Aviseringar
Rensa alla

Behålla upphittad mobil


dazed:

Skit på dig herr Montana,lämna in den till polisen first thing på måndag unge.

patrick bateman:

ingen spårar en rutten telefon. om jag hade tappt bort min mobil för 5 år sen hade jag inte gått till polisen och sagt spåra min telefon, den är försvunnen. sen tror jag inte heller idag att polisen prioriterar borttappna telefoner. är man så dum i huvudet att man tappar bort en telefon för massa pengar får man skylla sig själv

... [crazy]


   
SvaraCitera

dazed:

Skit på dig herr Montana,lämna in den till polisen first thing på måndag unge.


   
SvaraCitera

Xisco:

Typiskt Real-fans... 😉

OnT: håller inte alls med dig. Rätt är rätt och fel är fel (enligt lagboken), svårare än så är det inte.

hur kan allt vara typiskt real fans?

okej. fast håller inte med dig. lagen är bara ord på papper. så länge man inte mördar folk eller bränner ner hus så är den rätt oseriös. folk laddar ner saker, har sex under 15, går mot rött ljus och skräpar ner osv

tappar nån nåt kan den som hittar det lika gärna behålla det. alltid stört mig på folk som säger annat och leker moraltant. hittar nån här en tappat plånbok med 5000 kr i sig så kommer 99,9 % av oss behålla skiten. omoralistiskt ja, men vem bryr sig. man gör vad som är bäst för en själv.


   
SvaraCitera

patrick bateman:

man gör vad som är bäst för en själv.

Sen att det eventuellt bryter mot lagen i landet du befinner dig i skiter du totalt i?


   
SvaraCitera

Xisco:

Sen att det eventuellt bryter mot lagen i landet du befinner dig i skiter du totalt i?

ja. så länge jag inte gör nån allvarlig skada mot någon. lagen är bara riktlinjer.


   
SvaraCitera

patrick bateman:

ingen spårar en rutten telefon.

Välkommen till 2010-talet; det första man gör när man tappat bort sin telefon är att fråga Internet var den är.

patrick bateman:

om jag hade tappt bort min mobil för 5 år sen hade jag inte gått till polisen och sagt spåra min telefon, den är försvunnen.

För fem år sedan hade du inte en telefon värd 5000 spänn, med inbyggd funktionalitet för att tala om var den befinner sig på ett ögonblick. Tack vare den funktionaliteten är en "borttappad" telefon knappast borttappad - ägaren kan enkelt ta reda på var den befinner sig, så länge inte något ohederligt as som du själv gett sig fan på att stjäla den.

Sedan handlar ju inte tråden om en borttappad och upphittad telefon, utan om en som är stulen. OP vill vidta åtgärder för att den som tappat telefonen inte ska kunna hitta den igen - själva definitionen av stöld.

patrick bateman:

sen tror jag inte heller idag att polisen prioriterar borttappna telefoner.

Går du till polisen och säger "hej, den här killen har tagit min telefon och vägrar lämna tillbaka den, just nu är den på den här adressen" brukar polisen inte ha något emot att ställa upp en halvtimme.

patrick bateman:

är man så dum i huvudet att man tappar bort en telefon för massa pengar får man skylla sig själv

Jag ska komma ihåg det om jag skulle få syn på din "borttappade" cykel. Eller bil, för den delen.

patrick bateman:

där har vi det sjuka storebror samhället vi lever i

Att polisen kan spåra dig dygnet runt är inget problem, men att man kan köpa en telefon som är lätt att hitta igen när ett dyslektiskt svin som du stulit den, det är ett symtom på det "sjuka storebror samhället"?

patrick bateman:

sen tycker jag att om man hittar nåt så har man all rätt att ta det. folk som tappar bort grejer får skylla sig själv

Du tycker rätt mycket du; synd bara att lagboken tycker att du kan få upp till ett halvår i fängelse om du agerar efter den åsikten och blir påkommen.

patrick bateman:

hittar nån här en tappat plånbok med 5000 kr i sig så kommer 99,9 % av oss behålla skiten.

Om du läser inläggen i den här tråden verkar det smarare som att 90% av de som postat skulle återlämna den till ägaren, förutsatt att den innehåller identifierande information. Vad sägs om att sluta projicera värderingarna från ditt förortsgäng på oss andra?


   
SvaraCitera

patrick bateman:

hittar nån här en tappat plånbok med 5000 kr i sig så kommer 99,9 % av oss behålla skiten. omoralistiskt ja, men vem bryr sig. man gör vad som är bäst för en själv.

Jag har tappat min plånbok 6 gånger varav flera gånger med hel del kontanter i. De flesta av gångerna i en av Sveriges största studentstäder och de andra gångerna i Sveriges "tuffaste" stad. Plånboken har i alla fallen överlämnats orörd till polisen eller till mig personligen.

Det här är ju förstås bara personliga erfarenheter som jag inte backar upp med någon data öht. Det hela har dock fått mig att fundera lite på den här bilden som ofta målas upp (och som du målar upp) av empatilösa medmänniskor och svag social tillit. Vad bygger du ditt påstående på egentligen?


