Aviseringar
Rensa alla

Barn till alkoholiserade föräldrar


Ämnesstartare

Selkath:

hitta vänkretsar där du trivs

Selkath:

Piece of cake, eller hur?

Nä, inte alls ju [sad]

smisk:

jag skrämmer bort folk.

Det gör jag också, men pga att jag klamrar fast mig ashårt vid dem. Tydligen tycker folk inte om det....

farbror gugge:

tror de flesta lite halvt osäkra ungdomar skulle kunna känna igen sig på typ alla dedär punkterna. alkoholiserade föräldrar eller ej.

Ja, förvisso, men det kan ju fortfarande vara så att hos vissa är föräldrarna är orsaken. Sen finns det andra orsaker hos andra.


   
SvaraCitera

Ungdomsföreningar, polistiskt obundna eller bundna, finns ju hur mycket olika sådana som helst om man forskar (googlar) lite. Finns kanske nåt där du bor? 😀 Eller du kanske bör flytta till någon större stad där det finns meer av det du tror du behöver. För, ja, det är ju vad du behöver som du får gå efter.
Sommar/vinterläger är ju andra saker man kan göra, eller sommarjobb på nåt exklusivt ställe.


   
SvaraCitera

Eller gå kurser/föreläsning på fritiden! Danskurser eller nån kurs som får dig engagerad i kanske något internationellt hett ämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Selkath:

Ungdomsföreningar,

Men gud vad jobbigt att engagera sig....haha

Selkath:

flytta till någon större stad

Flyttar till Göteborg i höst, räknar med att hitta massa nya spännande saker där jämfört den lilla staden jag bor i nu där man i princip känner alla (och alla är mongon på nåt sätt).


   
SvaraCitera

Jaa men det är ju att engagera sig i spännande saker 😀 Politiskt aktiv behöver man ju inte bli, även om det faktiskt är rätt intressant för man blir rätt lätt medveten om dom stora orättvisorna in the society of today.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Söker du ideligen uppskattning och godkännande?

Nej.

- Har du svårt att se dina egna förtjänster?

Vet inte.

- Är du rädd för kritik?

Det är i regel något jag ogillar.

- Pressar du dig själv för hårt?

Nja.

- Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp?

Jag har aldrig upplevt att allt gått bra för mig.

- Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris?

Vet inte.

- Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv?

Inte på det sättet.

- Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv?

På sätt och vis.

- Isolerar du dig från andra människor?

Ja.

- Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer?

Blir arg tillbaka eller ignorerar dem.

- Har du problem med intima förhållanden?

Stora (om jag gillar personen på riktigt, annars går det förstås lättare).

- Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren?

Möjligen.

- Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd för att vara ensam?

Nej.

- Misstror du ofta dina egna och andras känslor?

Ja.

- Tycker du det är svårt att uttrycka känslor?

För det mesta.


   
SvaraCitera

- Söker du ideligen uppskattning och godkännande?
Nej.
- Har du svårt att se dina egna förtjänster?
Nej.
- Är du rädd för kritik?
Nej.
- Pressar du dig själv för hårt?
Ja.
- Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp?
Nej, fastän det alltid verkar som om det gör det =/
- Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris?
Ja, men det brukar blåsa över efter att jag legat & tänkt på det ett tag.
- Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv?
Ja.
- Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv?
Ja.
- Isolerar du dig från andra människor?
Ja.
- Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer?
Nej, eftersom det verkar som om ungefär 85% av folk i min ålder är helt efterblivna så brukar jag bara bryta ned dem på ett intellektuellt och humoristiskt sätt [badgrin]
- Har du problem med intima förhållanden?
Ja.
- Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren?
Nej.
- Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd för att vara ensam?
Nej.
- Misstror du ofta dina egna och andras känslor?
Nej,
- Tycker du det är svårt att uttrycka känslor?
Nej.

/Ngn som levt med en alkoholmissbrukande pappa i ungefär 11 år, men han är fullt nykter nu efter ngt sorts rehabiliteringsprogram [y]


   
SvaraCitera

Känner igen mig i typ allt, fast det var värre innan.


   
SvaraCitera