Aviseringar
Rensa alla

Batteritid 30 min med Ubuntu


Ämnesstartare

Jag använder Ubuntu 10.04, under windows 7 hade jag 3-4 h batteritid. Under Ubuntu 10.04 har jag 33 min, den börjar på 27% laddat även då den varit med laddare i flera dygn. Några ider? Har HP ProBook 4510s.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

byt till windows 7 igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

laddat även då den varit med laddare i flera dygn. Några ider? Har HP ProBook 4510s.

Du borde inte ladda din laptop i flera dygn[no-no]

Men det låter konstigt att ubuntu verkligen kan konsumera all den energin på så kort tid, är du säker på att tiden inte bara är felberäknad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konstigt. Jag använder Ubuntu på denna datorn och upplever inte alls det problemet. Tvärtom, får mer batteritid än med Windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du borde inte ladda din laptop i flera dygn

den slutar typ ladda vid 27%?

aristoteles:

Men det låter konstigt att ubuntu verkligen kan konsumera all den energin på så kort tid, är du säker på att tiden inte bara är felberäknad?

Ja, tycker jag med... fattar inget. LEEDSEN [cry]

passaro:

konstigt. Jag använder Ubuntu på denna datorn och upplever inte alls det problemet. Tvärtom, får mer batteritid än med
Windows.

Det borde ju det med powertop och så [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Men dör den verkligen efter 33 minuter då? Annars räknar den ju bara fel på ditt batteri. I så fall är det förvisso irriterande, men inte katastrofalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men dör den verkligen efter 33 minuter då? Annars räknar den ju bara fel på ditt batteri. I så fall är det förvisso irriterande, men inte katastrofalt.

Jag tänkte också att vafan den måste räkna fel. Men datorn stängs av efter typ 40 min iaf. Den hoppar lite upp och ner hur lång tid de är kvar och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu står det 20 min kvar och 29,9 % laddat helt mysko [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

den slutar typ ladda vid 27%?

Då kanske du har skadade celler i ditt batteri?


   
SvaraCitera
Åtta

Asha:

Men datorn stängs av efter typ 40 min iaf.

När batterinivån är kritiskt låg så har jag för mig att datorn stängs av eller somnar - per default. Prova att gå in i System → Preferences → Power Management → On Battery Power och sedan ändra vad som händer när batterinivån är låg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

När batterinivån är kritiskt låg så har jag för mig att datorn stängs av eller somnar - per default. Prova att gå in i System → Preferences → Power Management → On Battery Power och sedan ändra vad som händer när batterinivån är låg.

Ändrat från Hibernate till Shutdown nu, ska köra utan laddare nu så får man väll se vad som händer =)

aristoteles:

Då kanske du har skadade celler i ditt batteri?

Tvekar på att installera Ubuntu skadar batteriet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Ändrat från Hibernate till Shutdown nu, ska köra utan laddare nu så får man väll se vad som händer =)

Då kommer den ju fortfarande stänga av sig xD

Asha:

Tvekar på att installera Ubuntu skadar batteriet.

Nej har inte påstått att det skadade ditt batteri, men kanske din flera dygns-laddning gjorde det[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Då kommer den ju fortfarande stänga av sig xD

Jo, men tänkte då KANSKE inte en process startar som när viloläge startar.

aristoteles:

Nej har inte påstått att det skadade ditt batteri, men kanske din flera dygns-laddning gjorde det

Du menar att ubuntu förstörde batteriet alltså? För det ska ju gå att ha i laddaren utan att datorn laddar batteriet när de är på 100%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Jo, men tänkte då KANSKE inte en process startar som när viloläge startar.

Kan du inte be den att inte göra nånting?[tard]
För jag kan säga redan nu att det som kommer hända är att den når låg batterinivå och stänger av[blush]

Asha:

Du menar att ubuntu förstörde batteriet alltså?

Nej, var har jag påstått något så absurt?

Asha:

För det ska ju gå att ha i laddaren utan att datorn laddar batteriet när de är på 100%

Beror alldeles på vilken dator man har. Jag kan inte det.


   
SvaraCitera
Åtta

Fattar inte. Det står rätt mycket om din laptop här, men ingen tycks ha haft samma problem som du.

Jag föreslår att du söker hjälp på ubuntuforums.org.


   
SvaraCitera