Aviseringar
Rensa alla

BDD eller inte?


Ämnesstartare

Jag har läst om sjukdomen BDD. Och jag tycker det stämmer väldigt bra in på hur jag känner och tänker.

Hittade dessa tecken som stämmer in på mig.

• Födelsemärken eller fräknar är för stora
• Besatthet hur näsa, ögon, haka eller andra delar ser ut
• Formen på ansiktet
• Små ärr eller andra hudirritationer
• Bröststorlek eller storlek på könsorganen
• Man undviker speglar (ibland kan jag titta på spegeln hemma hur länge som helst. Och ibland undvika speglar)
• Undviker att bli fotograferad
• Upprepar hela tiden att tex kamma sig ofta
• Döljer sig bakom mycket smink (har en coverstick jag använder under ögonen)

Och att 54% av dom som har BDD är kroppsbyggare.
• Överdriven bruk av reflekterande ytor
•Jämför sig ständigt med andra

Gillar inte när folk ser mig ifrån sidan. Och att jag kan få ångest när jag ser mig i spegeln. Är alltid orolig hur jag ser ut på andra ställen än hemma. Är 15år gammal och är det mellersta barnet.

Finns det något man kan göra själv emot BDD? Och kan någon avgöra om jag har det? Vart kan jag få hjälp?


   
Citera
Åtta

JMartinH:

Och kan någon avgöra om jag har det?

Gå till läkare.


   
SvaraCitera

En psykiatriker kan diagnosticera det. Om du är femton kan du antagligen få hjälp från BUP. De har en lista med mottagningar här.


   
SvaraCitera

Åtta:

Gå till läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

lista med mottagningar

Fanns ingen mottagning i min stad.


   
SvaraCitera

JMartinH:

Fanns ingen mottagning i min stad.

Var bor du?


   
SvaraCitera

tkr att d låter som dom flesta tonåringar [cute]


   
SvaraCitera

Fliickansofia:

tkr att d låter som dom flesta tonåringar

I så fall har du nog inte riktigt koll på vad "besatthet" faktiskt innebär i sammanhanget.


   
SvaraCitera

mediakatt:

I så fall har du nog inte riktigt koll på vad "besatthet" faktiskt innebär i sammanhanget.

Kanske inte, men tkr ändå att det låter som sånt dom flesta oroar sig över


   
SvaraCitera

Fliickansofia:

Kanske inte, men tkr ändå att det låter som sånt dom flesta oroar sig över

Ja. Många tonåringar oroar sig också över sin vikt, känner sig skyldiga om de äter onyttigt eller skippar en träning och undviker plagg som de tycker att de ser tjocka ut i, men det betyder inte att de har samma psykiska problem som en person med ätstörningar.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Ja. Många tonåringar oroar sig också över sin vikt, känner sig skyldiga om de äter onyttigt eller skippar en träning och undviker plagg som de tycker att de ser tjocka ut i, men det betyder inte att de har samma psykiska problem som en person med ätstörningar.

Nej men det känns lite konstigt bara, läste en annan tråd JMartinH där det stod att han inte kunde sluta kolla sig i spegeln och han att gick runt med en speger och kollade i olika ljus, men nu så säger han att han undviker speglar?


   
SvaraCitera

Fliickansofia:

Nej men det känns lite konstigt bara, läste en annan tråd JMartinH där det stod att han inte kunde sluta kolla sig i spegeln och han att gick runt med en speger och kollade i olika ljus, men nu så säger han att han undviker speglar?

Tja, han kanske ljuger?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Tja, han kanske ljuger?

ungefär som en vanlig tonåring då alltså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JMartinH:

Finns det något man kan göra själv emot BDD?

Nej. KBT är det väl typ som gäller.

JMartinH:

Och kan någon avgöra om jag har det?

Leg. psykiater eller leg. psykolog, krävs för att ställa diagnos på allvarligare och ovanligare psykiska störningar, sådana finns hos BUP. Din skolsköterska eller husläkare kan vidareremittera dig dit om du inte kan ta kontakt med dem själv.

Fliickansofia:

ungefär som en vanlig tonåring då alltså

Vad vinner du på att försöka förminska trådskaparens upplevda problem? Varken du eller jag kan här forumledes vare sig säga om han inte har några problem alls, har BDD eller är hypokontriker. Vi har psykiatrar av en anledning. Att man tittar på sig själv i spegeln i flera timmar kan t.ex. inte vara ett normalt beteende i mina ögon och det är mycket möjligt att det finns personer med BDD som tittar på sig själva i spegeln. Jag uppfyller inte alla diagnoskriteria på någon av de diagnoser jag har: det är få som gör.


   
SvaraCitera

Hampie:

Vad vinner du på att försöka förminska trådskaparens upplevda problem? Varken du eller jag kan här forumledes vare sig säga om han inte har några problem alls, har BDD eller är hypokontriker. Vi har psykiatrar av en anledning

Du har helt rätt


   
SvaraCitera