Aviseringar
Rensa alla

Bästa trippmusiken?


Ämnesstartare

Matilda1988:

När jag är hög är det som om min hjärna behöver extra stimulans och då måste det vara antingen högt tempo i låten eller musikaliskt komplex musik med många olika ljud och intressanta läten.

Aha, intressant att du säger så. Jag håller faktiskt med, men jag lyssnar på den musiken i vanliga fall också. Kanske var därför jag sa så. Tycker att det blir mysigare ju mer detaljer det är i musiken som man kan ha och mysa med (less is less, more is more). Lyssnar mest på progressiv rock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Aha, intressant att du säger så. Jag håller faktiskt med, men jag lyssnar på den musiken i vanliga fall också.

Jo, det gör ju jag också. Det jag ville poängtera var bara att jag faktiskt upplever en skillnad i min musiksmak när jag är hög jämfört med när jag är nykter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Sådant man lyssnar på i vanliga fall, såklart. Jag tycker att det är löjligt att lyssna på något man inte lyssnar på annars, bara för att det är "trippmusik". Det finns inget speciellt med "trippmusik". All musik är trippmusik, lika mycket som det är "bara vanlig musik".

Det finns väl inget som säger att man inte kan situationsanpassa sitt musikval? Som jag tolkar det så handlar inte tråden om någon objektivt bättre trippmusik, utan helt sonika vad folk helst lyssnar på under en tripp.

Själv tar jag gärna litet vad som helst, men har tendenser att undvika den stökigaste och kallaste musiken. Jag plockar gärna fram guldkorn med starka känslor i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Jo, det gör ju jag också. Det jag ville poängtera var bara att jag faktiskt upplever en skillnad i min musiksmak när jag är hög jämfört med när jag är nykter.

Aa ok.

Brk g:

utan helt sonika vad folk helst lyssnar på under en tripp.

Aa, ok då... kanske bara är jag som tycker att all musik är lika mycket mer intressant under trippen, att allt är relativt.

Här är då vad jag lyssnar på (hittade ingen mer adekvat låt på youtube):


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Sådant man lyssnar på i vanliga fall, såklart. Jag tycker att det är löjligt att lyssna på något man inte lyssnar på annars, bara för att det är "trippmusik". Det finns inget speciellt med "trippmusik". All musik är trippmusik, lika mycket som det är "bara vanlig musik".

Men en del musik är ju gjort för att trippas till. Och en del för att emulera känslor man får av diverse droger. Det är en rätt stor industri det där, faktiskt.

Det är klart att man kan njuta av den musiken nykter, men det får ännu en dimension om man lyssnar på den hög.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Men en del musik är ju gjort för att trippas till.

[sad]

Mawns:

Och en del för att emulera känslor man får av diverse droger.

All musik? [smile]

Mawns:

Det är klart att man kan njuta av den musiken nykter, men det får ännu en dimension om man lyssnar på den hög.

Precis som all musik. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Precis som all musik. [smile]

Får du en extra dimension när du lyssnar på Lady Gaga när du trippar? [confused]

Ta istället Cocteau Twins, där musiken blir som vågor som överflödar hela ditt sinne, eller Shpongle där du kan förflyttas till helt andra världar. De effekterna är avsiktliga. Jag säger inte att den musiken bara kan uppskattas när man är hög, men man måste nog lyssna på dom när man är hög minst en gång för att verkligen kunna "förstå" den.


   
SvaraCitera

psy trance och subgenre's om man trippar. Astrix, ananda shake osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Får du en extra dimension när du lyssnar på Lady Gaga när du trippar? [confused]

Vet inte vad Lady Gaga är, men att lyssna på det i en tripp lär ju inte vara samma sak som att lyssna på det i normalt tillstånd. Grejen med musik och trippande är att man hör mer av varje ljud, lite som att man får en bättre mikrofon att spela in med... man upplever helt enkelt mer av verkligheten, åtminstone när man lyckats greppa trippen och inte fortfarande "hallucinerar", eller som jag skulle vilja säga: tappar kontrollen över det enorma flöde av intryck som får en att se imaginärt kaos mellan verklighetens små springor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

man måste nog lyssna på dom när man är hög minst en gång för att verkligen kunna "förstå" den.

Det kan man säga om allting. Själva poängen i det psykedeliska tillståndet är ju delvis känslor av ökad mening och förståelse. Själv lyssnade jag väldigt mycket på psykedelisk trance under flera år innan jag trippade första gången, och sådant stod självklart på menyn när jag väl gav mig ut på resa. Jag kan upplysa om att italo disco, blues och electro fick precis lika många "nya dimensioner".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Jag kan upplysa om att italo disco, blues och electro fick precis lika många "nya dimensioner".

Tack för att vi tänker likadant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns första gången jag droppa syra och gick på Döds/black-metal konsert. Helt galet. Blev övertygad om att sångaren var satan och såg träd gjorda av dill 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

Blev övertygad om att sångaren var satan och såg träd gjorda av dill 😛

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Boards of Canada!

Jag lyssnade på Dayvan Cowboy under peaken av en fantastisk LSD-tripp. Det var helt underbart, som en orgasm för både kropp och själ. Jag upplever ofta ett liknande tillstånd när jag lyssnar på låten såhär i efterhand. Jag blir alldeles varm och glad samtidigt som jag tänker tillbaka på hur fantastiskt det var.

För mig är det den bästa låten som finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shpongle är för mig ett självklart val. Sen är infected mushroom och bra psy/ambient väldigt nice. Det ska inte vara så hög bpm. Jag blir lätt stressad om jag inte är med mina bästa vänner. Det jag märkte med shpongle är att när man trippar, ser man musicen man hör musicen, man är musicen. En obeskrivlig känsla.


   
SvaraCitera