Aviseringar
Rensa alla

bananflugetrådennenene


amsi:
berätta vad ni har för erfarenheter av bananflugor 

image_570.jpg

USCH LÅG SINA I MATEN PÅ VÅR SKOLA !!!!!!


   
SvaraCitera
mynona

Jaha Birger, men då är det ändå bananflugor det i vilket fall är frågan om här. 

Din blomfluga ser ut som det jag brukar kalla för getingar FörvirradSkeptisk

Så genant att jag då har blomflugor i mitt rum. Jag får väl gå igenom min papperskorg om de finns här på grund av något som finns i den. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bananflugor ser små och svarta ut för blotta ögat.

blomflugor har liknande teckning som getingar, de är en försvarsmekanism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kan se skillnad på blomflugor och getingar genom att getingar är mycket större samt att getingar har fyra flygvingar medan blomflugor enbart har två.


   
SvaraCitera
mynona

de är ju fina som gula förutom att de då hade varit lättare att mörda. de hade gott kunnat vara större av både etiska och oetiska skäl. 

jaså försvarsmekanism. de lurade mig på bild då i vilket fall. 


   
SvaraCitera
mynona

det är retsamt att de alla ser ut att vara av samma storlek på bild. ser man på den där blombilden ser de ändå inte ut att vara mycket större, om än något större. eller så har jag misstagit mig såpass många gånger att jag använder blomfluga som mall för getingar. vad fint att getingar har dubbla vingar som serafer. jag hade sagt att jag skulle vilja titta närmare på det om det inte lät som att jag skulle tillfångata och tortera ihjäl dem då. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

getingar är närmare släkt med myror än med blomflugor.


   
SvaraCitera
penja

mynona:

ja det är nog därför de ser svarta ut. de är fruktansvärda varelser. de är för små för att man ska kunna döda dem, men de flyger hela tiden aggressivt rakt i synen på mig eller in i mina öron. 

Birger:
bananflugor ser små och svarta ut för blotta ögat.

blomflugor har liknande teckning som getingar, de är en försvarsmekanism.

Ja, kom på detta sen. Blomflugor kan ses ute på sommaren. Dock brukar bananflugor kallas även för blomflugor i vardagsspråk. Antar att bananfluga också är vardagsspråk? De har säkert nått häftigare namn, latinskt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja: Dock brukar bananflugor kallas även för blomflugor i vardagsspråk. Antar att bananfluga också är vardagsspråk? De har säkert nått häftigare namn, latinskt

båda benämningarna (blomfluga och bananfluga) används vetenskapligt - även om det finns mer precisa namn på latin när man vill specificera art.

så det är bara i vardagsspråk de förväxlas. antagligen för att bananflugor kan uppleves leva i blomkrukorna inomhus.


   
SvaraCitera
mynona

Vad du kan mycket helt plötsligt. 

Ja, det förvånade mig att höra att getingar är släkt med myror. Men när jag nu hört det så kan jag tänka mig det. De verkar båda så jansenistiska. Hur är de släkt. Är det som det där med att valar inte är fiskar. 


   
SvaraCitera
penja

Han pluggar väl biologi? 

H


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir så när man pluggar biologi !

både getingar och myror är steklar. vilket t.ex. också humlor och bin är.

banan- och blomflugor är just flugor.

alla tillhör klassen insekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blomflugor hovrar ju bara lite sött, kan ej förväxlas med något farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de hovrar väldigt fint <3


   
SvaraCitera
mynona

ja, synbarligen gör han så, vilken ironi att inte det gamla nicket nu används när det faktiskt är korrekt. 

steklar. det är alltså därför getingar inte heter getflugor i stil med blom-och bananflugor

steklar. det har alla en hård timglasliknande robotaktig kropp. 

att de är insekter visste jag dock men varsågod och fortsätt. 

har klassificeringen av steklar något att göra med att humlor, getingar och bin alla har med honung att göra och att de i likhet med myror alla har en drottning. 


   
SvaraCitera