syrra har flyttat till Sverige i slutet av November 2008, hon e 93:a och går nu i 9:an i Hagsätra (Stockholm) med extra stöd med Svenskan. De går ganska bra för henne, hon kan lite Engelska också så det hjälper med.

Nu är det dags för henne att välja vilken Gymnasium hon ska gå i, och det är så jävla jobbigt, stort press på henne, hon måste lära sig språket, va förberedd för Gymnasiet. Men nu behöver ja råd, tips o hjälp från er som är villiga att hjälpa och ge goda råd eller förslag för vilken skola ni tycker skulle passa henne bäst? Kanske har ni gått där, går där eller har hört talas om att dom har bra alternativ för såna som inte kan tala Svenska bra än? Tror ni att de finns nån chans att hon inte behöver gå på privik o ivik lr vafan hette dom nu, finns de nån alternativ att studera i en normal linje men ha en extra jävla stort stöd med Svenskan och andra ämnen pga språket.

Hon är duktig och intelligent, i hemlandet hade hon alltid 5 eller 4 i slutbetyg. 5 är MVG och 1 IG..

Tack för hjälpen, vi uppskattar det stort !


   
Citera

vet inte riktigt men på linjen ib är nästan allt på engelska och vissa skolor har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

vet inte riktigt men på linjen ib är nästan allt på engelska och vissa skolor har det.

aha okej, men tror du att de kommer försämra hennes chans att lära sig svenska snabbare o bättre istället? tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gentlemaen:

aha okej, men tror du att de kommer försämra hennes chans att lära sig svenska snabbare o bättre istället? tack 🙂

Jag tror definitivt att hon skulle bli bättre på svenska snabbare om hon gick en svensk linje. Jag tycker ändå att hon ska välja att gå IB, om hon nu är duktig på engelska redan. Gymnasiet är nog krävande utan att behöva lära sig språket allt är i OCKSÅ. Går hon IB kan hon ju läsa extra svenska också. Men prata med en studievägledare på ett gymnasium som har en IB-linje, då får ni reda på om hur allt funkar där ni bor. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gentlemaen:

Men nu behöver ja råd, tips o hjälp från er som är villiga att hjälpa och ge goda råd eller förslag för vilken skola ni tycker skulle passa henne bäst?

Jag håller med Chickfactor. Men, men, IB:s Svenska är också väldigt tung. De analyserar tyngre litteratur och tar varje ämne seriöst, därav Svenska finns med. Därför skulle jag inte råda din syster att ta det.

Jag skulle nog rekommendera ett Engelskspråkigt Samhällsvetenskapligtprogram. Vilket finns på t.ex. Kungsholmen Gymnasium. Din syster kan fråga hennes SYV.

gentlemaen:

Hon är duktig och intelligent, i hemlandet hade hon alltid 5 eller 4 i slutbetyg. 5 är MVG och 1 IG..

Det kan betyd allt, men samtidigt inget. Om hon började denna termin, alltså verkligen började från scratch, så är det nog svårt för henne att uppnå dessa höga betyg som hon då hade i hemlandet. Eftersom man visar svar på olika kriterier, i olika ämnen, och under olika tider. Den terminen hon missade kanske de hade Historia, Samhällskunskap, Fysik och Kemi. Medan den andra terminen, har de restrerande ämnen i dessa blockämnen. Men om det går bra, och om hon får ungefär MVG i snitt, så borde väl det gå bra med att söka till de flesta gymnasier. Där man då kan få extra hjälp med svenskan. Men IB skulle ändå bli en överbelastning, då man använder svenskan ganska mycket ändå. Jag ser att du har skrivit att hon kan lite engelska, ungefär upp till vilken grad eller nivå? IB har en väldigt hög nivå på deras engelska. För att komma in behövs det på vissa skolor till och med prov. Nu har de flesta skolor med IB bojkottat det, men det finns.

Men eftersom vi bara vet om hennes språknivå. Måste man veta hennes intresse, framtidsplaner och övriga saker för att föreslå olika program.

Mitt förslag: Engelskspråkigt samhällsvetenskap.
Skola: Kungsholmen Gymnasium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gentlemaen:

aha okej, men tror du att de kommer försämra hennes chans att lära sig svenska snabbare o bättre istället? tack 🙂

Nej, genom att prata svenska generellt och på deras svensktimmar, tror jag inte det gör det. Men att gå på ett program där de bara pratar svenska, så är ju svaret att hon lär sig svenska snabbare än om hon gick på IB.

The Elin:

Jag tycker ändå att hon ska välja att gå IB, om hon nu är duktig på engelska redan.

gentlemaen:

hon kan lite Engelska

IB tolererar inte lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

IB tolererar inte lite.

såg inte "lite" 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Elin:

såg inte "lite" 🙁

Inte jag heller! Men eftersom hon fick 4-5 i alla ämnen, kanske lite menas med 3..vilket ungefär är kanske VG då... Informationen är väldigt knapp! [surprised]


   
SvaraCitera

Längesen man såg dig här [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

Inte jag heller! Men eftersom hon fick 4-5 i alla ämnen, kanske lite menas med 3..vilket ungefär är kanske VG då... Informationen är väldigt knapp! [surprised]

Sant :/


   
SvaraCitera

gentlemaen:

aha okej, men tror du att de kommer försämra hennes chans att lära sig svenska snabbare o bättre istället? tack 🙂

ingen aning man har väl en del på svenska tror jag och man pratar väl svenska med de i klassen så spontant nej.


   
SvaraCitera

gentlemaen:

aha okej, men tror du att de kommer försämra hennes chans att lära sig svenska snabbare o bättre istället? tack 🙂

Ja det kommer det säkert. Men frågan är ju lite; är det värt det? det beror ju mycket på hur mycket hon kan. men ib är ju ett bra alternativ ifal hon kan svenska bättre. vilket land kommer fon fråN?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

vilket land kommer fon fråN?

Från Bosnien


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera