Aviseringar
Rensa alla

Bästa synen?


Ämnesstartare

Vilken syn e bäst på att ta hand om ekonomiska problem? vänster- eller högersynen?? [confused]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag bevakar.

Tror dock att lite mer beskrivning av de två kan behövas.


   
SvaraCitera

lol wut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TurKesoX:

Vilken syn e bäst på att ta hand om ekonomiska problem?

Din syn är troligtvis den bästa för din ekonomi och min syn den bästa för min ekonomi. Håll politikerna (vänster och höger) borta från vår ekonomi!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Jag bevakar.

Tror dock att lite mer beskrivning av de två kan behövas.

Du får gärna återkomma när du fått svaret från bevakningen [y]

Jakob_E:

Din syn är troligtvis den bästa för din ekonomi och min syn den bästa för min ekonomi. Håll politikerna (vänster och höger) borta från vår ekonomi!

Så du tror politik bör hållas långt bort från ekonomi? [confused]


   
SvaraCitera

TurKesoX:

Så du tror politik bör hållas långt bort från ekonomi?

Precis. Låt människorna styra ekonomin, inte klåfingriga politiker.

...hur som helst, nästan per definition så är högerpolitik bättre för ekonomin. Men sedan kan man ju argumentera om vänster- eller höger-politik är bäst när man tänker på andra anledningar än bara ekonomi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Precis. Låt människorna styra ekonomin, inte klåfingriga politiker.

...hur som helst, nästan per definition så är högerpolitik bättre för ekonomin. Men sedan kan man ju argumentera om vänster- eller höger-politik är bäst när man tänker på andra anledningar än bara ekonomi.

Hur kan man då hålla politikerna borta? [confused] För man ser ju att de smugglar sig in lite här och var och mixtrar [mad]

Så höger är mer acceptabelt vid ekonomiska frågor alltså [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TurKesoX:

Så du tror politik bör hållas långt bort från ekonomi?

Ja utan tvekan, jag är helt övertygad om att jag är mer lämpad att styra över mitt liv och att du är mer lämpad att styra över ditt liv, än vad Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt är på att styra över ditt och mitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min syn..


   
SvaraCitera

TurKesoX:

Så höger är mer acceptabelt vid ekonomiska frågor alltså

Ehm, ja... Marknadsekonomi (som man nog kan få kalla för "höger") har skapat alla framstående ekonomier, planekonomi (som man nog kan få kalla för "vänster") har aldrig fungerat, tvärtemot har det lett till enorma köer (i t.ex. gamla Sovjet men även i modernare diktaturer) då man omöjligt kan planera vad människor kommer att vilja konsumera 3-4-5 år framåt i tiden.
(Sedan bör tilläggas att vare sig en marknadsekonomi eller en planekonomi har skapats fullt ut någonstans - det har alltid funnits statliga företag och privata aktörer, men i olika mängd).

Just här på u.se finns det dock rätt många som på allvar tror att planekonomin är något positivt, men det är vanligtvis för att de helt enkelt inte försökt se på historien. Det är därför man hyllar kommunismen och liknande.


   
SvaraCitera

TurKesoX:

Så höger är mer acceptabelt vid ekonomiska frågor alltså

Nej absolut inte, det är ju högerpolitik som har gjort att vi upplever den finanskris som vi gör nu. Högerpolitik är helt katastrofal när det kommer till ekonomiska frågor. De som stödjer högerpolitik vill bara att de själva ska få roffa åt sig så mycket pengar som möjligt på andras bekostnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får nog förklara lite bättre hur du menar. Det finns så många olika ideologier både inom vänsterskalan och höger. Pratar du om mutualism när du pratar om vänstern eller om kommunism(anarkokommunism)? Liberalism eller fascism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Friare marknader och mindre statlig välfärd åt korkade lånetagande privatpersoner. Högerpolitik - kort och gott. Att göra mer planekonomi och motverka kapitalism är det mest korkade man kan göra. Planekonomiska länder som Sovjet gick igenom en ofattbart mycket allvarligare kris än vad vi i väst går igenom. Vänsterpolitik är ingen lösning för någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera