Aviseringar
Rensa alla

Bantning - Farligt för ungdomar?


Ämnesstartare

Jag är absolut inte överviktig, men har ändå några kilon jag skulle vilja bli av med. Har börjat träna och äta kalorisnål mat och en del måltidsersättningar och har på en månad gått ner närmare 4 kilon. Jag är jättenöjd, men har blivit lite orolig efter att ha fått en del varningar av människor i min omgivning.

Jag har använt mig en del av måltidsersättningar,så som naturdiets näringsdrycker och nutriletts chokladbars. Kan det vara farligt för mig som inte är färdigväxt och fortfarande utvecklas?


   
Citera
Ämnesstartare

Att banta är inte direkt hälsosamt överhuvudtaget.


   
SvaraCitera

Låt det inte gå överstyr så att du räknar varenda kalori du äter och skippa måltidsersättningarna, har hört att dom är dåliga, det är bättre att äta en tallrik med grönsaker (och därmed näring) än en naturiletts näringsdryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och för att vara mer specifik; en massiv majoritet utav alla som bantar går upp i vikt igen, till en högre vikt än den de hade innan de började banta. För de flesta innebär det att de försöker gå ner i vikt igen, och sedan fortsätter gå upp och ner i vikt. Den typen utav viktförändringar är skadliga och sliter på kroppen. Mängder av studier har konstaterat att folk som bantar har sämre hälsa än folk som inte gör det, oberoende av vikt.

Måltidsersättningar innebär oftast att ens sammanlagda kaloriintag ligger under 1000 kcal om dagen, vilket är att betrakta som svältkost. Det ger negativa fysiska och psykiska effekter, som nedsatt metabolism, långsammare hjärtrytm, sänkt kroppstemperatur, koncentrationssvårigheter, yrsel, nedsatt sexdrift, sömnsvårigheter, huvudvärk, konstant hunger och besatthet vid mat. Inget utav det är vare sig trevligt eller hälsosamt.

Att du dessutom inte har växt färdigt gör inte saken bättre, direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, banta på! så länge du inte utvecklar äs!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Att banta är inte direkt hälsosamt överhuvudtaget.

Passaro får gärna debattera.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

sarahstrage:

Kan det vara farligt för mig som inte är färdigväxt och fortfarande utvecklas?

Hur gammal är du?
Kalorirestriktion kan absolut vara skadligt för kroppar som fortfarande växer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viktminskningen är säkrare om du äter ordentligt (nyttigt + lagom portioner) och tränar mer, istället för att svälta dig själv.

Många ätstörningar börjar med att ungdomar bantar. Det är inte meningen att det ska gå så långt som till en ätstörning, men man faller in i ett mönster.

Om man inte äter ordentligt finns det risk för stillastående växt och benskörhet.


   
SvaraCitera

Ät normalt och rör på dig mer, din kropp byter ut fett mot muskler och du blir gladare och piggare.

Att äta för lite gör dig tröttare och lättare sjuk, du kanske blir magrare, men att vara mager och degig är ohälsosamt i jämförelse med att vara vältränad och frisk. Alla härliga endorfiner gör att man känner sig glaaaad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

Hur gammal är du?
Kalorirestriktion kan absolut vara skadligt för kroppar som fortfarande växer.

Jag är 15 snart 16 år gammal. Vill banta, men kan det orsaka att någonting i min utveckling går fel, är det inte värt det. Har bantat rätt så intensivt nu ett tag, borde jag lägga av?


   
SvaraCitera

SLUTA BANTA! Det är farligt! Många vet inte att hjärnan utveecklas typ hela livet, men spec fram till man är runt 20. Så om du bantar i tonåren riskerar du inte bara att sluta växa, du kanske inte heller kan bli lika "smart" som du skulle kunna bli annars.

Om du absolut måste: Träna mer (men bara rolig träning) och ät mindre sötsöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarahstrage:

borde jag lägga av?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har under i princip hela min tid som tonåring räknat kalorier, och har på senaste tiden varit ganska hård mot mig själv.Inser väl nu att jag borde sluta upp med det, men, att sluta räkna kalorier, det kommer jag nog aldrig att klara av, det kommer alltid naturligt.

Just nu ligger jag på ungefär 1000 kalorier om dan, är det för lite?


   
SvaraCitera

1000 kcal är alldeles, alldeles för lite. Du ska äta minst det dubbla! Spec om du tränar, då ännu mer!


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

sarahstrage:

Jag är 15 snart 16 år gammal. Vill banta, men kan det orsaka att någonting i min utveckling går fel, är det inte värt det. Har bantat rätt så intensivt nu ett tag, borde jag lägga av?

Det borde du. Lägg dig på en bra nivå kalorimässigt och öka motionen så kommer kroppen du vill ha komma med tiden.
[y]


   
SvaraCitera