Aviseringar
Rensa alla

Begränsa batteriladdning till 70% på en Eee PC 1005HA


Ämnesstartare

Flickvännen har nyligen skaffat sig en Eee PC 1005HA, och vill att den ska hålla så länge som möjligt. Som alla vet så mår litiumjonbatterier bäst av att förvaras laddade till ungefär 40-70% så min tanke var att se till att Eee:n slutar ladda vid 70%, men jag hittar tyvärr ingen information om hur jag skulle åstadkomma detta under Windows XP.

Finns det någon Eee PC-användare här som kan kasta lite ljus över situationen? Hur kan jag själv sätta gränser för när en Eee PC med Windows XP ska börja/sluta ladda batteriet?


   
Citera

Jag har själv försökt hitta en sådan lösning under linux men har inte hittat nån info för just eee-serien.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Som alla vet så mår litiumjonbatterier bäst av att förvaras laddade till ungefär 40-70%

[tard] varför? och innebär förvaras att det är under perioder den inte används?


   
SvaraCitera

variabel:

varför? och innebär förvaras att det är under perioder den inte används?

Vissa laptops kan inte koppla ur sina batterier. Om det är fallet här vet jag inte. Men man vill ogärna att batteriet skall laddas till 100% eller tömmas helt, det gäller även under användning.
Så om man har sin dator ikopplad under en period och har inte möjlighet att ta ut batteriet så kan det hjälpa om man sätter upp nåt typ av laddnings-schema.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

[tard] varför? och innebär förvaras att det är under perioder den inte används?

För att litiumjonbatterier tappar kapacitet med tiden. Ju mer laddade de är desto fortare tappar de kapacitet. lrn2google.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

För att litiumjonbatterier tappar kapacitet med tiden. Ju mer laddade de är desto fortare tappar de kapacitet. lrn2google.

Går det inte efter ett tag att fixa det där manuellt med ett någorlunda resultat? När man har fått koll på laddningstiden dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Går det inte efter ett tag att fixa det där manuellt med ett någorlunda resultat? När man har fått koll på laddningstiden dvs.

Visst gör det det, men det är extremt osmidigt att behöva sitta och titta på laddningsmätare, fippla med strömsladdar, etc. Lenovos laptops levereras t o m med ett program för att göra den typen av inställningar förinstallerat, så jag fattar inte varför det ska vara så förbannat svårt för andra att fixa det.


   
SvaraCitera

Batteribög D:


   
SvaraCitera

Does not compute


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera