Aviseringar
Rensa alla

Barn blir aggressiva av spel


Ämnesstartare

Jag har jätte svårt att förstå hur man ska skriva en bra argumenterade text.. Någon som kan förklara nog och mer utförligt? Jag har haft 5 personer som försökt hjälpa mig. Dessutom är detta ju ett ämne som man pratat om länge.

Ämnet är att barn blir aggressiva av spel.

Jag tycker att JA, barn påverkas av skjut spel osv. och kan ledas till att de blir aggressiva. 🙂

Tacksam för svar!


   
Citera

leta reda på tidningsartiklar som handlar om våld orsakat av spel. skriv om dem/den


   
SvaraCitera

ja det vore väll konstigt om man inte påverkades av intryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

leta reda på tidningsartiklar som handlar om våld orsakat av spel. skriv om dem/den

Ja, det har jag gjort. Har läst flera artiklar om det, men just när det kommer till att jag ska skriva min egna text. Så har jag svårt att få det rätt. Min åsikt har jag, men vet inte vad som är bra argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja det vore väll konstigt om man inte påverkades av intryck.

Jo eller hur :p Om man säger emot det så tycker jag man är väldigt dum. Det är allt för många barn/ungdomar som blir för mycket påverkade av spel... Det finns ju 10 åringar som är helt beroende av spel.. Usch! Glad jag inte spelar såna spel!


   
SvaraCitera

Sawiz:

Ja, det har jag gjort. Har läst flera artiklar om det, men just när det kommer till att jag ska skriva min egna text. Så har jag svårt att få det rätt. Min åsikt har jag, men vet inte vad som är bra argument.

diskutera artikeln i texten. en bra argumenterande text ska innehålla riktig fakta och information som du har sökt upp och ska inte innefatta dina egna åsikter.

bra argument är att barn är lättpåverkade och lättmanipulerade. de kan lätt lära sig "fel" och tro att det som händer i spelet är ok på riktigt också.

självklart finns det barn som kan skilja verklighet från fiktion, men ah.


   
SvaraCitera

Jag tror det i alla fall. T.ex många som jag känner som spelade mycket när de var mindre kunde bli rasande om de förlorade och börja kasta saker och skrika. Fast jag tror inte att våldsamma spel gör barn våldsamma, däremot spännande spel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

diskutera artikeln i texten. en bra argumenterande text ska innehålla riktig fakta och information som du har sökt upp och ska inte innefatta dina egna åsikter.

Jag ska göra ett försök! Tack för att du svarade! 🙂 Jag har länge sedan högstadiet haft svårt att skriva texter, om de så är artiklar, argumenterade eller debatter! 🙂

Och ja, barnen lär sig "fel". Och dessutom så blir de lätt irriterade när det inte går i deras väg så att säga. Det märker man själv att om man sitter vid datorn eller gör något för länge och det bara blir fel att man blir frustrerad och arg. Men det är inte lika illa som när ett barn börjar skrika och kasta möss eller slå på tangentbordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Jag tror det i alla fall. T.ex många som jag känner som spelade mycket när de var mindre kunde bli rasande om de förlorade och börja kasta saker och skrika. Fast jag tror inte att våldsamma spel gör barn våldsamma, däremot spännande spel.

Ja, du har rätt i att det nog är de spännande spelen som gör det. Men många av dessa spännande spel innehåller dödande av andra människor/gubbar eller djur.


   
SvaraCitera

Sawiz:

Jag ska göra ett försök! Tack för att du svarade! 🙂 Jag har länge sedan högstadiet haft svårt att skriva texter, om de så är artiklar, argumenterade eller debatter! 🙂

ingen orsak. det är inte alltid lätt. men bara du har fått med information som kommer från trovärdiga källor så ska det nog gå bra!

Sawiz:

Och ja, barnen lär sig "fel". Och dessutom så blir de lätt irriterade när det inte går i deras väg så att säga. Det märker man själv att om man sitter vid datorn eller gör något för länge och det bara blir fel att man blir frustrerad och arg.

ja. det blir ett beroende och reaktionen när någon tar ifrån en det man är beroende av blir ilska, nedstämdhet, oro, stress och liknande.

