Aviseringar
Rensa alla

Barn utan att ha en kille/man (skulle du kunna tänka dig?)


Ämnesstartare

jag skulle. ni undrar kanske varför?
jo för jag är inte i behov av någon man. Barn däremot, det är jag beroende av[smile]Eller jag vill väldigt gärna ha det iaf. Och jag vill inte känna att jag behöver hitta en bra kille först.liksom, det behövs verkligen inte.

Vad säger ni, tjejer? Skulle ni kunna tänka er att skaffa ett barn (adoptera eller konstgjord befruktning) ?Varför/varför inte?

ps. jag ska inte göra det nu, men kanske i framtiden (om jag inte hittar en man ganska snart,inom 5 år eller så)


   
Citera
Ämnesstartare

detgår:

Barn däremot, det är jag beroende av[smile]Eller jag vill väldigt gärna ha det iaf. Och jag vill inte känna att jag behöver hitta en bra kille först.liksom, det behövs verkligen inte.

Du kanske inte behöver ha en partner, men ett barn behöver två föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kommer nog aldrig att vilja ha barn men om jag hade velat det så hade det inte varit ett hinder att vara manslös, så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anmäler sig som spermdonator genom sexuellt umgänge.


   
SvaraCitera

detgår:

det behövs verkligen inte.

[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

[confused].

jaha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Du kanske inte behöver ha en partner, men ett barn behöver två föräldrar.

Ett barn behöver bra förebilder (kanske helst både manlig och kvinnlig) men vem påstår att den manliga förebilden måste vara just föräldern?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte


   
SvaraCitera

Varför inte liksom? Jag vill självklart inte ha barn nu, men om jag skulle få för mig att skaffa i framtiden tror jag inte det skulle spela så stor roll om jag är ensamstående eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Du kanske inte behöver ha en partner, men ett barn behöver två föräldrar.

Varför?


   
SvaraCitera

Jag hade då verkligen inte skaffat barn om jag visste att barnet inte skulle få någon pappa. Man måste faktiskt tänka på barnets bästa också, inte på sin egen bästa att du själv vill ha ett barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detgår:

(kanske helst både manlig och kvinnlig)

Varför då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade kunnat göra det med en fru.[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detgår:

Ett barn behöver bra förebilder (kanske helst både manlig och kvinnlig) men vem påstår att den manliga förebilden måste vara just föräldern?

mablethorpe:

Varför?

Nu använde jag "förälder" lite löst - menade inte nödvändigtvis en biologisk förälder. Men barnet behöver mer än bara en säker punkt i tillvaron, och risken är stor att om man blir ensamstående förälder så blir barnet för mycket ensamt (alternativt riskerar föräldern att bli överstressad av kombinationen av att ta hand om ett barn och vara arbetslös, vilket troligen är alternativet). Dessutom blir barnet mycket mer utsatt utifall att det händer föräldern något.

Man behöver vara minst två personer som verkligen kan ta på sig ansvaret med barnet. Menar inte att det är omöjligt att få ett välmående barn ensam, men statistiken ser inte bra ut - barn som växt upp med bara en förälder är gravt överrepresenterade i statistik för både brottslighet och psykiska problem.

Det handlar om att ge barnet de bästa möjliga förutsättningarna, och då tror jag det krävs minst två personer som kan dedikera sig till barnet (plus gärna fler som kan hjälpa till och lasta av de två, och det är där andra släktingar generellt kommer in).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade jag levt om mitt liv och ändrat det som jag ville, skulle jag haft en pappa. Nu hade jag inte det, eller mamma hade en sambo som var fadersfigur tills jag var 6 typ, men jag tror att jag skulle mått bättre med en och samma pappa hela vägen.

Varför tror du själv att det är svårare att få adoptera eler ha fosterbarn om man är ensamstående?


   
SvaraCitera