Aviseringar
Rensa alla

BDD, dysmorfobi


Ämnesstartare

Undrar bara om det är fler här på UM som lider av BDD (Body Dysmorphic Disorder) eller "inbillad fulhet" som den besrivs som?


   
Citera

att man tror att man är ful?


   
SvaraCitera

Tycker de flesta som inte har det borde ha det ;c


   
SvaraCitera

det lider ju iaf nästan alla tjejer av[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det lider ju iaf nästan alla tjejer av

Haha nej inte på samma nivå som en som är sjuk i BDD på riktigt [rolleyes]


   
SvaraCitera

niljon:

Haha nej inte på samma nivå som en som är sjuk i BDD på riktigt rolleyes]

jo jag vet men kända bara att jag va tvungen


   
SvaraCitera

fejkdiagnos


   
SvaraCitera

Jag hade den störningen i flera år utan sjukdomsinsikt.
Jag gömde mitt ansikte i mitt långa hår, kunde inte titta på någon, hade konstiga ritualer för att dölja mitt ansikte i profil. Jag satt hemma hela dagarna, skolkade- jag hade 70% frånvaro för att jag trodde att alla trodde att jag var missbildad i ansiktet. Jag sparade pengar till plastikoperation av näsan, faktiskt hann jag skrapa ihop 10,000. Jag bar inte glasögon fastän jag behövde då jag tyckte att jag såg ännu värre ut i profil med dem på mig. Jag kollade ner i marken när jag gick och snubblade konstant på grund av att jag hade ansiktet i håret+ då att jag inte ens korrigerade mitt synfel- därmed såg jag ingenting.

Såhär efteråt har jag begripit att anledningen till att folk råstirrade på mig är alla de ritualer jag hade, mitt helt störda beteende. INTE att jag var "ful".


   
SvaraCitera

OF 5:

det lider ju iaf nästan alla tjejer av

Skulle inte tro det, isåfall skulle du inte ens se av tjejerna. Har man BDD är man bunden till hemmet och umgås inte heller med folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Har man BDD är man bunden till hemmet och umgås inte heller med folk.

Så behöver det inte vara, jag har BDD men är ute och festar samt umgås med vänner. Fast jag är besatt av speglar, kan inte vara utan någon form av spegel i 10 minuter utan måste hela tiden kontrollera mitt utseende.


   
SvaraCitera

niljon:

Så behöver det inte vara, jag har BDD men är ute och festar samt umgås med vänner. Fast jag är besatt av speglar, kan inte vara utan någon form av spegel i 10 minuter utan måste hela tiden kontrollera mitt utseende.

Jaså, då har jag lärt mig något nytt.


   
SvaraCitera

Ja, fast den är inte inbillad.


   
SvaraCitera

Infraröd:

fejkdiagnos

[tired]


   
SvaraCitera

niljon:

Så behöver det inte vara, jag har BDD men är ute och festar samt umgås med vänner. Fast jag är besatt av speglar, kan inte vara utan någon form av spegel i 10 minuter utan måste hela tiden kontrollera mitt utseende.

Har du fått en diagnos eller antar du bara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst att folk med BDD kan operera ansiktet (och resten och kroppen, förstås) hur mycket som helst. Jag vet nu inte om det här är sant, men det stod om en patient som led av detta, och han skall tydligen ha skjutit sin kirurg när han inte blev nöjd med resultatet på någon kroppsdel i sitt ansikte. [sad]


   
SvaraCitera