Aviseringar
Rensa alla

Bara min familj med alla dessa regler?


mediakatt:

Låter rätt konstigt.

köttfärssås:

flytta hemifrån?

Lundini:

Borde ju inte göra något om de redan har typ 5 chokladkakor och jag äter upp en utav dem på en kväll 🙁 vill ju fan unna mig något NÅN gång i veckan!!

tkr iofs ej chokladgrejen är så konstig, i min familj brukar godis vara ngt "personligt" medan all annan mat är "free for all"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har typ likadant, är dock ej 18 osv. Men ja, har samma.


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Jag tycker det låter rätt konstigt att inte få äta saker som finns i ens eget kök.

Blir typ tokarg på Olle om han äter något jag köpt och tar det sista. Typ nu när jag kom hem så såg jag att han ätit den sista ostfrallan, och han AVSKYR ostfrallor, medan jag gått och haft sug efter den hela dagen. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Mjo, lite konstigt om det gäller allt, men jag tycker inte att det är helt orimligt om man är över arton eller så.

Jag tror inte riktigt att jag fattar vad du menar.

Blivande_japan:

tkr iofs ej chokladgrejen är så konstig, i min familj brukar godis vara ngt "personligt" medan all annan mat är "free for all"

Jag vet inte riktigt om min familj har några regler. Brukar mest fråga om jag kan ta saker tillhörande mina föräldrar när det är det sista av något eller om det är en oöppnad förpackning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

timeisrunningout:

Blir typ tokarg på Olle om han äter något jag köpt och tar det sista. Typ nu när jag kom hem så såg jag att han ätit den sista ostfrallan, och han AVSKYR ostfrallor, medan jag gått och haft sug efter den hela dagen.

Min kära sambo äter i princip aldrig ensam. Det är praktiskt. [party]


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Jag tror inte riktigt att jag fattar vad du menar.

Menar bara att jag inte tycker att det är konstigt att man bör fråga innan man tar någon annans mat. Speciellt om man är "vuxen". Däremot kan jag förstå att det vore lite skumt om man som barn var tvungen att fråga över precis allt, inte bara "speciella" saker såsom t.ex. choklad.


   
SvaraCitera

Oj, det låter lite som mina grannar. De fick inte lämna gården utan att fråganär de var små. Än mindre äta godis eller dricka läsk...de är/var regelfreaks...mkt konstigt folk enligt mig...

Jag och min far delar på allt, nästan. Jag lackar om han tar mitt godis eller listerine, han lackar om jag tar hans sprit^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Menar bara att jag inte tycker att det är konstigt att man bör fråga innan man tar någon annans mat. Speciellt om man är "vuxen". Däremot kan jag förstå att det vore lite skumt om man som barn var tvungen att fråga över precis allt, inte bara "speciella" saker såsom t.ex. choklad.

Mja, jag tycker att det beror rätt mycket på om man faktiskt förväntas köpa sin egen mat. Går man på gymnasiet så antar jag att de flesta föräldrar inte förväntar sig att man ska ha råd med sin egen mat. Är det mat inköpt till hela familjen så verkar det konstigt att inte få ta den utan att fråga, tycker jag. Är maten inköpt till en speciell person så känns det helt rimligt att denne också blir arg om någon tar den.


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Det är praktiskt.

Ska bli skönt när han kommer ut i gymnasielivet igen så vi är borta hemifrån på samma tider. Då kan han rimligtvis inte äta upp något utan att jag märker det. Jag är stenhård med "mina" saker då jag har helt fruktansvärda cravings. Men så är jag ju neurotisk. Eller ångestproblematisk som Hampie uttryckte det. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Oj, skumt. Att få ta mat som finns i köket är en självklarhet, anser jag. [shake]

Tycker jag också -,- dock har det bara blivit värre med tiden, de var inte lika hårda innan.