   
SvaraCitera

manul:

Jag har tappat min plånbok 6 gånger varav flera gånger med hel del kontanter i. De flesta av gångerna i en av Sveriges största studentstäder och de andra gångerna i Sveriges "tuffaste" stad. Plånboken har i alla fallen överlämnats orörd till polisen eller till mig personligen.

varför tappar du den då? hur svårt kan det vara att hålla koll på sina grejer liksom. då måste du haft en jäkla tur

jag är inte på nåt sätt empatilös. jag menar du, du sa att du tappat din plånbok 6 gånger. jag tycker då man får skylla sig själv. jag ser det bara inte som en seriös grej. hade jag sett nån bli rånad, misshandlad eller nåt hade jag försökt ingripa och hjälpa. men att ha tur och hitta nåt som nån tappat är liksom inget farligt. man får skylla sig själv.

vad menar du? att jag påstår att de flesta hade tatt t.ex. en plånbok? jag har ingen fakta så kan ju inte veta men jag tror det. jag tror att många vill vara fina och säger sig inte göra sånt men ifall det inträffar en så tar man vara på tillfället.


   
SvaraCitera

patrick bateman:

varför tappar du den då?

Eftersom jag är väldigt tankspridd?

patrick bateman:

hur svårt kan det vara att hålla koll på sina grejer liksom.

Jaha

patrick bateman:

jag är inte på nåt sätt empatilös. jag menar du, du sa att du tappat din plånbok 6 gånger. jag tycker då man får skylla sig själv.

Så att jag gör ett misstag rättfärdigar att du utnyttjar det? Är det lika ok att knäcka någons pinkod och ta ut alla pengar från kortet?

Jag ser inte riktigt något önskvärt i ett samhälle med svag social tillit där personer som inte akut behöver pengarna, utnyttjar andras misstag.

patrick bateman:

vad menar du? att jag påstår att de flesta hade tatt t.ex. en plånbok? jag har ingen fakta så kan ju inte veta men jag tror det. jag tror att många vill vara fina och säger sig inte göra sånt men ifall det inträffar en så tar man vara på tillfället.

Ok


   
SvaraCitera
Sonya

hur skulle du känna om du tappade din Iphone eller Galaxy som du kanake fått i julklapp av dina föräldrar och sen så har den som hittat mobilen dragit ut simkortet och praktiskt taget tsgit sönder den, hur skulle du känna att aldrig få tilbaks den?
Nej, skicka till polisen![mad]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Du behöver inte en dyr mobiltelefon för det; vilken mobiltelefon som helst som är igång och är ansluten till mobilnätet kan spåras för att man bättre ska kunna besvara nödsamtal.

Därför stänger de som hittar eller snor en telefon direkt av den. Har förlorat flera telefoner, även om jag upptäcker efter två minuter att jag inte har den på mig är den alltid avstängd.


   
SvaraCitera

manul:

Så att jag gör ett misstag rättfärdigar att du utnyttjar det? Är det lika ok att knäcka någons pinkod och ta ut alla pengar från kortet?

men att knäcka nåns pinkod är att sno. då gör ju inte du ett misstag. jag menar att det är klumpigt att tappa grejer. tappar du bort en jacka går du väl inte till polisen? samma sak mer eller mindre. det blir otur för en och tur för en annan. ingen big deal

manul:

Jag ser inte riktigt något önskvärt i ett samhälle med svag social tillit där personer som inte akut behöver pengarna, utnyttjar andras misstag.

blabla. därför du antingen är tråkig.

Sonya:

hur skulle du känna om du tappade din Iphone eller Galaxy som du kanake fått i julklapp av dina föräldrar och sen så har den som hittat mobilen dragit ut simkortet och praktiskt taget tsgit sönder den, hur skulle du känna att aldrig få tilbaks den?
Nej, skicka till polisen!

det är en försäkrad telefon. bara skaffa en ny. inte viktigare än en mössa, cd eller sko. det är bara ett föremål. mobil hit och mobil dit är allt man hör.


   
SvaraCitera

Hade jag hittat en mobil som var värd pengar hade jag nog slagit numret mot eniro. Är personen från Bergsjön? Lämnar tebax omedelbums. Är personen från Askim? Skickar simkortet med posten, behåller mobilen.

Nu har jag ju aldrig sån tur, men men.


   
SvaraCitera

patrick bateman:

men att knäcka nåns pinkod är att sno. då gör ju inte du ett misstag. jag menar att det är klumpigt att tappa grejer. tappar du bort en jacka går du väl inte till polisen? samma sak mer eller mindre. det blir otur för en och tur för en annan. ingen big deal

Vad är den faktiska skillnaden. Jag har gjort ett misstag och personen utnyttjar det. Får jag inte skylla mig själv då?

Enligt snutens hemsida* är båda sakerna brottsliga handlingar så jag ser ingen större skillnad där heller. Hade föredragit ifall någon länsat mitt konto, självrisken hade antagligen inte varit större än kontanterna jag förlorat.

patrick bateman:

blabla. därför du antingen är tråkig.

Ok, coolt.

* http://www.polisen.se/Start-Lattlast/Stulet-tappat-hittat/


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera