Aviseringar
Rensa alla

begreppet PK


Ämnesstartare

payphonepimp: menar egentligen inte "så passa dig med vad du slänger dig med för ord!!!", mer att inga ord som har minsta applikation i sociopolitiska sammanhang undviker att samla på sig konnotationer som gör dem känsliga för många ju mer tiden går

"neger" antyder exakt samma sak som "mörkhyad", ändå anses bara en av termerna vara okej att använda idag (men inte länge till, så klart)

"pk" kommer inom en snar framtid vara helt politiskt laddat och bara användas av motståndare till extremvänstern, radikalfeminism, "intersektionalitetstänkare" och dylikt

Förstår poängen. Dock är ju just "politiskt korrekta" människor experter på att stå för vilka de är, hittills finns inget invektiv som biter och på "den sidan" har pk-uppfattningen inte rört sig ur fläcken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det används nedsättande av främst värdekonservativa antifeminister som hatar hbtq-rättigheter, och därför ser jag det som en komplimang att kallas pk av de som menar det som en förolämpning, eftersom det kommer från personer med motsatt värdegrund än vad jag själv har.

Dock är ju detta något som tillfälligt gäller i just Sverige på grund av de åsikter som associeras med pk därför att de just nu är pk. Pk är annorlunda i andra länder, har varit annorlunda i sverige förut och kommer att vara det igen, så den uppfattningen är tillfällig och kontextuell. 

Men är det inte alltid negativt att bara tycka något för att det är de rådande politiska värderingarna i kulturen man befinner sig i, även om det som är PK för tillfället visar sig vara "rätt"? 

En företeelse blir väl inte positiv bara för att det i 1 av 10 gånger slutar i något bra när det samtidigt i alla andra gånger leder till något mycket dåligt? Eller?


   
SvaraCitera

Nedsättande, då det alltid (eller ofta) skrivs att vara det med en negativton där någon anmärker kritiskt på det någon skrivit. 


   
SvaraCitera
mynona

Niklas: Men är det inte alltid negativt att bara tycka något för att det är de rådande politiska värderingarna i kulturen man befinner sig i, även om det som är PK för tillfället visar sig vara "rätt"? 

En företeelse blir väl inte positiv bara för att det i 1 av 10 gånger slutar i något bra när det samtidigt i alla andra gånger leder till något mycket dåligt? Eller?

Nej, för mig är det så här: de åsikter som råkar vara pk i just Sverige råkar stämma överens med mina värderingar. Och jag är stolt över mina värderingar. Jag är stolt över att stå för dem även inför de som ser ned på dem och särskilt inför personer med motsatt värdegrund än jag själv. 

Som sagt: 

mynona: Dock är ju detta något som tillfälligt gäller i just Sverige på grund av de åsikter som associeras med pk därför att de just nu är pk. Pk är annorlunda i andra länder, har varit annorlunda i sverige förut och kommer att vara det igen, så den uppfattningen är tillfällig och kontextuell.

Hade jag levt i Saudiaarabien hade mina åsikter inte varit pk. Då hade jag i stället varit stolt över att vara anti-pk.

Det finns inget värde i pk som sådant. Det finns värde i just de åsikter som i sverige är pk - enligt just mig, eftersom de råkar överenstämma med mina, på samma sätt som det som är pk i saudiarabien ses som värdefullt där, osv. det är subjektivt. 

jag ser inget fel i att betrakta det som sverige-kontextuellt. jag vet inte om pk-motståndarna här reflekterar över något annat pk än det som är pk just i sverige. 


   
SvaraCitera

i saudiarabien är det pk att lyda och stötta sharialag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varken eller 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:
Men är det inte alltid negativt att bara tycka något för att det är de rådande politiska värderingarna i kulturen man befinner sig i, även om det som är PK för tillfället visar sig vara "rätt"? 

jo. folk som gör detta försöker ju typ alltid att bortförklara det som något annat.

gudomlig auktoritet exempelvis.


   
SvaraCitera

Nu röstade jag visst på ''positivt'' men att säga till någon att hen är PK kanske inte ses som positivt för vissa men för andra så är det, det. Men jag skulle nog inte vilja påstå att det finns en negativ betydelse i det eftersom att de som är PK vill ju också kalla sig det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Det finns inget värde i pk som sådant. Det finns värde i just de åsikter som i sverige är pk - enligt just mig, eftersom de råkar överenstämma med mina.

Okej, men håller du inte med om att det alltid är farligt att bortse från fakta när man tar politiska beslut eftersom det utifrån detta alltid innebär en stor risk att man hamnar fel?

Och skulle du inte säga att vi även i Sverige ser konkreta problem som kommit från just politisk korrekthet, alltså att den inte alls är smärtfri i Sverige?