Sawiz:

Men det är inte lika illa som när ett barn börjar skrika och kasta möss eller slå på tangentbordet.

det ska stoppas i tid, innan det är försent och har utvecklats till ett missbruk.


   
SvaraCitera

Sawiz:

Ja, du har rätt i att det nog är de spännande spelen som gör det. Men många av dessa spännande spel innehåller dödande av andra människor/gubbar eller djur.

Jepp! [smile]


   
SvaraCitera

Tycker det är väldigt konstigt att du dragit den slutsatsen du gjort utan att ha något kött på benen. Jag känner mig väldigt främmande inför din beskrivning. Jag och större delen av min bekantskapskrets lirar datorspel och till synes har ingen av oss blivit våldsamma av oss än. Och jag började ändå när jag var fem år. Om det är något du blir så tycker jag det är ett tecken om något att du inte var riktigt frisk från första början.

Var och varannan manlig ungdom spelar ju spel idag. Du kanske borde intervjua några och se hur de har uppfattat saken.

Tycker påståendet snarare korrelerar bättre med idrottsutövare. Har aldrig stött på en hygglig person som lirar hockey eller handboll exempelvis.

Men ett par extrema exempel har ju hävdats i debatten kring det här. Ett sådant fall var Columbine-massakern där två ungdomar gick loss med skjutvapen och dödade många skolungdomar. Vissa spekulerade här att det kunnat bero på att de spelade mycket Doom och Quake...

Ett rykte jag hört om något av Postal spelen vart att det blev bannat i Ryssland över att någon ungdom även där gick loss och mördade en människa. Men inget som jag kan bekräfta och efter google-sökningar finner jag heller ingenting.

denna wiki-länk hittar du en hel del intressant.


   
SvaraCitera
Tyrael

Sawiz:

Jo eller hur :p Om man säger emot det så tycker jag man är väldigt dum. Det är allt för många barn/ungdomar som blir för mycket påverkade av spel... Det finns ju 10 åringar som är helt beroende av spel.. Usch! Glad jag inte spelar såna spel!

Låter nästan som att det är värre om en 10 åring blir beroende av spel än vad det är om en 20-30 åring blir beroende av droger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

det ska stoppas i tid, innan det är försent och har utvecklats till ett missbruk

Ja precis! Dessutom inte låta dem sitta hela nätterna och dagarna framför datorn. Jag erkänner, många barn/ungdomar sitter för mycket framdör datorn. Tvn också för den delen! Vi glömmer den fina gemenskapen med brädspel tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Om det är något du blir så tycker jag det är ett tecken om något att du inte var riktigt frisk från första början.

Bara för att jag lätt kan bli frustrerad betyder inte det att jag inte är frisk. Nu hoppar du på mig som om jag inte vore frisk. Visserligen har jag en sjukdom, men den har inget med det att göra.

Du och dina vänner kanske inte blir våldsamma men generellt är det för många som blir det, speciellt de som är runt 10år. Jag har träffat många hockey och handboll spelare som är världens snällaste. Min pojkvän spelade innebandy (målvakt) innan och han var den mest utvisade spelaren på en säsong.. de betyder inte att han blev aggressiv pga sporten! Utan han är lite hetsig i vanliga fall.. Kan kolla på tv så säger han "men tackla han dååååå" liksom.. Jag har själv spelat innebandy (målvakt) men inte var jag aggressiv inte.. jag skallar inte en person med hjälmen bara för att hon slagit mig på fingrarna eller så.

Man kan inte säga att ALLA är sådana, jag säger inte att alla blir våldsamma men det blir allt vanligare och vanligare bland DAGENS 10 åringar. Det oroar mig väldigt mycket. Jag går en dator inriktad linje på gymnasiet och jag ser några killar som lätt blir arga och skriker för att de dör. (jag är ensam tjej på 3 klasser)

Jag har hört om den massakern, de visste inte vad som var rätt och fel och tog sedan livet av sig.. Var det de du menade? Sen de med Ryssland har jag ingen aning om så de tkna jag inte säga något om.


   
SvaraCitera