Aviseringar
Rensa alla

Barn och fritidsprogrammet


Ämnesstartare

Hej finns det någon här som går i barn och fritidsprogrammet på gymnasiet? Jag går i 9an och tänkte kanske välja det. Passar det programmet till folk som har svårt för att plugga? Är det mycket plugg och sånt?

Vad tycker ni om programmet? Glad


   
Citera
Ämnesstartare

det är väl mer praktik än på till exempel samhäll- eller naturvetarlinjerna, men det är ju fortfarande plugg som ska göras.

välj inte linje efter hur mycket eller lite plugg det är, välj något som verkar roligt


   
SvaraCitera

på vilket sätt har du svårt att plugga? förstår du aldrig något? orkar du inte? kan du inte läsa? kommer du inte ihåg vad du läst? har du dålig pluggteknik? ligger du alltid efter klasskompisarna? man kan vara duktig på så mycket även om man har svårt med  en del saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brorsan går sista året där. Är väl inte speciellt mycket plugg vad jag sett...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är lika mycket plugg som de andra linjerna. Sedan finns det linjer som är ovanligt teori-inriktade så som natur och samhäll. Men om du bara gör ditt bästa så kommer gymnasiet inte vara nåt problem för dig. Välj utefter vad som verkar motiverande, det viktiga är att du orkar hela vägen. Vilken linje är av mindre betydelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är mer fokus på att du ska lära dig eftersom det är en yrkesinriktad utbildning. mycket uppgifter. gå inte den linjen om du vill jobba med barn och inte gillar dom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga Xisco 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
på vilket sätt har du svårt att plugga? förstår du aldrig något? orkar du inte? kan du inte läsa? kommer du inte ihåg vad du läst? har du dålig pluggteknik? ligger du alltid efter klasskompisarna? man kan vara duktig på så mycket även om man har svårt med  en del saker.

Jag kan inte koncentrera mig och då kommer jag aldrig ihåg vad jag läst och fattar inget. Jag orkar heller inte, jag sitter hellre vid facebook mm.  Så jag brukar skjuta upp det till sista dagen. Det tar liksom hur lång tid som helst för mig med 1 liten läxa så jag blir uttråkad och gör nåt annat. Tack för svaret 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonymmmm: jag sitter hellre vid facebook mm.

Så problemet är inte att du har svårt plugg, utan snarare svårt att slita dig från annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman: Fråga Xisco

För att?
Jag gick samhäll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

För att?
Jag gick samhäll.

för att du pluggade sådant efter gymnaiet


   
SvaraCitera

anonymmmm: Jag kan inte koncentrera mig och då kommer jag aldrig ihåg vad jag läst och fattar inget. Jag orkar heller inte, jag sitter hellre vid facebook mm.  Så jag brukar skjuta upp det till sista dagen. Det tar liksom hur lång tid som helst för mig med 1 liten läxa så jag blir uttråkad och gör nåt annat. Tack för svaret 🙂

Okej! Du kan alltid försöka med att ändra studieteknik, sitta en liten stund varje dag och läsa lite i taget (förslagsvis på ett bibliotek eller på skolan, hemma funkar det aldrig för mig). Ibland kan man också få saker förklarade på youtube, blir enklare att förstå när man läser i boken sen. Sammanfatta korta stycken du läst för dig själv, använd färgpennor och gör punkter. Gör konstiga berättelser du kan haka upp information på för att komma ihåg händelseförlopp eller så.

Ibland kan det vara koncentrationssvårigheter, men då brukar man också ha svårt med att sitta still en kortare tid, att man inte orkar sitta på en lektion eller att man inte orkar lyssna på någon som pratar innan det kryper i benen och tankarna vandrar. Oavsett vilken linje du väljer så kan det vara bra att börja med att förbättra din studieteknik, googla på det för tips. Att skjuta upp till sista dagen och bara sitta vid facebook gör att vem som helst får svårt att koncentrera sig, pga stress och pga att det finns distraktioner runtom som man hellre håller på med.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman: för att du pluggade sådant efter gymnaiet

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Nej.

Fritidsledare?


   
SvaraCitera