Aviseringar
Rensa alla

Behöver gå ner i vikt…


Ämnesstartare

Jag är en 13 årig tjej som väger ca 52 kg. Jag vet nt hur jag ska kunna gå ner i vikt så skulle ni kunna ge tips till mig på övningar/saker som hjälper att gå ner i vikt. Är det normalt att väga så här mkt. Jag hatar mitt utseende, hela min kropp är ful. Snälla skulle verkligen behöva lite hjälp


   
Citera

Låter inte som särskilt mycket. Är nog snarare din självkänsla än din kropp du måste jobba på.


   
SvaraCitera

Fast varför ska du gå ner i vikt? Om du inte ens är lite överviktig 


   
SvaraCitera

Nej detta är en ätstörning


   
SvaraCitera

Tycker det är så synd att du säger att du tycker att din kropp är ful när den säkert är jätte fin.. Dessutom så låter ca 52 kg som en väldigt bra vikt att väga när man är 13, visst så vet jag inte din längd men jag tycker att det låter som en bra och vanlig vikt.
Tycker att du borde jobba på din självkänsla, kanske du ska ta hjälp av en psykolog.


   
SvaraCitera
duden

Det beror på hur lång man är också men 52 kg låter ändå inte så mycket


   
SvaraCitera

Hur lång är du? Har lite svårt o tro att du är speciellt överviktig. Men att träna lite kan alla må bra av. Finns gott om övningar du kan göra hemma utan redskap på egen hand, bara att söka på youtube så hittar du massa bra grejer som olika sorters armhävningar, magövningar osv 🙂


   
SvaraCitera
Yaren

På din selfie ser du smal ut. Prata med dina föräldrar eller någon vuxen om hur dur mår och vad du känner.  


   
SvaraCitera

Jag väger 55kg, min kompis säger att jag är fet och att jag har diabetes till mig. Du är inte överviktig enligt BMI-skalan. Det är egentligen inte jag heller enligt den. Du väger väl inte mycket?


   
SvaraCitera

Om det är normalt att väga 52 kg för en 13 åring är omöjligt att svara på. Du kan vara normalviktig men ändå väga mer pga längd, stora bröst, annan kroppsbyggnad mm. Sen så har ju allmänheten skaffat sig den ideen att "normal" är när man är väldigt smal, har thighgap och en platt mage. Dock så är det vanligaste att man börjar väga mer, speciellt i puberteten.
Hade riktigt svårt med mitt utseende under just dem åren, såg folk runt om kring mig som var så sjukt smala och sen kom jag där mitt i allt ihop. Problemet var att jag inte ens var tjock eller liknande utan det var något jag inbillade mig.
Jag löste problemen, men det gick inte att lösa bara sådär på en dag, vecka eller ens ett år. Har fortfarande kvar mina problem, men jag har lärt mig att överrösta tankar om att jag inte ser tillräckligt bra ut med tankar om att jag räcker, och så påminde jag mig om vem jag skulle försöka se bra ut. Var det mina kompisar, andra tjejer, killar? jag kom på att jag ville se bra ut för mig själv, känna att jag inte behövde alla dessa saker för att vara nöjd.

Mitt tipps:
Skriv lappar med allt du hatar om dig själv.
Bränn dem sedan 
Skriv nya lappar med saker du gillar med dig själv tex: Jag gillar att mitt hår e tjockt, jag gillar mina öron. Det behöver inte vara stora saker
Spara dessa lapparna och läs dem när det börjar kännas jobbigt eller om du tvivlar på dig själv


   
SvaraCitera