Aviseringar
Rensa alla

Behöver du deadlines och riktlinjer...


Ämnesstartare

... Eller jobbar du som bäst när du har mer frihet?

I universitetet får man väl deadlines och det är mer fritt arbete, så som jag uppfattat det. Är det inte rätt dåligt av skolor att vara så sjukt besatta av senankomster och inlämningar? Jag går i trean och det är mycket fritt arbete och större arbeten, jag ligger efter asmycket. Jag skjuter upp allt, jag KAN inte jobba utan utsatta tider eller mål. Mina betyg kommer gå från topp till botten.

Vafan gör man? Ska man skylla allt på 11 år av skola?
Varför tror ni att många skolor inte förbreder sina elever för detta, utan helt plötsligt öser på med massa större arbeten. Räcker ett år för att man ska disciplinera sig?


   
Citera
Ämnesstartare

no idea:

jag KAN inte jobba utan utsatta tider eller mål. Mina betyg kommer gå från topp till botten.

För att tillägga att jag inte har någon aning om hur jag ska planera eller lägga ut mål till mig själv. Jag har ingen aning om hur jag ska göra, hur jag ska planera alla arbeten och varje mål för varje arbete. Sen det med disciplinen också ;D UM kanske är sista stället man ska fråga [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte den självdisciplinen som fordras tror jag :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skaffa lite självdisciplin bara. Sluta gnäll och ta dig i kragen. -.-

no idea:

Är det inte rätt dåligt av skolor att vara så sjukt besatta av senankomster och inlämningar?

Absolut inte. För det första så är det mycket lärare och andra elever att ta hänsyn till...
Och hur sjutton tror du det är i arbetslivet!? [tard]
Skolorna är väldigt schysta om man jämför med arbetslivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Skolorna är väldigt schysta om man jämför med arbetslivet.

Kanske det. Känns bara som en smäll i ansiktet att alla ämnen helt plötsligt ger oss fria och större arbeten... Och så allt annat jag påpekat också gällande förberedelser kring målsättning osv.

Myksa:

Skaffa lite självdisciplin bara. Sluta gnäll och ta dig i kragen. -.-

Mm tough guy.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Kanske det. Känns bara som en smäll i ansiktet att alla ämnen helt plötsligt ger oss fria och större arbeten... Och så allt annat jag påpekat också gällande förberedelser kring målsättning osv.

Alla ska vara så jävla vuxna och röka, supa, knulla och vara ute hela nätterna.
"Jag är faktiskt sexton år!!!" [cry]
Men när man ska ta lite ansvar så är det så jäkla synd om alla...

no idea:

Mm tough guy.

Nej. Det är de som klagar som är mesiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men när man ska ta lite ansvar så är det så jäkla synd om alla...

Men snälla, om du inte har något vettigt att komma med så kan du köra med det klassiska och stänga igen ditt avlopp till mun.

Sen bad jag om hjälp om hur man skulle fixa disciplinen och klara målsättning och riktlinjer själv. Sen att du är bitter och bara vill gnälla på mitt gnäll så är det ditt problem men spy inte ut det på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är också så, skjuter väl upp allting till sista sekund och ibland indefinitely [sad] I militären kan man känna sej ganska trygg med att aldrig få så mycket frihet, vilket är skönt. Men inte så utvecklande kanske [sad]

Ska börja universitetet denna månaden, tror dock det kommer gå bättre nu än på gymnasiet för nu vet jag att lägger man inte ner arbete på studierna så klarar man sej inte. Dessutom läser man typ 1 ämne i taget istället för 7, och nu har man ÄNTLIGEN kunnat välja något man intresserar sej för.
När du slutar skolan så kommer du sakna den som fan igen sen, dels pga det sociala nätet man hade, dels för att man stagnerar av att jobba på lager eller vadsomhelst, det är ju helt cp att göra nåt som inte är utmanande! [censur] Hjärnan dör [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Ska börja universitetet denna månaden, tror dock det kommer gå bättre nu än på gymnasiet för nu vet jag att lägger man inte ner arbete på studierna så klarar man sej inte. Dessutom läser man typ 1 ämne i taget istället för 7, och nu har man ÄNTLIGEN kunnat välja något man intresserar sej för.

Jo, det är väl det de säger. Låter väl skönt, men.. Kan också tänka mig att jag kommer sakna grundskola och gymnasie.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Sen bad jag om hjälp om hur man skulle fixa disciplinen och klara målsättning och riktlinjer själv.

Delmål. Skapa scheman. (Exempelvis i Excel).

Tickstart:

Dessutom läser man typ 1 ämne i taget istället för 7

Säker? Det där varierar ju från olika skolor!

Tickstart:

och nu har man ÄNTLIGEN kunnat välja något man intresserar sej för

Sant! Men det kommer nog ändå dyka upp tråkiga ämnen, eller kanske kul ämnen med värdelösa lärare. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Säker? Det där varierar ju från olika skolor!

Jo antar det, men inte fan kommer det bli som på gymnasiet iaf, med jävla anarki [mad] Man (jag) kan inte göra flera ämnen samtidigt, kan jag inte gå in helhjärtat för något så går jag inte in inte alls.
1-2 (högst 3 då) ämnen i taget är ok, variation, men ingen större risk att man bara skiter i något av dem som på gymnasiet.

Myksa:

Sant! Men det kommer nog ändå dyka upp tråkiga ämnen, eller kanske kul ämnen med värdelösa lärare. [n]

Det har jag också räknat med, och får helt enkelt övertyga mej om att jag måste ta mej igenom det och göra mitt bästa, allt för att jag ska kunna fortsätta med det jag verkligen vill.
I gymnasiet kändes allt verkligen så irrelevant och orelaterat, jag visste vad jag ville bli, tänkte jag då lägga den tid jag faktiskt orkade plugga på fysik och matematik, som jag gillar och tänker syssla med, eller hur man planterade grödor på 1800-talet? [confused]

Jag känner dock mej själv för bra för att säja att jag utan problem kommer kunna plugga sånt jag verkligen inte intresserar mej för.. [sad] Jag måste helt enkelt ta mig i kragen, den har varit slätstruken hela mitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja gör alla arbeten natten innan det ska lämnas in. alternativt natten innan betygen sätts om jag redan är sen. jag är körd sen hahaha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

1-2 (högst 3 då) ämnen i taget är ok, variation, men ingen större risk att man bara skiter i något av dem som på gymnasiet.

Jag har haft max fyra, men det var nog okej eftersom fler av ämnena gick in i varandra. Exempelvis så användes matten i de andra ämnena...

Tickstart:

plugga på fysik och matematik, som jag gillar och tänker syssla med, eller hur man planterade grödor på 1800-talet? [confused]

Men lite tokigt att fysiken och mattematiken man sitter och pluggar är några hundra år gammal. Man märker att man är lite på efterkälken.

Tickstart:

Jag känner dock mej själv för bra för att säja att jag utan problem kommer kunna plugga sånt jag verkligen inte intresserar mej för.. [sad] Jag måste helt enkelt ta mig i kragen, den har varit slätstruken hela mitt liv.

Är nog lättare sen. Det är roligare och alla studiekamrater är seriösare. Seriösare stämning helt enkelt.


   
SvaraCitera
Åtta

no idea:

I universitetet får man väl deadlines och det är mer fritt arbete, så som jag uppfattat det. Är det inte rätt dåligt av skolor att vara så sjukt besatta av senankomster och inlämningar?

Jo, man får själv ansvara för att ha lämnat in sina examinationsuppgifter i tid, och lärarledda lektioner där man faktiskt arbetar på dessa uppgifter existerar i princip inte. Men nej, det är ändå inte så mycket sena inlämningar och sådant, därför att den anda som råder är mycket mer seriös, och utav respekt till sina lärare och studiekamrater så lämnar man in sina arbeten när de ska lämnas in. Ofta är det ju dessutom grupparbeten det handlar om, och då är man ju verkligen ett rövhål om man inte blir klar i tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera