Aviseringar
Rensa alla

Baguettekris i Paris


Ämnesstartare

http://www.dn.se/ekonomi/varnar-for-baguettebrist-i-paris/

Frankrikes försök att reformera arbetsmarknaden har fått en oväntad – och för många fransmän oönskad – konsekvens. Brist på nybakade baguetter hotar nu huvudstaden under semestern.

– Parisborna befinner sig i en grotesk situation. Många av bagerierna har beslutat att stänga samtidigt, och det har inte varit någon som helst samordning, säger brödbloggaren Rémi Héluin till Financial Times.
Tidigare har bagerierna varit tvingade att koordinera och rapportera in sina semestrar till lokala myndigheter, så att alla områden ska ha minst ett bageri öppet under semestermånaderna juli och augusti.

Systemet instiftades under franska revolutionen för att undvika brödbrist, men har nu avreglerats. Enligt Héluin har det lett till att två tredjedelar av Paris bagerier stängt under augusti.
– Det är betydligt svårare. Jag tvingas köpa mer skivat bröd från affären – och det är inte riktigt bröd, säger 30-årige designern Aude Debout, som bor i 12:e arrondissementet, till tidningen.
Franska medier tillbakavisar dock uppgifterna och anklagar sina brittiska kollegor för att överdriva.
– Bristen är inte större i år än tidigare år. För att vara ärlig: Vissa bagare är inte ens medvetna om regeländringen, säger Dominique Anract, chef för bagarnas intresseorganisation i Paris, till radiokanalen Europe 1.

Vad fantastiskt franskt och mysigt inte bara själva baguettegrejen utan också den fantastiska byråkratin.
Nåväl -
diskutera


   
Citera
Ämnesstartare

underbart. "det är inte riktigt bröd".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppas ju på att de rakryggade fransmännen gör det rätta, revolterar och kravallar loss.


   
SvaraCitera

men herregud de får väl baka sitt eget jävla bröd


   
SvaraCitera

sacré bleu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
men herregud de får väl baka sitt eget jävla bröd

Det skulle ju vara en skandal.. Blink


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
men herregud de får väl baka sitt eget jävla bröd

Så tänkte jag också först. Men nu tänker jag att det lika gärna kan revoltera så där mysigt som bara fransmännen kan!


   
SvaraCitera
time
 time

Varför äter de inte bara bakelser istället? 


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Så tänkte jag också först. Men nu tänker jag att det lika gärna kan revoltera så där mysigt som bara fransmännen kan!

ah d hade ju kunnat va spännande iofs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett kok stryk är vad de behöver, djävla irltroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Varför äter de inte bara bakelser istället? 

Låt dem äta kakor


   
SvaraCitera