Aviseringar
Rensa alla

Bara Hampus pratar svenska i klassen


Ämnesstartare

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090822/KRISTIANSTAD/404887208/1338/&...

"Skolan har börjat. Men inte för Hampus, sju år. Han skulle blivit det enda svenska barnet i sin klass. Oacceptabelt tycker familjen och håller honom hemma."

"Förra hösten flyttade Hampus med mamma Anna Nilsson från Knislinge till Österäng. Han började i en F2-klass. Till att börja med hade han ett par svenska klasskompisar, men efter hand flyttade de. Hampus blev ensam kvar."

"På rasterna pratade de andra barnen på sina hemspråk. Hampus kom inte in i leken utan kände sig utanför."

Hampus är nu en främling i sitt eget land där barnen inte pratar samma språk. Hur ska man göra för att stoppa det här? Ska det inte pratas svenska i svenska skolor längre?


   
Citera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Hur ska man göra för att stoppa det här?

sprid ut invandrarna, slut. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl asbra för dej. Nu kommer han säkert bli rasist och sitta på um som 21 åring och skriva hur hemska alla invandrare är[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inför engelska som krav på skolan alla ska prata engelska ifrån förskolan till 3:an på Gymnasiet på alla lektioner etc 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stackars hampus 🙁


   
SvaraCitera

Stackars lilla hampus. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

awwww [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Är väl asbra för dej. Nu kommer han säkert bli rasist och sitta på um som 21 åring och skriva hur hemska alla invandrare är[smile]

[bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Ska det inte pratas svenska i svenska skolor längre?

Naturligtvis i klassrummen. Men på rasterna så tycker jag att alla ska få prata sitt eget språk. Det som händer lille Hampus är olyckligt, men knappast värre än vanlig mobbning.

Tycker att det är onödigt att göra Hampus till ett speciellt offer när barn mobbas varje dag. Uppmärksamma alla lika mycket.


   
SvaraCitera

rasist unge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är intresserad av din åsikt när det gäller de svenska minoritetsspråken.

låt oss t.ex. anta att jag flyttade till någon avkrok där barnen pratade samiska och jag kände mig utanför anser du att man ska förbjuda ett så svenskt språk för min skull då eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

låt oss t.ex. anta att jag flyttade till någon avkrok där barnen pratade samiska och jag kände mig utanför anser du att man ska förbjuda ett så svenskt språk för min skull då eller?

Nej för att där pratar dom andra barnen samiska och då får du lära dig samiska helt enkelt. När invandrarna flyttar till en svensktalande stad ska dom prata svenska ifall båda parter kan svenska och kan dom inte det får dom lära sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man inte trivs i en klass får man väl byta helt enkelt. Varför ska skolan bestämma vilket språk folk får prata? Det är ju lika dumt som om man skulle bestämma vad folk får prata om. Om 1 av 20 är den enda som inte kan ett språk är det ju knäppt om alla andra ska anpassa sig efter denne.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sheriffen:

Nej för att där pratar dom andra barnen samiska och då får du lära dig samiska helt enkelt. När invandrarna flyttar till en svensktalande stad ska dom prata svenska ifall båda parter kan svenska och kan dom inte det får dom lära sig.

Så svenska och samiska är de enda tillåtna språken? Hur är det med dialekter? Vissa svenska dialekter förstår jag inte ett ord av, betyder det att jag kan kräva att folk slutar pratar dessa? Om t.ex. 19 norrlänningar börjar i min klass och jag är den enda skåningen, ska jag då kunna kräva att de börjar snacka skånska för att vi är i Skåne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Så svenska om samiska är de enda tillåtna språken?

Man tar seden dit man kommer.

Motborgare:

Om t.ex. 19 norrlänningar börjar i min klass och jag är den enda skåningen, ska jag då kunna kräva att de börjar snacka skånska för att vi är i Skåne?

Språk och dialekter är skilda saker. En norrlänning kan inte börja prata skånska på beställning, inte jag heller. Men efter en viss tid så kommer deras dialekt troligtvis bli lite skånsk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

En norrlänning kan inte börja prata skånska på beställning

Men dessa utlänningar kan prata svenska på beställning? Det kommer ju med tiden för dem ockås. Eller ska de hålla käften tills de kan det?


   
SvaraCitera