Aviseringar
Rensa alla

Befria Tibet!


My dreams are her:

Några åsikter?

Alltså, Tibet har varit en kinesisk provins i 500 år, känns lite tramsigt att snacka om att befia. Skall vi befria gotland med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Alltså, Tibet har varit en kinesisk provins i 500 år, känns lite tramsigt att snacka om att befia. Skall vi befria gotland med?

Nu är Gotland inte under förtryck.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Nu är Gotland inte under förtryck.

Haha, fråga en gotlänning under visbyveckan om han känner sig förtryckt av 08or 😉

Skämt och sido, tibet är inte mycket mer förtryckt än andra kinesiska provinser. Jag har varit där och fick förklarar för mig (av en kinesisk guide) att det hela är en komplicerad historia.

Att tibet kräver självständighet är som om norrland skulle göra detsamma, skulle sverige acceptera det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Att tibet kräver självständighet är som om norrland skulle göra detsamma, skulle sverige acceptera det?

Nu är jag inte så påläst i Kinesisk kultur och historia men jag tycker att Tibet ska bli fritt men om det ska bli självständigt är en annan fråga.
Vad jag mer anser mer är att de inte ska behöva ha begränsad frihet.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Vad jag mer anser mer är att de inte ska behöva ha begränsad frihet.

Anledningen till den begränsade friheten grundas i att Tibet försöker bli självständiga. Kina känner sig tvingade att ha Tibet under militär kontroll så länge de snackar om att bli ett eget land.

Lite moment 22 över det hela..


   
SvaraCitera

iosib:

befria världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Anledningen till den begränsade friheten grundas i att Tibet försöker bli självständiga. Kina känner sig tvingade att ha Tibet under militär kontroll så länge de snackar om att bli ett eget land.

Lite moment 22 över det hela..

Vill ha frihet i hela världen.


   
SvaraCitera
nrg89

Befria Tibet?

Bara så vi inte får varandra kring bakfoten här nu, det var väldigt hemskt att kineserna mördade flera utav Tibets invånare och tog bort deras eget styre, och de fortsätter att förtrycka deras åsikter och drog med dem i Kulturrevolutionen och Det Store Hoppet Framåt. Ondskefull skit.

Men Tibet var en teokrati innan kineserna kom. Dalai Lama var aldrig vald som ledare, och folket levde i fattigdom medan klostret var mer utsmyckat än de flesta palats. Skall vi ge dem makten igen?

Kinas ekonomi växer lavinartat och Lhasa har fått mycket bättre infrastruktur under kinesiskt inflytande. De är fortfarande en väldigt hemsk regim, men det är tyvärr ett faktum att demokrati har en prislapp, och Kina kan inte betala det riktigt än. Alltså, Kina visar stor potential för att kunna föra Tibet in i 2000-talet som en modern, demokratisk del av världen antagligen inom den här hälften av århundradet.

Men Dalai Lama, vad har han visat för potential som härskare av det landet?

(Förresten tycker jag situationen är bra mycket värre för uighurerna i Xinjiang, jag visste att det skulle bli upplopp där igen, och det hände till föga förvåning)


   
SvaraCitera

Jag är tibetan, det funkar skitbra. Laggar dock lite.


   
SvaraCitera

Bring back feudalism! [confused]


   
SvaraCitera

AndyH:

(av en kinesisk guide)

Källkritik FTW.


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Källkritik FTW.

Det faktum att jag skrev att guiden var kinesikt skulle ju kunna tolkas som att jag var medveten om att källan kanske inte var den mest objektiva..


   
SvaraCitera
nrg89

My dreams are her:

Nu är jag inte så påläst i Kinesisk kultur och historia men jag tycker att Tibet ska bli fritt men om det ska bli självständigt är en annan fråga.

På vilket sätt är Tibet mindre fritt än andra kinesiska provinser? Kina har 1,4 miljarder invånare, och bara runt 1 miljard är han-kineser, så de har 400 miljoner människor som tillhör minoriteter. Mongolerna, koreanerna, kazakherna, uighurerna, hui, ja hur många som helst som får sina rättigheter kränkta av en stat som styr medierna och kulturen. Varför skall just tibetanerna få hjälpen?


   
SvaraCitera

AndyH:

Att tibet kräver självständighet är som om norrland skulle göra detsamma, skulle sverige acceptera det?

Intressant att de flesta i den här tråden berättigar förtryck genom att hänvisa till andra förtryck. Självklart ska fristående provinser få bli självständiga om det är deras önskan. Vill skåne det så fine, vill norrland det så fine. Vad är problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Varför skall just tibetanerna få hjälpen?

Det ska vara så att invånarna i en förtryckt provins ska kunna vara fri och leva som de vill. Kina har en del att jobba på gällande mänskliga rättigheter.


   
SvaraCitera