Aviseringar
Rensa alla

begreppet >>festivalfjortis<<


Ämnesstartare

vad är en festivalfjortis för dig. jag tkr mkt handlar ett pseudoförsök i att vara cool (?) som bottnar i ens egna osäkerhet.

grovt generaliserande:

1. man gillar typ coldplay för att det är mkt pyroteknik (att texten är helt osammanhängande och gitarrackorden plagierade av andra artister är inte så viktigt). personen har även intalat sig själv att det finns nått djup i coldplay vilket är helt befängt.

2. det första denna subart av människan tar upp med en människa man just träffat på gatan är om vilka festivaler man var på 2009. festivalfjortisar gillar att berätta att man >>var där<< och berättar ivrigt om hur grymma nått band var (oftast är bandets >>grymma<< spelning max okej till bra prestationsmässigt).

3. vidare tror också personen att folk är intresserade av att lyssna på de olika festivalhistorier. fast rent konkret har fjortisen max åkt på festival två sommrar. inte mer. o var dessutom där en kortare period enbart. det känns lite fjuttigt.

4. redan i början av december börjar man prata om vilka band som kommer att komma. denna tråd är ett exempel. detta säger sig självt är så löjligt att jag inte ens orkar förklara varför. men det handlar om att i december tänka på sånt tyder på att man verkligen inte har nått liv eller bara försöker på nått sätt vara >>cool<<.

5. den totala avsaknaden av konsekvent musiksmak. festivalfjortisar bryr sig inte alls om att försöka upptäcka en genre. en festivalfjortis kan stå o >>gilla<< lady gaga för att sen >>gilla<< och lyssna på babyshambles. enda orsaken är dock att man vill skryta och intala sig sj om hur roligt man har utan att alls bejaka musiken.

kom gärna med egna apropåer osv. skriv, jag kan vara lika rolig som torsten flink.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

hahah detta va något nytt för mig [y]

om jag skulle gå på festival så tror jag att jag tyvärr skulle falla in i några av de festivalfjortis drag du tagit upp :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

4. redan i början av december börjar man prata om vilka band som kommer att komma. denna tråd är ett e

Biljettsläppen kommer tidigare och tidigare och då är det bra att kolla banden i god tid. Festivalerna är populära, därför köps biljetterna tidigt och därmed bryter också diskussionerna ut tidigt.

Karl Bertil Jonsson:

den totala avsaknaden av konsekvent musiksmak. festivalfjortisar bryr sig inte alls om att försöka upptäcka en genre.

Behöver man upptäcka en genre nu också? Kan man inte bara gilla den musik man gillar utan att försöka vara rationell med det?

Har för övrigt aldrig hört talas om fenomenet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Biljettsläppen kommer tidigare och tidigare och då är det bra att kolla banden i god tid. Festivalerna är populära, därför köps biljetterna tidigt och därmed bryter också diskussionerna ut tidigt.

inte direkt som att biljetterna tar slut i augusti året innan. framförhållning och nästan idioti är olika saker.

Nachac:

Behöver man upptäcka en genre nu också? Kan man inte bara killa den musik man gillar utan att försöka vara rationell med det?

givetvis kan man det. men har svårt att se att man kan gilla så olika saker. okej att en individ gör det. men är dom en hel bunt som gör det konsekvent....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

givetvis kan man det. men har svårt att se att man kan gilla så olika saker. okej att en individ gör det. men är dom en hel bunt som gör det konsekvent

Man kan gilla musik av olika skäl och det kan tilltala en på olika sätt. Visst tror jag det finns folk som går på festivaler och kollar på band de egentligen inte gillar "bara för att", men tror inte det är särskilt vanligt. Det är inte direkt billigt att åka på festival.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

inte direkt som att biljetterna tar slut i augusti året innan. framförhållning och nästan idioti är olika saker.

Nepp, men de tar slut snabbare och snabbare, dessutom tycker jag det är mer naturligt att diskutera banden när de släpps snarare än när festivalen snart äger rum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är inte direkt billigt att åka på festival.

om man kör på den linjen skulle inte modekläder ens existera. klart som fan att folk lägger ut pengar på att framgå som coola o få prestige. om det är nått vi lägger ut pengar så är det på just det.

Nachac:

Visst tror jag det finns folk som går på festivaler och kollar på band de egentligen inte gillar "bara för att", men tror inte det är särskilt vanligt.

icke heller sagt att det är vanligt men finns ju en liten klick


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De behåller självklart också armbanden från P&L på hela året. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

om man kör på den linjen skulle inte modekläder ens existera. klart som fan att folk lägger ut pengar på att framgå som coola o få prestige. om det är nått vi lägger ut pengar så är det på just det.

Sant, men att vara på festival är väl inte riktigt lika "prestigeladdat"? Känner att det bara är just den där lilla klicken som åker som brukar bry sig. (Lilla i relativ bemärkelse.)

Karl Bertil Jonsson:

icke heller sagt att det är vanligt men finns ju en liten klick

Tja, det finns ju folk till allt, så sannolikheten är ju hög.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

De behåller självklart också armbanden från P&L på hela året. [y]

det är det största tecknet. men syns bra så det är lätt att hålla sig undan då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herregud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kvantitet före kvalitet i alla avseenden! alltid! oavsett band! den senaste trenden för det året är även viktigt, shutter shades, färgglada raybans, etc, tänk fjortster.


   
SvaraCitera

Festival fjortis för mig är mer en som vill dra på festival bara för att supa skallen av sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

De behåller självklart också armbanden från P&L på hela året. [y]

[blush][blush]
(iofs inte från p&l men iaf)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, hyfsat klockren beskrivning!


   
SvaraCitera