Aviseringar
Rensa alla

Bästa kompis med mitt ex


Ämnesstartare

Vet inte om 24 år är för gammalt för att skriva här men behöver lite inputs på min situation. Jag tar det från början:
I början av förra året tog det slut mellan mig och min dåvarande flickvän efter 2 års förhållande. Eller tog slut, vi kom fram till att vi inte kände på samma sätt för varandra utan att vi egentligen bara var kompisar. Vi har fortsatt vara kompisar sedan dess, fortsatte t o m att bo tillsammans ett halvår efter detta, och vänskapen har vuxit sig starkare och hon är nu den som står mig närmast i livet.

Detta komplicerar en hel del när det kommer till nya förhållanden. Jag är nu tillsammans med en tjej sedan tre månader tillbaka, mitt andra förhållande men kanske första riktiga sedan tidigare nämnda förhållande, och det här med att mitt ex är min bästa kompis har blivit lite av ett problem.

Min nya tjej säger att det är helt ok att jag är kompis med mitt ex och träffar henne men hon mer eller mindre vägrar att träffa henne. Detta känns ju såklart tråkigt för min del eftersom jag vill att hon ska få träffa dom personer som betyder mycket för mig (och mitt ex vill gärna träffa henne också) samtidigt som jag självklart förstår att hon inte vill hänga med min f d flickvän. Jag har ju inga intentioner att få dom två att bli kompisar men jag vill bara inte att det ska bli problem, awkward, drama om och när dom vistas i närheten av varandra.

Vad kan jag göra? Finns det ens något jag kan göra?


   
Citera

Ja, du kan lägga ner idén om att din nya flickvän ska träffa ditt ex eftersom hon inte vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja jag tänker ju inte tvinga henne till det såklart, accepterar och respekterar hennes beslut i det här, vill bara att jag t ex ska kunna ta med min nya tjej på en fest där mitt ex kommer vara utan att det ska bli en stor grej av det. Därför känner jag att det kanske hade varit bäst att dom träffas men vill hon inte det så vill hon inte det då måste vi komma på någon annan lösning.


   
SvaraCitera

Du kan förklara för din nuvarande flickvän varför du skulle vilja att hon träffade din föredetta flickvän. Vill hon ändå inte så finns det inget du kan göra åt det.


   
SvaraCitera

Xtap:

Vet inte om 24 år är för gammalt för att skriva här men behöver lite inputs på min situation.

Ja, du borde söka dig till något annat place! [tard]


   
SvaraCitera

Du kan inte annat än föreslå det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi diskuterade det första gången häromdagen då jag nämnde att mitt ex hade lust att träffa henne. Först sa hon blankt nej men sen ändrade hon sig och sa att hon kunde gå med på att träffa henne någon gång. Senare samma kväll så blev det dock ännu mer diskussion, eller snarare gräl, angående det hela så jag vet inte riktigt vart vi står i den här frågan nu.


   
SvaraCitera

Xtap:

hon mer eller mindre vägrar att träffa henne

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon säger att hon tycker det skulle vara jobbigt att träffa mitt ex eftersom vi har så mycket historia tillsammans, gjort så mycket ihop. Som jag nämnde tidigare så har det inget med svartsjuka att göra. Kanske mer avundsjuka?


   
SvaraCitera
time
 time

Xtap:

jag vet inte riktigt vart vi står i den här frågan nu.

Hur skulle du känna om situationen var omvänd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inte säga med säkerhet hur det skulle kännas eftersom jag inte varit i den situationen men med tanke på hur jag känner angående att fortsätta träffa sina ex så skulle jag inte ha några problem att träffa hennes ex, framförallt inte om jag visste att det var en viktig person i hennes liv. Jag har inga som helst problem att prata om hennes tidigare pojkvänner och så vidare iaf.


   
SvaraCitera

Xtap:

Jag har ju inga intentioner att få dom två att bli kompisar men jag vill bara inte att det ska bli problem, awkward, drama om och när dom vistas i närheten av varandra.

Så låt din flickvän göra som hon vill. Tjata inte på henne om det och låt det inte komma i vägen. Om hon är ok med att du är bra vän med ditt ex, låt det då stanna där. Om hon förr eller senare kommer fram till att hon beter sig barnsligt är det ju bara bra, men tror att det enbart kommer att medföra negativa effekter om du pressar henne ang. detta.

Xtap:

Hon säger att hon tycker det skulle vara jobbigt att träffa mitt ex eftersom vi har så mycket historia tillsammans, gjort så mycket ihop.

Xtap:

Kanske mer avundsjuka?

Tycker du ska ta henne på orden. Det är väl självklart att hon kommer att börja jämföra sig själv med ditt ex, särskilt om ni lyckats behålla vänskapen såhär länge. Genom att låta bli att träffa ditt ex kan hon lättare låta bli att jämföra sig eller förhindra att den relation ni har influeras av hur du och ditt ex beter er med varandra. Tycker att din flickvän låter som någon som vet hur hon skulle reagera i olika situationer och vad hon mår bra respektive inte bra av. Som sagt, pressa henne inte och låt detta växa på henne tills hon får bättre perspektiv och inblick i din och ditt ex relation osv.
Ändrar hon sig så ändrar hon sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra svar, Miceparade. Jag pressar henne verkligen inte och kommer inte göra det heller, får som du säger låta tiden visa hur det blir.
Känner bara lite att om jag t ex ska ha fest så vill jag inte behöva välja eftersom det för min del inte ens är något val utan helt självklart att båda skulle vara med.


   
SvaraCitera

Xtap:

Känner bara lite att om jag t ex ska ha fest så vill jag inte behöva välja eftersom det för min del inte ens är något val utan helt självklart att båda skulle vara med.

Ja det låter som att det kan bli lite besvärligt. Förhoppningsvis ändrar hon sig innan något sådant blir aktuellt.
Men ni har ju inte varit tillsamman särskilt länge än, så tror att chanserna för att hon ska bli chill med ditt ex ännu är ganska stora. I början är man ju ofta lite osäker, även om man egentligen inte vill vara det 😮
Hade ni vart tillsammans i, säg, 6 månader eller nåt, så hade det kanske vart läge att börja ifrågasätta hennes beteende mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du verkar vara en mycket vis man (hur kan man inte vara det om man gillar Chrono Trigger?) Jag får som sagt helt enkelt vänta och se hur det utvecklar sig.


   
SvaraCitera