Hampie:

Då låter det ju snarare som om du är inneboende hemma än att bo hemma. Låter lite smånesligt. Fråga om att ta bad kan jag ju förstå om du badar rätt ofta, men det vore väl lättare att fråga hur ofta du får bada

Om de satte upp regeln" Du får bada såhär många gånger i månaden.." skulle nog hjälp mig. Men det har dem minsann inte gjort så när jag väl vill ta ett bad (efter en heldag ute i kylan ..) så orkar jag inte att de ska bli sura.

OF 5:

Vad gäller inhandlade saker så är det allas, om det inte är far eller mor som köpt dem för då är det deras och blir således ett jävla liv om man ens petar på dem. Men har inte råd med bättre så bara att stå ut.

Min pappa och hans nya har en bra ekonomi .. så kan inte skylla på den saken! Tycker det är synd att jag får skit om jag tar godis någon gång och de märker det. Då kan dem ialf säga"låt bli det här godiset, det är mitt och vill ha det till senare" MEN det gör dem inte heller .......

honolulu:

Varför har dem dessa regler? Bor ni i villa? Har de snäv ekonomi? Anser dem att du ska "ta ansvar"?

Pappas nya kom med fler regler när hon tog plats i min familjs liv. Vi bor i villa .. nej de har bra ekonomi. Jag tar ansvar, tvättar mina egna kläder .. lagar mat till familj då och då, städar min del av huset och sådant. Så tar ansvar när det gäller sådana saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Jag är stenhård med "mina" saker då jag har helt fruktansvärda cravings. Men så är jag ju neurotisk. Eller ångestproblematisk som Hampie uttryckte det.

Hm, låter lite jobbigt. Ni borde komma överrens om att han inte får ta det sista av dina saker utan att fråga först eller i vart fall ersätta dem innan du kommer hem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

dessa regler

jag förstår varför de vill att du stänger dörren i ett rum ni ej använder osv, och som Åtta sa så om du köper en chockladkaka så vill du ju inte att någon annan skall ta den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Oj, jag som tycker jag har varit hårt hållen, men det här var snäppet värre. Just det där med chokladen kan jag känna igen lite, men det är mer för att de inte vill att vi skulle äta godis när som helst.

Ja men tycker det där med att betala om jag råkar glömma .. sjukt störigt.

Blivande_japan:

tkr iofs ej chokladgrejen är så konstig, i min familj brukar godis vara ngt "personligt" medan all annan mat är "free for all"

Nej det är klar. Men vore inte helt fel om de meddelade till mig att "låt bli chokladen, vill ha den till senare ...."


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Ni borde komma överrens om att han inte får ta det sista av dina saker utan att fråga först eller i vart fall ersätta dem innan du kommer hem.

Jo, jag har försökt det, men hans filosofi är i princip att det som finns i köket är till för att ätas av och man ska inte lägga beslag på varor och sådär, speciellt inte om det är så tarvligt som bröd. Sen kanske det bara är jag som är lite småsint då det fanns en lång period när jag inte fick något ekonomiskt stöd överhuvudtaget och han betalade all mat och nu när jag också kan bidra så gnäller jag bara över "mitt" och "ditt".

Fast jag vet inte. Han borde ändå ha lämnat kvar den sista ostfrallan. Ska försöka gräla lite snällt på honom när han kommer hem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

jag förstår varför de vill att du stänger dörren i ett rum ni ej använder osv, och som Åtta sa så om du köper en chockladkaka så vill du ju inte att någon annan skall ta den.

det är min klädkammare, har mina skor .. jackor och sådant där. Går in dit varje eviga dag! Så inte konstigt att jag råkar glömma att stänga dörren ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter jobbigt [sad] har nog inga regler hemma direkt
men brukar ändå fråga om jag kan få äta av en viss sak ibland, speciellt om det är något pappa har köpt som han inte brukar köpa. vet ju inte om han ska ha det till något speciellt eller inte då liksom [cute]


   
SvaraCitera