Aviseringar
Rensa alla

Barnfattigdomen: Överdriven eller inte?


Ämnesstartare

Jag gissar att många har sett uppdrag granksnings senaste avsnitt. I de avsnitt gick de igenom ifall barnfattigdomen var övdriven och inte så sann som verkligheten visade. Det här skapade även mycket kritik mot programmet.

Jag kan själv anse att den bilden politiker och organisationer ger ut om barnfattigdomen i Sverige är rätt överdriven och bara skadar de verkliga problemet för "fattiga barn" i Sverige. Vad anser ni? Vad tror ni är ett fattigt barn i dagens Sverige?


   
Citera

Vad får du ut av att försöka debunka fattigdomen i Sverige?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Vad får du ut av att försöka debunka fattigdomen i Sverige?

Va? [shake] Det gör jag väl inte. Vart får du det ifrån? Va? [shake] Jag nämnde bara att jag kan hålla med uppdrag granskning om hur barnfattigdomen är lite överdriven om man skall jämföra sig med u-länder. Sedan undra jag bara hur andra ser på den frågan. En vanlig samhällsfråga som jag ställer i ett forum. Det är väl en OK tråd eller?


   
SvaraCitera

Personligen tror jag att i de fall det existerar sådan barnfattigdom (dvs att barnen går hungriga och saknar vinterkläder) beror det nästan alltid på att de har föräldrar som missbrukar och därmed borde de barnen inte ens bo med sina föräldrar.

Att det är utbrett i andra fall är jag skeptisk till, dock är jag väl kanske inte rätt person att uttala mig i frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Personligen tror jag att i de fall det existerar sådan barnfattigdom (dvs att barnen går hungriga och saknar vinterkläder) beror det nästan alltid på att de har föräldrar som missbrukar och därmed borde de barnen inte ens bo med sina föräldrar.

Jag håller helt klart med. Jag gissar att organisationerna och politikerna inte tar upp just den orsaken till fattigdomen.


   
SvaraCitera

Anura:

Jag gissar att organisationerna och politikerna inte tar upp just den orsaken till fattigdomen.

varför skulle de inte göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

varför skulle de inte göra det?

Ifall så vore fallet så är det inte så osannolikt att barnen även blir misshandlade eller att de går i dåliga kläder som skolorna borde ha tagit och då hade även media tagit upp det då organisationerna säger att det är en kvarts miljon som lever på de viset.

I UG så nämndes det om familjer som lever på försörjningsstöd vilka är i kategorin barnfattigdom men inte många gånger nämndes det om ev Missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte vad man menar med att bilden skulle vara överdriven, jag hör nästan aldrig talas om den [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

Förstår inte vad man menar med att bilden skulle vara överdriven, jag hör nästan aldrig talas om den

Hm.. för att organisationerna jämför det med hur barn i u-länder har det och säger att en kvarts miljon barn lever under samma förutsättningar. Det är väldigt mycket.


   
SvaraCitera

Anura:

Hm.. för att organisationerna jämför det med hur barn i u-länder har det och säger att en kvarts miljon barn lever under samma förutsättningar. Det är väldigt mycket.

Vad tänker du att dessa organisationer har för intresse av att folk har en uppfattning att en kvarts miljon barn lever i fattigdom? Det låter på dig som att det är någon konspiration. Jag gissar på att du ens aldrig mött dessa barn och antagligen aldrig kommer göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Det låter på dig som att det är någon konspiration. Jag gissar på att du ens aldrig mött dessa barn och antagligen aldrig kommer göra det.

Det har jag inte gjort. Jag dömer inte, jag är den sista personen som skall döma andra. Jag bara dömer av den bilden som har getts för Sverige. Vi är ju ett i-land jag har bara lite svårt att se att så många barn i Sverige lever som barn i u-länder. Har du träffat på ett barn som lever på de viset? Det är ju en kvarts miljon barn som lever på de viset, då borde någon ha sett det. Vilket det nämns väldigt lite om.


   
SvaraCitera

Anura:

I UG så nämndes det om familjer som lever på försörjningsstöd vilka är i kategorin barnfattigdom men inte många gånger nämndes det om ev Missbruk.

aha okej

Chi Huang Ti:

Förstår inte vad man menar med att bilden skulle vara överdriven, jag hör nästan aldrig talas om den

tydligenb körde bris och rädda barnen rätt hårt på den

tevepro:

Vad tänker du att dessa organisationer har för intresse av att folk har en uppfattning att en kvarts miljon barn lever i fattigdom?

troligtvis blir folk mer villiga att skänka pengar om de hör så hemska siffror


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hm.. för att organisationerna jämför det med hur barn i u-länder har det och säger att en kvarts miljon barn lever under samma förutsättningar. Det är väldigt mycket.

Tror ej man kan jämföra sveriges fattigaste med de fattigaste i u-länder. Dock har ju en stor del av barnen i många "u-länder" det ganska bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

Dock har ju en stor del av barnen i många "u-länder" det ganska bra.

Va? På vilket sätt har dom det bra?


   
SvaraCitera

Det är organisationernas kampanjer som fått kritik, inte forskningen som ligger till grund för kampanjerna. Rädda Barnens rapport säger att det finns många barn som lever i ekonomisk utsatthet, och än så länge finns det så vitt jag vet ingen kritik mot den. Det finns alltså definitivt fattiga barn i Sverige, men majoriteten är inte så fattiga som de framställts i Bris och Majblommans kampanjer (Rädda Barnens liknande kampanj lades ner 2011 och visades aldrig ens).

Jag tycker snarare att det skadar de barn som lever i ekonomisk utsatthet att vi ska behöva diskutera huruvida de över huvud taget finns. [crazy]


   
SvaraCitera