   
SvaraCitera
mynona

Niklas:

Okej, men håller du inte med om att det alltid är farligt att bortse från fakta när man tar politiska beslut eftersom det utifrån detta alltid innebär en stor risk att man hamnar fel?

Och skulle du inte säga att vi även i Sverige ser konkreta problem som kommit från just politisk korrekthet, alltså att den inte alls är smärtfri i Sverige?

Javisst, men politik handlar inte alltid om att se fakta utan också om att skapa verkligheten , eftersom det är just politiken som skapar den verklighet vi lever i, så det är inte en så lätt fråga som man kan tro. 

jag antar här att du talar om invandring. det har jag inte alls tagit med i begreppet pk. Det enda jag ser i begreppet Sverige-pk är: "Jämlikhet mellan könen, normkritik och hbtq-rättigheter". Det är vad som är viktigt och prioriterat för mig - invandring är en angelägen fråga om ja, det har skötts fel länge, kanske delvis pga vad som ansetts lämpligt att säga pga SD osv, men det är inte vad jag främst associerar med begreppet, därav är mina associationer kring begreppet frilagda från frågan. jag vet att de flesta inte kan se någonting annat än invandring, så till den grad att "politik" har blivit synonymt med "invandringsfrågan", men jag är inte sådan själv och därmed heller inte mina associationer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp:
i saudiarabien är det pk att lyda och stötta sharialag

Och i Sverige är det att stötta den politik som får människor att dö i medelhavet och kvinnor våldtagna i Sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Javisst, men politik handlar inte alltid om att se fakta utan oockså om att skapa vrkligheten , eftersom det är just politiken som skapar dn verklighet vi lever i, så det är inte en så lätt fråga som man kan tro. 

jag antar här att du talar om invandring. det har jag inte alls tagit med i begreppet pk. Det enda jag ser i begreppet Sverige-pk är: "Jämlikhet mellan könen, normkritik och hbtq-rättigheter". Det är vad som är viktigt och prioriterat för mig - invandring är en angelägen fråga om ja, det har skötts fel länge, kanske delvis pga vad som ansetts lämpligt att säga pga SD osv, men det är inte vad jag främst associerar med begreppet, därav är mina associationer kring begreppet frilagda från frågan. 

invandringen är den absolut viktigaste komponenten i Sverige-PK. varför bortse från den? man diskuterar inte samma sak då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Javisst, men politik handlar inte alltid om att se fakta utan oockså om att skapa vrkligheten , eftersom det är just politiken som skapar dn verklighet vi lever i, så det är inte en så lätt fråga som man kan tro.

Alright! Tumme upp

mynona: jag antar här att du talar om invandring. det har jag inte alls tagit med i begreppet pk. Det enda jag ser i begreppet Sverige-pk är: "Jämlikhet mellan könen, normkritik och hbtq-rättigheter". Det är vad som är viktigt och prioriterat för mig - invandring är en angelägen fråga om ja, det har skötts fel länge, kanske delvis pga vad som ansetts lämpligt att säga pga SD osv, men det är inte vad jag främst associerar med begreppet, därav är mina associationer kring begreppet frilagda från frågan.

Ja, det är ju svårt att inte beröra den när politisk korrekthet ställt till det så mycket i just det området. Men okej. Dock skulle ju de flesta stödja de ställningstaganden du väger in i definitionen, det skulle ju isåfall innebära att i princip alla är PK, inklusive jag? Eller?


   
SvaraCitera

Niklas:

Och i Sverige är det att stötta den politik som får människor att dö i medelhavet och kvinnor våldtagna i Sverige. 

människor dör i medelhavet på grund av sånt som är pk i länder som saudiarabien, inte som sverige

och de flesta ~politiskt korrekta människor~ skulle mena att våldtäkt är ett centralt problem; kanske rentav att sverige är en våldtäktskultur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp: människor dör i medelhavet på grund av sånt som är pk i länder som saudiarabien, inte som sverige

Det är väl delat ansvar. Hade Saudiarabien fört samma politik men Sverige inte så hade ju färre dött i medelhavet. 

payphonepimp: och de flesta ~politiskt korrekta människor~ skulle mena att våldtäkt är ett centralt problem; kanske rentav att sverige är en våldtäktskultur

Ja, det är ju det man säger. Men man förespråkar och stödjer fortfarande den politik som direkt leder till att fler kvinnor råkar ut för våldtäkter. Det är ju just det som är grejen med politisk korrekthet. Man är så inställd på att tycka rätt så att man inte ser, alternativt ignorerar, de fruktansvärda praktiska följder som ens politik leder till.


   
SvaraCitera